Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ællingerne dør, hjælp!  (Læst 13638 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #15 Dato: 22 Juni , 2013, 11:07 »
Helle det er jeg glad for at høre :-) så tvangsfodre jeg dem ikke med dødeligt foder ! De ligger trygt under varmelampen og hygge sig nu. Der er kommet mere energi i dem, så nu skal de bare lære at spise selv... Godt det er weekend, så ved man da hvad den skalmgå med. Bare super ærgerligt at der døde 6 inden.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #16 Dato: 22 Juni , 2013, 11:12 »
@ Danny desværre ved jeg at jeg har ret i, at det kan være dødeligt. Håber du vil vente med, at så tvivl om påstanden, så vil jeg få det på skrift fra min dyrlæge på mandag! Det er en alvorlig situattion, og det skader ingen, at prøve at skifte fodret, til jeg kan argumentere bedre for min sag ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #17 Dato: 22 Juni , 2013, 11:19 »
Mine gæslinger er også blevet fodret med møllerens startfoder, så det er nok ikke i. Har forsøgt at Google information om foderet, men ikke fundet ud af om og hvad der skal stå hvis det er i. Helle det vil da være super dejligt :-) jeg kontakter også min dyrlæge. Havregrød til dem.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #18 Dato: 22 Juni , 2013, 11:23 »
Pøj med dem ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #19 Dato: 22 Juni , 2013, 11:36 »
Malene hvad har du brugt som bundmateriale? Ællinger kan være forslugne og få snadret savsmuld og spåner ned ;) og det kan jo give forstoppelse ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #20 Dato: 22 Juni , 2013, 11:40 »
De gik på tørv, nu på aviser i fyrrummet.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #21 Dato: 22 Juni , 2013, 12:40 »
Hmm, jamen det har de da fået et stykke tid... Altså, det startfoder jeg fodre med er netop fordi jeg havde fået coccidiose, og alle af et kuld kyllinger døde, fik så ecbetree, forbehandlede, men var åbenbart ikke så effektivt desværre, 3 døde kyllinger mere... SÅ skiftede jeg foder... Alle kyllinger trives, og det er altså ikke så skærmet at ællingerne ikke burde kunne få fat i det?
Er da så lige før det bliver det nu!!!
Men for pokker jeg stod i foderforhandleren og spurgte specifikt til om ællingerne måtte æde det, og det måtte de gerne!
Spørg lige om jeg er forvirret nu!!
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #22 Dato: 22 Juni , 2013, 15:40 »
Nu findes der altså forskellige typer at cocciostat, og nogle af dem er skadelige for ællinger. Så det kommer helt an på hvilket middel der er i startfodere om det er skadeligt. MEN under allle omstændigheder er der absolut ingen grund til at bruge cocciostat i foder til ællinger.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #23 Dato: 22 Juni , 2013, 17:12 »
Møllerens startfoder indeholder ikke cocciostater (men har gjort det for en årrække tilbage)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #24 Dato: 22 Juni , 2013, 17:22 »
Tak for informationen. Et par stykker af ællingerne er begyndt at spise når jeg opfordre til det, så håber jeg resten følger efter. Lige nu dypper jeg næbet ned i den tynde havregrød og så prikker jeg på skålen samtidig, i håb om denne lyd for dem til at forbinde med mad :-))

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #25 Dato: 23 Juni , 2013, 17:31 »
En kedelig opdatering. De dør stadigvæk løbende, selvom de får vand i sprøjte, blød mad. Lige nu prøver jeg med en sukkerblanding og vand, tænker energi her. Der er to som spiser når jeg viser dem skålen, så er der tre tilbage som er godt slatne, de kæmper men ligger og gisper efter vejret. De får vand hver time bare 5-10 dråber, da jeg ikke vil risikere at de "drukner" vi har skåret 2 døde op, men kan intet unormalt se. Der er " mad i kråse" organer ser fine ud. Kroen ser udefra meget stor ud, men når vi åbner falder den sammen ? Mon det er normalt. Fandt en død svale i deres gamle boks, tænker de har hakket i den !?  Og så får de regnvand måske er det her fejlen ligger, da vores tag er asbest tag?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #26 Dato: 23 Juni , 2013, 17:51 »
Der er IKKE coccidiosestat i startfoderet fra Møllerens.

En anden og meget mere vigtig ting er om der grus/sten til rådighed ? For har de ikke det, så kan de heller ikke udnytte foderet.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #27 Dato: 23 Juni , 2013, 18:36 »
De har grus og sten til rådighed. Kråsen havde også nogen hårde knallerter i.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #28 Dato: 23 Juni , 2013, 19:05 »
Det er foder fra møllerns og kan ikke se om der er medicin i :-/
Iflg. en tråd herinde engang sidste år mener jeg, så er Møllerens Startfoder ikke længere tilsat Cocidostat, fordi denne godkendelse er temmelig dyr at opretholde.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #29 Dato: 24 Juni , 2013, 10:34 »
Hej Malena
Min dyrlæge havde desværre for travlt til morgen. Mandag du ved...... Har du fået talt med din?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.