Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Siddepinde og Kyllegård  (Læst 9256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #15 Dato: 13 Maj , 2013, 19:56 »
Tak for dit svar Annemarie. 
Vores skal så være i hønsegård, da jeg bor i parcelhus, og det er ikke tilladt at have fritgående høns i haven i vores kommune.  Så de må nøjes med "ledsaget udgang", når vi selv er hjemme ...

Har også kig på easy-strø  ... kan forstå, at det bare kan smides direkte i haven  /o

New Hampshire lægger også æg om vinteren, har jeg forstået ? 
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #16 Dato: 13 Maj , 2013, 20:00 »
Jeg har kun haft dem i tre uger, men jeg ved fra avleren af, at de lagde æg i vinters,, men de fik også kunstigt lys, hvilket jo hjælper en hel del.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #17 Dato: 13 Maj , 2013, 20:06 »
Jeg plejer og vente til de er seks uger ca. Det lyder som en go ide  /o

Hvis det kun drejer sig om 6 uger, så tænker jeg ... om det er "besværet" værd at bygge et helt nyt kyllingehus ... hvis vi nu kun skal have kyllinger en enkelt eller to gange - det er jo meget begrænset, hvor mange høns, jeg har plads til i alt i selve hønsegården ...

Hvis jeg lægger ud med at have kyllinger som det første "kuld", så kan de jo bare bruge hønsehuset - evt. gjort det område, hvor de kan færdes inde i huset, mindre, så de ikke bliver væk for hinanden ... og hvis jeg så får kyllinger en anden gang, så må jeg finde en løsning der ...

Det er jo ikke planen, at jeg skal være stor-opdrætter  <H  *e

 8)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #18 Dato: 13 Maj , 2013, 20:07 »
Jeg har kun haft dem i tre uger, men jeg ved fra avleren af, at de lagde æg i vinters,, men de fik også kunstigt lys, hvilket jo hjælper en hel del.

Tak Annemarie  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #19 Dato: 13 Maj , 2013, 20:22 »
Som slut på dit spørgsmål: New Hampshire kan sagtens hoppe ned i dit hønsehus, pindende skal bare ikke så højt oppe. Nu ved jeg ikke hvor store Wyandotter eller hvad det end var du ville have, men New Hampshire er en race der vejer 2- 2,5 kilo og hanerne er nok mere 3 -3,5 kilo. Tunge racer flyver ikke nær så godt som de lette racer.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #20 Dato: 13 Maj , 2013, 20:41 »
Som slut på dit spørgsmål: New Hampshire kan sagtens hoppe ned i dit hønsehus, pindende skal bare ikke så højt oppe. Nu ved jeg ikke hvor store Wyandotter eller hvad det end var du ville have, men New Hampshire er en race der vejer 2- 2,5 kilo og hanerne er nok mere 3 -3,5 kilo. Tunge racer flyver ikke nær så godt som de lette racer.

Så hvis jeg sætter nederste pind f.eks. 70 cm over gulvet, kan de så komme derop ?  Skal de have en hønsestige ?  Kan de hoppe videre til en pind, der sidder i 90 cm højde (den passer nemlig med et indhak i væggene) ?

Jeg må lige tjekke Maran og Wyandotter, hvor store de er ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #21 Dato: 13 Maj , 2013, 21:42 »
maran i stor er ca samme størrelse som new hampshire. Hønsene kan godt hoppe op på 1 pind og derfra videre op. Og ligeledes modsat ned igen. mit forslag til dig ville være og lave det som du havde tænkt dig nu, og så rette til bagefter. Du vil næsten med sikkerhed finde et eller andet du godt kunne tænke dig og få lavet anderledes alligevel
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #22 Dato: 13 Maj , 2013, 22:01 »
maran i stor er ca samme størrelse som new hampshire. Hønsene kan godt hoppe op på 1 pind og derfra videre op. Og ligeledes modsat ned igen. mit forslag til dig ville være og lave det som du havde tænkt dig nu, og så rette til bagefter. Du vil næsten med sikkerhed finde et eller andet du godt kunne tænke dig og få lavet anderledes alligevel

Det har du sikkert helt ret i, Jes ... så jeg springer ud i det :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #23 Dato: 13 Maj , 2013, 22:22 »
Mine wyandotter sidder på pind en meter over gulvet :) Og de kommer ikke længere op
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #24 Dato: 13 Maj , 2013, 22:26 »
Mine wyandotter sidder på pind en meter over gulvet :) Og de kommer ikke længere op

De er lige så tunge som Maran - og New Hampshire er lidt lettere ... har jeg fundet ud af :)

Har de så en hønsestige op til pinden - eller flyver de derop ??
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #25 Dato: 14 Maj , 2013, 14:39 »
De hopper op :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #26 Dato: 14 Maj , 2013, 18:15 »
Mine siddepinde sidder noget lavere: 35-40 cm's højde. Det skyldes at jeg har mange forskellige mellemtunge og tunge racer :)

Men et andet argument for lavere pinde er, at tunge høns kan få problemer med fødderne, hvis de lander på noget hårdt højt oppe fra. Jeg har ca. 4-5 cm sand og alligevel giver det et ordentligt bump, når en tung hane lander. ::)

Som det er nævnt tidligere kræver en høj pind også mere landingsplads foran pinden. Og måske vil hønsene også bakse lidt med vingerne ved landing fra en høj pind. Mit forslag vil nok en pind i max 60 cm højde med mindre at du vil udnytte arealet under.
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2013, 18:17 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #27 Dato: 14 Maj , 2013, 18:50 »
Som det er nævnt tidligere kræver en høj pind også mere landingsplads foran pinden. Og måske vil hønsene også bakse lidt med vingerne ved landing fra en høj pind. Mit forslag vil nok en pind i max 60 cm højde med mindre at du vil udnytte arealet under.


Som der stod i et tidligere indlæg, så er huset 140x235cm så der burde være landingsplads nok.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #28 Dato: 14 Maj , 2013, 20:13 »
Tak for jeres input - og erfaringer  /o

Jeg vil lige se, hvad der passer bedst i huset, og så retter jeg til efterhånden, hvis det ikke dutter ...

Men det er da lidt nogle højdespringere, hvis de kan hoppe 70 cm op  ;D
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline gvd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #29 Dato: 15 Maj , 2013, 12:38 »
Hej
Jeg har sand på gulvet, og intet møjbræt. Synes det er så nemt, møjet river jeg sammen og samler op med en kattebakke-skovl. møjet kan evt samles i en spand med låg, og så senere graves ned....
Gitta
0.1 skøn datter på 9 år.
1.0 uforstående husbond
1.2 små, ik særlig kønne, men søde hunde.
0.2 katte
1.4 brahmaer
2.2 silker
0.2 sperbere
0.2 grunlegere
0.3 amberlinkere