Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Siddepinde og Kyllegård  (Læst 9258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Siddepinde og Kyllegård
« Dato: 12 Maj , 2013, 17:09 »
Hej igen :)

Det gik jo super hurtigt med at få input til den seneste udfordring ... så nu forsøger jeg lige med to mere ... jo længere jeg kommer, jo mere specifik og gennemtænkt skal tingene jo være - mest for at jeg ikke skal gøre det om igen senere.

Siddepinde indendørs.  Her overvejer jeg stærkt den nemme løsning med at lægge 2 lægter (de skal lige have hjørnerne slebet) på tværs af huset - ude i vinklen.  Den øverste er ca. 115 over gulv og 25 cm fra bagvæg, og den nederste er 95 cm over gulv og 20 cm. fra den højeste siddepind.

Er det ok ?  (vi taler Maran og Wyandotter størrelse).

Herunder har jeg tænkt mig at lave en ramme, hvorpå jeg vil lægge en plade, som kan fungere som skidebræt.  Den vil være 70 cm dyb (fra bagvæggen) og 70 cm op til forreste kant.  Alle dele (siddepinde og skidebræt) skal være monteret således, at de nemt kan tages ud og gøres rene udenfor.

Under Skidebrættet vil jeg så kunne lave det indendørs kylleområde (lave en ramme med kyllenet, der kan sættes ned foran skidebrættet) og med udgang i venstre side af bagvæggen til kyllegården.

Når der ikke er kyller kan hele gulvet så bruges til hønsene.

Udvendigt (se billede af hønsehuset med vores mobile kaningård foran).  Her havde jeg først tænkt mig en gård, som var 2m høj - som selve hønsegården.  Men i dag kom jeg så til at tænke på, om man ikke kan lave en lavere løsning med aftageligt tag, så jeg kan skræve over og gå ned i kyllegården.

Kaningården på billedet er 110x110 cm - og en kyllegård ville kunne være 140x100cm.
Vil det være en ok størrelse - og så op i f.eks. 75-80 cm højde og med en ramme med net til at lægge over ?

Jeg vil lave en lille dør i gården (aftagelig ramme i siden), så når der ikke er kyller så kan hønsene også gå denne vej ud i haven, hvor de kan komme på "ledsaget udgang".

Lad mig høre jeres kommentarer til disse overvejelser, inden jeg begynder at flikke flere træting sammen :)

Connie
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2013, 18:17 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2013, 22:06 »
alt efter hvor mange høns du vil have, tror jeg du skal droppe den øverste pind. Men det kan du jo selvfølgelig gøre efterfølgende. Ellers ok plan  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2013, 22:10 »
Super Jes - tak for svar  /o

Regner med 6-8 høns, når der er "fuldt besat".
Skal jeg så hellere have 2 siddepinde på samme niveau (det laveste) ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2013, 11:47 »
jeg lurede mere i og flytte begge pinde ned af. Det kan muligvis blive for snævert på den øverste pind med tagets hældning, men det er nok nemmest og se når det kommer i brug
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2013, 13:59 »
Nåå ... på den måde ... men så kommer skidebrættet jo så langt ned, at det vil være svært at gøre rent under det (nuværende højde på skidebrættet bliver 70 cm over gulv).

Og rent praktisk har jeg ikke nogen "kanter", hvor jeg kan lægge den nederste siddepind, for det vil blive midt på et vindue ... 
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2013, 14:30 »
hvorfor bruge skidebræt overhoved. Jeg samler op hver morgen under pinden, med en latexhandske på den ene hånd. Det er ikke mange klatter der kommer i løbet af natten med så få høns du vil holde. Så det ville være overkommeligt for dig.

1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2013, 14:33 »
Fordi jeg har læst herinde, at det var praktisk  :-[

Men tak for at åbne en ny mulighed  :D

Med skidebrættet tænkte jeg også, at det ville danne et fint "loft" til kylle-afdelingen, når der er sådanne ... ellers risikerer jeg vel bare, at hønsene hopper fra siddepindene og ned i kylleafdelingen - eller hvad ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2013, 14:43 »
Personligt ville jeg vælge ikke og have kyllinger i samme hus på grund af pladsen. Jeg ville lave en lille gård magen til den til kaninen og så lav et lille hus til kyllingeren :) Dine børn og dig vil nok også blive træt af først at skulle igennem huset for at snakke med kyllingerne. Bare lige min menig ;)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2013, 14:46 »
Et skidebræt kan sagtens være praktisk. Men jeg har hjemmelavet savsmuld/spåner på gulvet og det suger lorten op så at jeg nemt kan fjerne efterladenskaberne sammen med en lille smule savsmuld. Ved ikke om det ville være lige så nemt hvis der var sand på gulvet eller halm. Jeg har en eller anden ide om, at der altid vil sidde noget tilbage på et skidebræt,, men anyway, det er vist op til hvilket temperament man har. Desudden lægger hønsene også lorte andre steder i hønsehuset og ikke kun på brætet og så skal man alligevel bukke sig ned efter det.

Med hensyn til når hønsene hopper af pinden: Jeg ved ikke hvor stort dit hus er, men hos os bruger hønsene temmelig meget plads når de vil ned fra pinden, der er placeret ca. 60-70 cm oppe. der flyver ned i en vinkel, så at de bruger ca.1-½ meter gulvplads.. Men nu er det New Hampshire vi har og de er lettere gumpetunge.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2013, 14:47 »
Griner ... Simon ...

Du ved jo, jeg sætter pris på meninger ... også de personlige  /o

Nu sukker jeg så bare lidt (højt) ... her troede jeg lige, at jeg var ved at være i hus ... og så måske ikke alligevel.

Men det er fint ikke at få sat gang i noget, før jeg er helt sikker på, hvordan tingene bliver mest praktiske ...  Hvor stort skal sådan et kyllehus så være ?  Til f.eks. 10 kyllinger, som er det, planen har gået på  hele tiden ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2013, 14:55 »
Jeg vil sige 1*1 meter men der er jo forskelige meninger ;) Så kan man jo bare bygge huset i forlængelse med deres løbgård :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2013, 14:55 »
Men jeg har hjemmelavet savsmuld/spåner på gulvet ...

Med hensyn til når hønsene hopper af pinden: Jeg ved ikke hvor stort dit hus er, men hos os bruger hønsene temmelig meget plads når de vil ned fra pinden, der er placeret ca. 60-70 cm oppe. der flyver ned i en vinkel, så at de bruger ca.1-½ meter gulvplads.. Men nu er det New Hampshire vi har og de er lettere gumpetunge.

Dette afføder lige 2 spørgsmål:

Hjemmelavede spåner ... hvordan ?  er din mand tømrer eller ?
Jeg er ikke helt klar på, om jeg vil bruge sand eller spåner.  Er det nemt at genanvende spånerne som gødning i haven, når de sidder fast på spåner ?

New Hampshire er så også en race, jeg har inde i overvejelserne ... det kunne godt lyde til, at jeg skal sætte de to siddepinde lidt lavere end først planlagt evt 60/70 og 90 cm over gulv - og så droppe kylle-afdelingen inde i huset og forvise evt. kyller til et andet hus ... eller lave klar til at der kan lægges et "tag" over kylleafdelingen og under den bageste siddepind ...

Mht. plads til at komme ned, så er rummet 140 bredt (bagvæggen på billedet indefra) og væggen til højre på billede er 235 cm.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2013, 14:59 »
Jeg vil sige 1*1 meter men der er jo forskelige meninger ;) Så kan man jo bare bygge huset i forlængelse med deres løbgård :)

Hvor gamle skal kyller være, før de kan være sammen med store høns ?

Kan man bygge et lille hus til dem i hjørnet af hønsegården, og så lave en lille special-indhegning til dem inde i selve hønsegården?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2013, 16:31 »
Jeg plejer og vente til de er seks uger ca. Det lyder som en go ide  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Siddepinde og Kyllegård
« Svar #14 Dato: 13 Maj , 2013, 19:49 »
Angående spånerne/savsmuldet, så komposterer det nemt. Og vi bruger det fordi vi får ca. 24 skovrummeter træstammer hjem som vi selv skærer op med motorsav og brændekløver. Alt det arbejde afføder en hel del træaffald som har vist sig at være godt til hønsebund.
Mange herinde bruger noget skåret halm kaldet easy-strø vist nok.. Det komposterer vist også ret godt.
Angående New Hampshireracen,, så er den dejlig stor, læs forsvinder ikke i terrænet, rolig og omgængelig hvilket er godt når man holder den som os, fritgående.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn