Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Placering af hønsehus og hønsegård  (Læst 8894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jev

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Placering af hønsehus og hønsegård
« Dato: 23 Februar , 2009, 20:10 »
Hej

Jeg er nybegynder, både hvad angår dette forum, men også i forhold til høns i det hele taget.

For 14 dage siden fik vi 3 dværg wyandot høner som går i et lille hønsehus som jeg har bygget ud fra de tegninger som Hanne Lottrup har lagt her på siden. I forlængelse af hønsehuset har jeg bygget en lille midlertidig hønsegård, men skal snart igang med at bygge en rigtig hønsegård og tænker også at vi skal udvide med 3-4 extra høns på et tidspunkt. Jeg vil også indhegne et større område hvor hønsene kan gå i løbet af dagen. Vi er dog meget i tvivl om hvor på grunden det vil være bedst at bygge hønsegård og lave indhegning.

Vi kunne godt tænke os at bygge hønsegården i hovedhaven som er på ca. 400 km. Vi syntes det kunne være hyggeligt med udsyn til hønsene fra den del af haven som vi benytter. Jeg er dog en del i tvivl om hvor meget hønsene sviner… Vi er vi ikke interesseret i at træde rundt i hønsemøg hele sommeren.

Alternativt kan hønsehuset placeres bagsiden af huset som er et område på ca. 150 m2som ligger lidt isoleret fra resten af grunden. Det er en fordel at hønsene kan holdes i et område som vi ikke kommer så meget, så det ikke gør noget hvis de sviner og roder, men så ser vi dem jo heller ikke så meget…

Hvad syntes I, og hvordan har I selv gjort?

Mvh

Jesper

P.S. Jeg har vedhæftet et billede hvor de 2 placeringer kan ses…

0.2 Wyandotter 0.0.6 Plymouth Rock

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Placering af hønsehus og hønsegård
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2009, 21:09 »
Jeg ville helt klart vælge 1, de sviner jo kun på det areal i giver dem. og hønselort kan jo fjernes på lige fod med hundelort. hvis man ikke vil have dem op mellem tæerne <R
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Placering af hønsehus og hønsegård
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2009, 21:13 »
Jeg elsker at kunne sidde sammen med gæster både i stuen og på terassen og nyde hønsenes liv i hønsegården. Vi har tidligere haft hønsehuset og gården sådan at vi kun kunne se det ude fra haven og fra soveværelset. Nu står det i haven så der er fin udsigt til hønsegården inde fra dagligstuen. Det nyder vi :D  Det erskønt at falde i staver i stuens varme og kigge på at hønsene lever livet med grønne spirer.

Hønseklatter er noget der sviner... Vores høns går primært i hønsegården, men får også lov til at gå ture i haven og omegnen. Det giver klatter på fliserne, græsset m.v.. men skidt med det,- for det er råhygge også at se flokken på tur.

En anden fordel ved at vi har hønsehuset meget tæt på soveværelset er at en hurtig tur ud af terassedøren nemt kan klares og vi kan høre hvis der sker noget i løbet af natten. Dvs. nu har vi både højt hegn og nedgravet hegn og automatisk lem på dørens, så vi skulle gerne være sikret mod "angreb".

Jeg ville helt klart med den viden jeg har nu vælge at plasere hønsegården således at jeg kan se hønsene indendørs fra et rum jeg opholder mig meget i. Det er ren terapi.....

Held og lykke med hønseholdet.  :D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Jev

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Placering af hønsehus og hønsegård
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2009, 20:46 »
Hej Patricia og Helle

Tak for jeres svar. Tror vi vælger første alternativ så vi har udsyn til hønsene. Så må vi leve med lidt svineri :)

mvh

Jesper
0.2 Wyandotter 0.0.6 Plymouth Rock

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Placering af hønsehus og hønsegård
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2009, 14:57 »
Der ser rigtigt hyggeligt ud hos jer  :)

Jeg ville også vælge 1.

Og velkommen til jer  <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk