Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bliver det for koldt?  (Læst 3074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lollipop

  • Gæst
Bliver det for koldt?
« Dato: 17 Februar , 2009, 20:40 »
Kan man bygge et hønse"hus" i uisoleret hal, eller bliver det for koldt?

Altså det er sådan en hal af metalplader. Den er ret stor.... har vel i sin tid været maskinhal til traktorer o.l.
Jeg vil så indrette et passende hjørne af hallen til hønsenes indeareal frem for at bygge et helt hønsehus op fra grunden.

Hvis i ikke mener det bliver for koldt, er det så fint at afgrænsningen mellem hønsenes område og resten af hallen er af f.eks. volieretråd, eller skal det være faste plader således at hønsene har en slags hule. Hvad jeg mener er om de blive urolige af at have så meget åbent omkring sig og derfor måske ville foretrække et lukket rum.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bliver det for koldt?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2009, 21:09 »
Mit hønsehus er et lille uisoleret træhus, dog med to lag plader med lidt luft imellem på siderne. Mine høns har boet der hele vinteren og de stortrives. Det du skal undgå er TRÆK og FUGT.
Jeg tror sagtens du kan holde høns i den hal, bare de får en afskærmning, så det ikke trækker på dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

lollipop

  • Gæst
Sv: Bliver det for koldt?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2009, 21:21 »
Det trækker ikke i hallen. Den er ganske tæt. Vi bruger lige nu en del af pladsen til opbevaring af møbler da vi er ved at bygge om

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Bliver det for koldt?
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2009, 22:32 »
Høns kan sagtens tåle meget lav temperatur men som Marianne også skriver så må de ikke får træk.
Jeg tror nu nok alligevel at jeg ville bygge et "hus" med fast sider i form af plader, brædder eller lign.
Hvis du alligevel vil nøjes med voliere tråd så skal du være klar over at der med tiden vil ligge et tykt lag støv på alle ting i hele hallen. (nu ved jeg selfølgelig ikke hvor stor hallen er men alligevel  ;)  )

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Bliver det for koldt?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2009, 00:12 »
Jeg vil helt klart også "bygge hus" inde i hallen. Selvom det for dig ikke føles som træk, kan det sagtens være der i en stor hal. Og selvom de tåler kulde er det vel ikke det ideelle for vores høns. Bruger selv den bagerste del a en gammel stald. Loftet er leca, de tre vægge er mursten med leca indvendig. Den sidste væg har jeg selv lavet i nogen 30 mm brædder. Den anden aften jeg skulle i seng kom jeg til at se at temp. var -5,8. Shit. Der stod 30 æg oppe ved hønsene!!! Op for at hente dem. Og for at se på termometret deroppe. Den stod såmænd på +3,4. Temp. i resten a stalden var jo nok ikke de -5 udenfor, men man kunne sagtens mærke temp. forskel.
Bortset fra det så får dine høns mere ro med en fast væg. Vi andre vil jo også helst ha lidt faste rammer.

Mvh   Jørgen