Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedste forhold  (Læst 2358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sniko105

  • Gæst
Bedste forhold
« Dato: 05 Marts , 2009, 14:43 »
Hej.

Vi har en god stor hønsegård og en stor skurvogn som hønsene sover og lægger æg i.
Men jeg har spekuleret på hvilke forhold hønsene skal have for at få flest æg
-Hvor store skal redekasserne være, skal det være lyst, hjælper det at have en hane, hvor skal redekasserne side o.s.v vil gerne høre alle de ting som har en virkning på æglægningen.

Hilsen Jakob  :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Bedste forhold
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2009, 15:52 »
De må rigtigt gerne have en dejlig, lys hønsegård, men det skal absolut ikke være lyst i redekassen; så lægger de nok bare deres æg et andet sted.
Hvor meget plads der skal være er ikke så vigtigt, bare de kan være der.
Reden skal helst være et lille, dunkelt aflukke; i naturen lægger de æg under en busk eller lignende.
Nogle påstår, at en hane kan være plagsom for de stakkels høner, og at de har godt af at være i fred for ham. Høhø.
Hvis hanen er plagsom, er det hans problem, for det bør han på ingen måde være. I naturen har de altid haner, og før i tiden havde de sandsynligvis også.
Desuden hævder nogle, at han er stimulerende for hønernes aktivitet, idet han vækker dem om morgenen og viser dem, hvor maden er.
Desuden tyder min erfaring på, at hønsene gerne vil have en hane. Har de ikke haft nogen et stykke tid, bliver de ellevilde, når han kommer. Den ene af vores haneløse høner er gået så vidt som til at gale om morgenen: ingen andre gør det, så må jeg.

Morsomt...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Ramona

  • Gæst
Sv: Bedste forhold
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2009, 08:22 »
hehe sjov historie Magnus..

Mine høns har fået to grå plasstikasser som mredekasser.. de står lige indenfor døre lidt ud til siden, på gulvet.... Og der har de "næsten" altid lagt deres æg...
I starten lagde de dem alle mulige steder men så fandt de da heldigvis ud af at bruge kasserne... De vælger sig for det meste en yndlingskasse, så bliv ikke forbavset hvis den ene høne står og "venter" på at yndlingskassen bliver fri..  :)

Sniko105

  • Gæst
Sv: Bedste forhold
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2009, 20:25 »
hej.

Tak for svarene, ;)