Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1. udkast. skitse over indretning  (Læst 9688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lollipop

  • Gæst
1. udkast. skitse over indretning
« Dato: 19 Februar , 2009, 13:36 »
Her kan min skitse ses:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/demonic1426113/hnsehus1.jpg


Planen er at der skal bo ca. 10 store Wyandotter.

Hvad siger i til indretningen? Er jo helt grøn i det her, så hvis der var nogle med mere erfaring der kan se nogle ting som ikke er så praktiske eller kunne gøres bedre/anderledes, så sig endelig frem.

Jeg har også lige et par spørgsmål.
  • Hvor højt skal siddepindene sidde? Liljensøe siger ca. 50 cm for så er der plads under til bevægelse, men jeg vil gerne have gødningsbræt under og så bliver de vel for høje til wyandotter?
  • Med hensyn til redekasserne; Hvor højt skal de sidde? Er det fint med 2 store redekasser? Har læst mig frem til at de godt kan lide at dele :)
  • Hvor stor skal hønsegården være? De vil kun sjældent komme ud af gården, da jeg har potentielt hønse-spisende hunde.

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2009, 14:01 »
De Wayndotter jeg har flyver snilt op på en pind der er 1½ meter over jorden. Ved at sætte den højere (end 0.5 m) slipper du for at bøje dig når brættet skal skarbes. Ellers ser det godt ud. Du skal dog huske at døren skal være så bred at en trillebør kan komme ind - man skal ikke slæbe på noget der kan køres!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2009, 15:01 »
Syntes også at det ser godt ud ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2009, 17:14 »
Det ser da fint ud, du kan også sagtens sætte siddepindene højere. Mine dværg wyandotter kan sagtens komme op på deres pinde (med møg bræt under) og de er vel en ca. 90 cm over gulvet. De har også en gren på tværs i hønsegården over en meter over jorden, som de snildt flyver op på, selv om de i øvrigt stort set ikke flyver.
Noget, der er værd at tænke på, er at man skal kunne stå oprejst derinde, ellers kan det blive en træls omgang at gøre rent osv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2009, 19:15 »
Bare husk at der skal være plads til at hønsene kan flyve ned fra pinden. Det afhænger selvfølgelig af hvor højt du hænger siddepindede hvor meget plads de skal have til at flyve ned. Ellers kan man risikere at de klasker ind i væggen før de rammer jorden  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2009, 20:16 »
Må jeg foreslå at du deler dit hønsehus op i 2 rum, med hver sin udgang. Opdelingen kan sagtens være med tråd og en tråddør imellem. Det tjener 2 formål.

Til daglig kan hønsene være i begge rum, men ved hovedrengøring kan du lukke den ene del af og rigtigt gøre rent i bund og kalke. Hønsene kan så være i den anden del ugeneret. Når rummet så er rent og tørt så bytter du rundt.

Hvis du skal have æg hele året rundt, så skal du skifte ca. halvdelen af hønerne hvert år og det letter integrationen med nye kyllinger/hønniker hvis de har vænnet sig til hinanden ved at se hinanden. Så når de store kyllinger skal føres sammen, så lukker du døren indvendig i rummet og putter kyllingerne i det rum (udenfor i hønsegården skal de selvfølgelig også være adskilt). Efter 1-2 uger, så åbner de døren mellem de to hold og der burde ikke være de store slagsmål imellem holdene.

Hvis du bygger huset af træ, så tænk også på at bruge mål der passer til standardmålene på plader (122*244). Det mindsker savearbejde...

Her er noget om plads til høns i forhold til hvor stor gården skal være.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2900.0.html

Jeg vil også foreslå at i hvert fald en del af gården bliver overdækket, det vil forhindre at hele gården bliver et mudderbad. Du bør i hvert fald forberede at gården let kan overdækkes med 10*10 cm net, i tilfælde af at middelrisikoniveau for fugleinfluenza.

Strøm til huset vil også gøre det lettere med lys og varmeplader til vand hvis det fryser etc.

Tænk i det hele taget på at gøre det så let at holde som muligt i det daglige og med hensyn til rengøring.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

lollipop

  • Gæst
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2009, 23:44 »
Tak for jeres svar!
Altid godt med nogle erfarne øjne :)

Det er et eksisterende rum, så jeg skal bare have det modificeret til et hønsehus.
Så ikke noget med træ eller andet sjov.

Jeg vil da lige se om jeg ikke kan finde på en måde hvorpå jeg let kan opdele rummet. Jeg tror ikke jeg vil have en væg med dør i hele tiden, men du har nok ret i at det ville være praktisk at sætte skillerum op. Jeg går lige i tænkeboks :)

Jeg tor jeg sætter pindene ca. 80-90 cm oppe så :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: 1. udkast. skitse over indretning
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2009, 18:20 »
Hvor højt skal siddepindene sidde? Liljensøe siger ca. 50 cm for så er der plads under til bevægelse, men jeg vil gerne have gødningsbræt under og så bliver de vel for høje til wyandotter?
Den første flok racehøns, vi skaffede os (eller første racehøns i ca. 10 år) var en flok Australorps, der var udruget af to dværghøner. I deres spæde tid gik de i hver deres såkaldte "hønsefræser," et ganske lille hus med løbegård, men uden regulære siddepinde. Som resultat af dette var de usædvanligt svære at overtale til at overnatte på en pind, der sad så lavt, at de måtte bukke hovedet når de gik under.

Som en kontrast kan jeg nævne mine første egne høns: seks lyse Sussex-kyllinger, udruget af en dværghøne, men med lidt hjælp fra en rugemaskine. De gik i hønsegården i baghaven, sammen med deres mor og andre dværghøner. Allerede fra de var forholdsvis små, overnattede de oppe i en lille meters højde, og det blev de ved med til jeg skildte mig af dem.

Både Australorps og Sussex er store og tunge, så den eneste virkelige forskel var, at Sussex'ne var opdraget til at overnatte på pind. Det hjalp med en hønsestige.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.