Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)  (Læst 4170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fam_Bjerringgaard

  • Gæst
Hej
Jeg er ny herinde i forum men har læst en del af artiklerne herinde super gode!  :)
Og søgt efter relevante emner i gamle indlæg.

Sagen er den at min familie og jeg flytter i vores drømme hus på landet og på ejendommen er der et gl hønsehus med gård lavet af de der bølge plader i stål? men det er ikke hævet fra jorden ell lign. og trænger til en meget kærlighånd :-)

Kan man mon bygge det om så materialerne kan genbruges? og er mere "rotte" sikkert? altså ja det kan man jo nok :-) men er der nogle af jer herinde der har en ide ang disse plader?
Kunne vi evt lave et gulv hævet over jorden med en trappe til nedgang? Eller bør vi evt støbe et gulv? Vi er lidt lost.

Huset skal beboes af store silkehøns når de engang er store nok til at komme udenfor. Tommy herinde fra har været så venlig at ville sælge os de kyllinger der skal bo der

Mvh Lars og Maria

Ramona

  • Gæst
Sv: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2009, 23:15 »
Øhh lad mig starte med et VELKOMMEN

Så til arbejdet, jrg tror at jeg ville lavet et hævet gulv af noget træ og nogle lækter, måske med noget isolering nedenunder. og så kan man vel sagtens bruge stålpladerne som væge...
Mit hønsehus er simpelthen bare vores gamle legehus, som vi har sat nogle tynde plader på indersiden af for at det ikke skulle trække på hønsene...

Har ingen supegod ide til hvordan du kan bygge huset, men håber at du kan bruge mine tips...
Held og Lykke med det....
(Jeg har selv haft silkehøns og skal snart have det igen, en rigtg skøn race)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2009, 23:17 »
Hej
Veilkommen til.  :D

I vil helt sikker kunne få ideer og hjælp til hønseholdet her fra forum.

Er selve hønsehuset bygget af stålplader? Eller er det hønsegården der er lavet af stålplader.
Hvis hønsehuset er muret vil det bedste efter min mening være at lægge et volierenet i bunden. Efter eventuelt at have gravet noget af "bunden" væk. Derefter kalke hele huset for det fjerner utøj og derefter fylde ca. 30 cm frisk sand på, og bruge det som bund.

I vil nok opdage at mange har deres mening om hvordan tingene skal gøre men der findes ikke en løsning i forhold til hønsehus der er rigtig, men derimod mange.

Måske kunne billeder hjælpe jer til at andre kan give jer gode ideér og komme med deres erfaringer omkring ombygning/ renovering.

Held og lykke.. :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Ramona

  • Gæst
Sv: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2009, 23:21 »
P.S
Husk enten skal huset være hævet så meget at en kat kan komme nedunder der / for at fange rotter og mus. Ellers skal der væe så tæt at rotter og mus ikke kan komme nedunder huset

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2009, 00:24 »
Omkring volierenet i bunden, har jeg dsv. et par gange set at mus og rotter har fudet et hul i nettet og når de først får gravet fri under fodertruget ryger foderet lige ned til dem. Samtidig giver tråden en god bærevne så gangene ikke så let styrter sammen.
Hvis det er et muret hus vil det bedste være at fjerne et lag jord og ligge et lag leca blandet med sand og cement og her ovenpå et slidlag af beton ca. 7-10 cm. Et trægulv i et ældre muret udhus vil aldrig slutte tæt til og isoleringen i gulvet vil være idiel yngle og gemmested for utøj. Et træhus der er hævet over jorden vil et trægulv være optimal 

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2009, 08:28 »
hvis man blander sand  leca og cement leder det fugt.så nøjes med løs leca med et rionet i toppen også betong oven på 8-10 cm.

Fam_Bjerringgaard

  • Gæst
Sv: At ombygge et gl hus af stålplader? hjælp og tips søges :-)
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2009, 12:21 »
Hej
Og mange tak for velkomst samt rigtig gode brugbare råd.
Hele huset samt gården der står der nu er bygget fortrinsvist op af bølgepladerne.
Jeg har kigget på div udformninger der er hævede fra jorden i træ og har en ide til skelettet, men var ikke sikker på jeg kunne genbruge pladerne til sider? kan man kalke metal?
Selve gården fjerner vi og laver en større af pæle og hegn/tråd.
Selve tråden kan man godt nok få i mange str og typer...hvilke maske str bør man anvende? Og er der en speciel slags hegns type der er bedre end andre?
Ja silkehønsene er et stort ønske fra min yngste søn på 5 år han har ønsket sig høns i lang tid så han glæder sig til at bygge deres hus og få dem hjem
mvh Lars og familie