Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine er bedst?  (Læst 6771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Hvilken rugemaskine er bedst?
« Dato: 20 Februar , 2009, 14:33 »
Hvilken rugemaskine har du?  Og hvilken er bedst?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2009, 18:36 »
Min er af mærket: "Dværgkochin". Super effektiv, vender selv æggene, holder temperaturen konstant og styrer selv fugtigheden. Registrerer selv hvornår den sidste kylling er klækket og ved hvornår de er klar til at komme ud fra varmen - kort sagt en fuldautomatisk total-løsning, der virker hver gang :D :D :D

Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2009, 19:20 »
Ja men ikke året rundt og ikke på kommando ;) Men når den virker er det klart den bedste!  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2009, 19:21 »
Jeg har en helautomatisk trærugemaskine til 130 æg fra America, som jeg ikke helt er venner med endnu. Men det kommer forhåbentlig, for jeg har ladet mig fortælle at det er en god og pålidelig maskine.

Derudover har jeg nogen af mærket Brahma som er super fuldautomatiske. Og helt klart at foretrækker, eneste ulempe er dog at man ikke kan bestemme tidspunktet for rugningen  ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2009, 21:08 »
Ja men ikke året rundt og ikke på kommando ;) Men når den virker er det klart den bedste!  ;D

Nej, det er sandt "ikke på kommando" :D Jeg har nu i løbet af de sidste par uger måttet smide "Lille-Ting" af reden flere gange - jeg er sikker på, at hun ville blive liggende, hvis jeg gav hende lov.....den lille tosse  <S
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2009, 22:23 »
Jeg har en fra www.danki.dk de kalder SIL 70. Den virker rimelig godt men hvis jeg skulle købe en ny så ville jeg også købe en såkaldt "træ-rugemaskine".
Grunden til at jeg skriver rimelig godt er at den har være gået LIDT i stykker 2 gange på kun et enelt år. Dog har det være små ting jeg selv har kunne lave.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2009, 22:53 »
Sikke mange muligheder. Det er da til at blive helt kulret af. Hvad skal man "vælge"?

Er der én af jer der har en "for" meget, som I har været ok tilfreds med? Bare en lille bitte en (max 20 æg, vil jeg tro).

Det kribler da noget for også at opleve denne del af hønseriet ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2009, 10:43 »
Vi har en motorruger fra America til 24 æg.
Den er normalt halvautomatisk, men min bror købte en lille vende-motor sammen med den, så den blev fuldautomatisk. Det eneste man skal gøre, er at regulere fugtigheden med vand, og løfte låget af, så æggene bliver luftet.

Jeg er selv lidt af en morak, så havde det bare været mig selv, havde jeg uden tvivl valgt at nøjes med den flamingorugemaskine, vi fik forærende af en fjerkræ-ven. Den havde en ganske lille defekt, som gjorde, at vi overså den første år, men jeg tror på en måde, at den er ganske god, selvom den har manuel vending.
Også fordi den muligvis er identisk med denne her, som faktisk ikke er så billig endda.

Derudover har vi en ubestemmelig "model," som påstodes at være en chabo med almindelig benlængde, men som har temmelig meget fodbefjering. Hun er så godt som uovertruffen.
Desuden en temmelig dårligt isoleret fladruger af gennemsigtigt plastic med hvid bund, uden vandbeholder. Noget værre ragelse.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2009, 10:46 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvilken rugemaskine er bedst?
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2009, 11:09 »
Jeg har en trærugemaskine til 290-æg, halvautomatiske..den fungere bare helt perfekt, kan kun anbefale den som er fra Thisted America..de kan jo også fås i mindre udgaver..men pas nu på med ikke at købe den for lille, man kan hurtig blive grebet af hønseavlen og så kan maskinen hurtig blive for lille..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.