Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt om hønsegårde - halmgård?  (Læst 7523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lollipop

  • Gæst
Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Dato: 01 Marts , 2009, 10:17 »
Er 40 kvm passende til en flok på 10 høns?

Hvad er det bedste underlag i en sådan hønsegård?
Jeg er ikke interesseret i at have dem gående i en mudret jord-gård. Jeg har set hvor hurtigt 10 høns kan lave 50 kvm græs om til 50 kvm jord/mudder  ;D

Jeg overvejer at lave halvdelen til halmgård og resten til sand.
Jeg har fundet idéen i "Høns i baghaven" af Steen Larsen.
Halmgården laves ved at lægge ca. 15 cm halm ud.
Halm + gødning + regn = kompostering. En god kompost tiltrækker instekter og orme --> hønseguf!
Man tilfører så løbende mere halm og hønsene har altid noget at gå og endevende og skrabe i.
En håndfuld korn spredt ud giver lang tids aktivering og det der ikke findes spirer måske.

Nogen deer har erfaringer med systemet?

I sanddelen vil jeg så lave et lille låskur med læ på 3 sider og tag så de altid her tørt sand til sandbad + et sted at gå i læ.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2009, 10:27 »
Halm + meget vand = mug og svampe sporer. ??

Plus de kære høns kan begynde at lægge æg ude i halmen, så jeg ved ikke helt om det er godt eller dårligt .

Prøv det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2009, 11:45 »
Mine høns går i halm (tørt) og de går pænt i deres redekasser når de skal lægge æg, som der også er halm i. Muger ud hver 2 måned ca men tager det under deres sidepinde når det nu trænger til det. :) de elsker at ligge i det friske halm kan man se.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2009, 23:19 »
Hvis nu gården er overdækket, er det vel en rigtig god idé?

lollipop

  • Gæst
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2009, 12:29 »
Hvis jeg skal overdække 20 kvm. hønsegård, hvordan gør jeg så det billigst?


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2009, 13:56 »
Hej - jeg har brugt sådan et grønt net, som man overdækker frugttræer med for at fuglene ikke skal tage frugten. Det fungerer fint, og holder et par år, med mindre der kommer tung våd sne, så kan det godt kollapse. Men ellers skal det jo ikke holde til noget, og det ser ikke helt slemt ud, hvis man binder det til mange steder rundt langs hegnet. Nettet koster ikke ret meget, og jeg brugte 2 net til min ca. 30 m2 gård. Fås i byggemarkeder, der også har have-ting.
Mvh Marianne
Mvh Marianne

lollipop

  • Gæst
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2009, 13:58 »
Tak for svar. Men det var nu regntæt overdækning jeg tænkte på :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2009, 14:09 »
Nååå, sorry jeg ikke fik det læst ordentligt... Men det har jeg da også et bud på - bølgeplast-plader, som bruges til carporte m.v. Det er en fordel at sætte dem lidt på skrå, så vandet løber af i regnvejr, så der ikke samler sig søer.
Hønsene får dog en sjov farve, hvis det er det blålige plast. Måske du kan finde noget på Gul og Gratis /DBA.
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2009, 18:11 »
Marianne det grønne net du snakker om, kan det holde hønsene inde og hønsesnupperne ude?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2009, 18:30 »
Net, overdækning se her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,48.0.html

Fast overdækning, så kan der til en lidt dyrere pris købes noget der ikke er blåt. Hønsene ser meget pænere ud
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lidt om hønsegårde - halmgård?
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2009, 09:35 »
Svar til Johanne:
Mine høns flyver ikke højere end 2 ruller kiks, så det ved jeg ikke - men alene at det er der kan jo nok forhindre en høne i at prøve. Hønsenappere vil nok ikke afskrækkes synderligt, hvis de først er kravlet op, tror jeg en ræv ville kunne falde igennem, for det kan ikke bære ret meget. Men det vil da nok besværliggøre hans vej ud!  ;)

Mange hilsener
Mvh Marianne