Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodertider?  (Læst 2781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sørensen87

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Fodertider?
« Dato: 18 Juli , 2013, 08:28 »
Hej hønsefolk.

Endelig har jeg fået høns i mit hus, 4 stk røde amerikanere på ca et år.
Jeg synes så de spiser helt vildt meget foder i forhold til hvad jeg hører andre spiser, ca 3 kg på to dage plus diverse i haven og fra køkkenet. De får en blanding af æglægningsfoder, hvede og byg i deres hus. Så er mit spørgsmål så om jeg skal tage foderet fra dem om dagen og så bare give dem grønt og et par håndfulde byg i hønsegården og så stille maden ind til dem om eftermiddagen så de ikke kan gå og spise hele dagen?
Kan de ikke osse spise for meget sådan nogle?

På forhånd tak.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fodertider?
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2013, 09:10 »
Hvis dine ISAers foder er den blanding du nævner, så synes jeg nu ikke, at det er helt vildt meget foder, de spiser - du skal højst sandsynligt også tage højde for, at de vilde fugle tager deres del.

Jeg ville aldrig rationere deres mad - især ikke hvis de ikke har fri adgang til en stor have, og selv kan finde en masse spændende ting ISAer skal bruge megen energi på at producere alle de æg, de lægger.

Jeg har altid haft ISAer i min hønsegård, og jeg har ALDRIG oplevet en fed ISA, og egentlig synes jeg ikke, at de spiser så meget - til forskel fra min faverolle f. eks, som kan blive ved med at spise, fordi maden smager godt, men egentlig ikke fordi hun har brug for det eller er sulten.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sørensen87

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Fodertider?
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2013, 11:49 »
Tak for svaret Helle K, men det skal dog siges at de vilde fugle ikke spiser noget for de kan slet ikke komme ind i hønsegården da den er lavet med volierenet og overdækket. Jeg har haft dem siden i lørdags, tror du godt jeg snart kan lukke dem helt ud i det fri og de vil komme tilbage? Synes de er lidt sky for mig endnu. Når jeg åbner døren til hønsegården smutter de ind og omvendt, men de kommer gerne ud igen med det samme når døren er lukket for at se hvad jeg kom med til dem.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fodertider?
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2013, 12:08 »
Vi fik nogle Isaer i weekenden og de var inde i hesteboks til i mandags når de kom i nyt hus .. Dagen efter lukkede vi dem ud i haven og det har ikke været problemer med at få dem ind i de 2 dage
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fodertider?
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2013, 12:25 »
Som Svandis skriver, så kan du sagtens lukke dem ud i haven nu. Høns går faktisk ikke så langt væk hjemmefra (ok..jeg har èn eventyrlysten ;)), og de har lært deres hjem at kende, så de skal nok søge mod hønsegården, når det nærmer sig solnedgangstid.

Jeg har haft høns, som var så sky og bange i starten af deres liv hos mig..og overbevist om, at jeg var lystmorder - men det er altid lykkedes mig at få et nært forhold til dem alle efter kortere eller længere tid. Lad hønsene vænne sig til dig og til at du går rundt imellem dem - ignorer dem når du f. eks. gør rent i huset og gården og lad dem observere dig og finde ud af, at du faktisk ikke er farlig. Sæt dig ned et sted med en dåse majs eller andet lækkert, og prøv at lokke dem hen til dig - jagt ALDRIG en høne. Du vil hurtig se, at hønsene bliver fortrolig med dig...og da især ISAer - om ikke så længe bliver dit problem, at du skal passe på ikke at træde på dem, når du færdes i haven/hønsegården.
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2013, 12:27 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Fodertider?
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2013, 13:51 »
Jeg sidder på en grøn arla kasse med en pose strimlet ost, og tager en strimmel af gangen mellem pege og tommel og selv den der er mest sky kommer og tager det ud af fingrene på mig, .. tillid skal opbygges, også hos høns  :)
Christina

5 dværg farverolles høner