Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?  (Læst 8539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Dato: 24 Februar , 2009, 10:24 »
Ja så er spørge-jørgen på banen igen, har ellers lige overfaldet LisbethPilkjær med en hulens masse spørgsmål  :D
Jeg skal jo til at have en ny rugemaskine og jeg har kigget hos Danki. De har nogle med kip-vending 90 grader og nogle med rullebakker. Hvad er forskellen? og hvordan virker det? Og hvad er bedst?

Er det motorrugemaskiner eller fladrugere dem de har?...kan ikke helt finde ud af forskellen. Det har vel betydning for hvilken temperatur man ruger ved.

Jeg tror det var det hele for denne gang  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2009, 10:53 »
det er lige godt om de vender på den ene eller anden måde.en motorruger har ventolator og der ved beder fordeleng af varme de første rugemaskiner i små størlser man kunne købe var fladruger da jeg brugte sådan en havde jeg meget stor forskel på rugning

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2009, 11:28 »
Hvordan fungerer de hver især?
Venlig Hilsen
Lisbeth

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2009, 11:50 »
den med rullebar er nogle rundstokker hvor æggene ligger i og man trækker bakken fram og tilbage dem med kip og vugge vender er der flere slaks af jeg har prøvet flere forskælig modeler det er ikke om de vender på den ende eller anden måde der er problemet det er fugtihed alså størlse på luft blære ved klækkning

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #4 Dato: 24 Februar , 2009, 13:21 »
Dvs at en helautomatisk med rullebakker selv vender æggene frem og tilbage. Og når det er kip-vending er der problemer med at få fugtigheden høj når så luftblæren ikke bliver stor nok? Er det rigtigt forstået?
Jeg kigger på 2 forskellige fra Danki, de er ens bare at den ene er med kip-vending og den anden med rullebakker, de er helautomatiske begge to.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #5 Dato: 24 Februar , 2009, 13:38 »
Hej Lisbeth Kristine.

En fladruger er en maskine uden motor i, der er kun et varmelegeme.

En motorruger er der motor og en propel i, dvs. at den fordeler varmen bedre og at du kan have æg i flere lag, fugtigheden bliver også mere jævn i maskinen.

Automatisk vending :

Med rullebakker ligger æggene på nogle ruller (rundstokke) de kan drejes rundt enten automatisk eller med et snoresystem, så ruller æggene rundt på rullerne...

Med Kipvending ruller æggene ikke rundt, her er det hele bakken der skiftevis løfter sig i den ene side og den anden side, som hvis du tog en alm. skuffe og lage skiftevis en stabel mursten under i den ene eller den anden side.

Mvh. Bjørn.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #6 Dato: 24 Februar , 2009, 14:26 »
Mange tak Bjørn så er jeg med.  :) Hvilken anordning synes du så der er bedst? Og ved du om det er motorrugere dem de har hos Danki?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #7 Dato: 24 Februar , 2009, 14:58 »
Hej Lisbeth Kristine.

Jeg ved ikke hvad der af bedst Kip-vending eller rullebakker, men jeg ved at på rugerier bruger de stort set kun Kip-vending, men mange af de mindre maskiner har rullebakker, jeg tror ikke der er den store forskel.

De fleste af Danki`s rugemaskiner er motorrugere, er det fladrugere står det nævnt ved hvert enkelt.

http://www.danki.dk/dk/asp/products.asp?id=102

Mvh. Bjørn.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2009, 15:11 »
Jeg siger også tak for forklaringen Bjørn  ;)

Lisbeth:
Har ved hjælp af Bjørns forklaring fundet ud af at min maskine er en motorruger, øverst oppe inde i maskinen sidder der en slags blæser der fordeler varmen rundt i maskinen.
Æggene jeg har i maskinen har alle en god luftblære og jeg kan fortælle dig, at mine æg i klækkebakken pipper og der er begyndt at komme hul på et.
Det er en anden ting der er godt ved maskinen, man kan kigge ind til æggene uden at pille ved maskinen, så os der er smaddernysgerrige ødelægger ikke rugningen  :P

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2009, 15:13 »
Super, mange mange tak Bjørn :)
Nu ved jeg vist hvilken maskine det skal være.
Arbejder du som pædagog eller lærer, for du er sørme god til at forklare tingene  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2009, 15:16 »
Næ... Jeg er Vognmand / Hobbylandmand  ;)

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #11 Dato: 24 Februar , 2009, 15:17 »
Hvad har du så valgt Lisbeth??

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #12 Dato: 24 Februar , 2009, 15:21 »
Enten den samme som din eller den der er en tand større...og dyrere  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #13 Dato: 24 Februar , 2009, 20:09 »
Nu har jeg bestilt en rugemaskine hos Danki. Det blev ikke den magen til din LisbethPilkjær, og heller ikke den helt dyre. Men en midt imellem der kan tage 36 store hønseæg og den er med kip-vending. Den hedder SIL 24 AT
Nu håber jeg at jeg bliver glad for den :)
Og det kan anbefales at handle hos Danki, de er virkelig flinke, Skrev 2 emails og ringede 2 gange på bare en dag, og de var lige venlige og hjælpsomme hver gang.
VH Spørge-Jørgen
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Kip vending og rullebakker - hvad er bedst?
« Svar #14 Dato: 24 Februar , 2009, 21:56 »
Æggene jeg har i maskinen har alle en god luftblære og jeg kan fortælle dig, at mine æg i klækkebakken pipper og der er begyndt at komme hul på et.
Åårh... Hvilken fryd! Åh hvilken glæde at have nyklækkede kyllinger. Det kan der ikke klages nok over.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.