Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytning af rugende Høne?  (Læst 4353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline UllaEnggaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Flytning af rugende Høne?
« Dato: 28 ſeptember , 2013, 10:56 »
Håber der er en herinde der kan give mig et godt råd eller 2.
Jeg er den heldige ejer af 3 Wayndotter høner og en hane. Jeg har haft dem i 2 mdr. De er dygtige til at lægge æg, dog ikke i redekassen som har kostet en formue :D, men på gulvet inde i hønsehuset, hvor de selv bygger reden af hø, oven på savsmuld.
I sidste uge kunne vi ikke finde den ene høne, de render frit rundt i haven, bestemmer selv om de vil være i hønsehuset, hønsegården eller i haven. Men finde hende kunne vi ikke lige. Vi fandt hende til sidst inde mellem nogle brændenælder, helt inde ved væggen til vore arbejdsskur, som ligger lige ved siden af hønsegården.
Der har damen så ligget lige siden, altså har hun besluttet sig, at ruge ude i det fri under et lille bitte udhæng på skuret, i stedet for inde i hønsehuset.
Jeg ved nu ikke om jeg tør flytte damen, da det jo virker som om, hun ikke vil ruge i hønsehuset.
Måske vil hun ikke være sammen med de andre?
Kan jeg flytte hende og æg et andet sted hen, uden at hun forlader æggene?
Jeg har tænkt på at lave en rede til hende i en katte/hunde transport kasse, stille hende i drivhuset så hun kan være alene, evt. hænge en varmelampe op til når kyllingerne forhåbentlig kommer. Eller er det en dårlig ide.
Jeg håber at en eller anden kan hjælpe med nogle gode råd.
Hilsen en bekymret Høne mormor

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Flytning af rugende Høne?
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2013, 11:23 »
Jeg synes, at dit tilbud til hende om en fin redeplads i fred og ro i drivhuset er perfekt - hvis hun så ikke vil acceptere det, så er det hendes egen sag.

Med risiko for at blive ædt af en ræv el.a., så få mine skrukker i hvert fald aldrig lov til at ruge frit i haven.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline UllaEnggaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Flytning af rugende Høne?
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2013, 11:38 »
1000 tak for hurtigt svar Helle.
Jeg er glad for at min ide kunne bruges.
Min lille høne er ikke i fare for ræve og andre rovdyr, vores have er totalt lukket og ingen kan komme ind :) Men jeg kan godt forstå bekymringen.
Endnu engang tak for hjælpen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Flytning af rugende Høne?
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2013, 11:45 »
Lad os høre, om ikke fruen tager imod dit fine tilbud, og fortæl hende lige, at det er et ret fjollet tidspunkt at ville have kyllinger på, så sådan et drivhus, som er helt vindtæt, som kan blive dejligt lunt om dagen, som hun har helt for sig selv og som oven i købt kan udstyres med en varmelampe er et luksus-sted at få serveret ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Flytning af rugende Høne?
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2013, 12:37 »
Jeg vil flyt hende med æggene efter mørkets frembrud og luk døren i drivhuset for en uges tid at hun er fanget med syn til æggene. I begyndelsen vil hun prøve gå tilbage til den gammelt rede hver gang hun været oppe for drikke og spise, men syn på æggene vil lokke hende tilbage på den ny rede.
Hun skal bare have vand og korn til rådighed, husk også skygge over reden at hun ikke bliver bagt i solen.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline jeanette lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Flytning af rugende Høne?
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2013, 08:04 »
Vores skrukhøne valgte også at blive udenfor, og efter et par forgæves forsøg på at få hende flyttet ( hun gik tilbage og lagde sig uden æg) byggede vi et skrukhus af pallerammer og lagde tag over og hegn om natten, hvis nu mikkel skulle komme forbi. Det virkede helt perfekt og om dagen var der åben så hun selv kunne bestemme om hun ville ud.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Flytning af rugende Høne?
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2013, 11:16 »
Jeg ville vente med at flytte hende, til kyllerne er kommet ud. :)