Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nybegynder mangler hjælp :)  (Læst 13733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
nybegynder mangler hjælp :)
« Dato: 29 Marts , 2013, 20:20 »
Hejsa

Mig og kæresten er blevet enige om vi vil have et par høns eller 3. Det store problem er bare lidt om jeg selv skal bygge huset eller om dem man kan købe er gode nok? gider ikke bruge 2000 kr på et "paphus" hvis det ikke rigtig er nået der holder alligevel.
Vi har en lille smugle kig på dette her.
http://dyreriget.dk/hoens-5/hoensehuse-100/hoensehus-m-gaard-nyborg-udsolgt-paa-lager-ca-15-5-1782.html
Og så lave gården lidt større.

Men ved ikk om det er bedre at lave et selv?


Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 20:27 »
Jeg har det sådan, at hvis man har mod på det, så skal man bestemt bygge et hus selv.
Der kan købes mange materialer for kr.2000 og du kan lave et bedre og større hus. Skulle der så evt. spenderes lidt flere penge, så bliver huset bestemt også det mere værd

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 20:31 »
Jeg kan sagtens lave et selv, det er bare lidt det der med tiden, og så med at få taget sig sammen og få det gjort. Og finde ud af hvordan det skal være  8)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 20:53 »
Jeg kan sagtens lave et selv,

Jamen, så skal du jo blot finde tiden og motivationen.  ;D ;D /o

Man kan sagtens starte med et købehus. De er flotte at se på lige når man har samlet dem, m e n, de fleste er lidt som du selv skriver. Altså 'paphuse'.

Mvh
Erik Andersen

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 21:16 »
Du kunne også købe, eller få, et brugt legehus, som du kan bygge om.

Har du prøvet at tjekke på dba.dk eller guloggratis.dk ?
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 21:31 »
Du kunne også købe, eller få, et brugt legehus, som du kan bygge om.

Har du prøvet at tjekke på dba.dk eller guloggratis.dk ?

Jeg har prøvet at kigge lidt rundt, dog ikke efter legehuse.

Jeg har tænkt lidt på at bygge et med et bund areal på 100X150 cm og så med strå tag med en højde på en meter eller sådan nået hvor det er højest. og så med udvendig rugekasse, som så skal hæves en halv meter over jorden eller deromkring. Når huset ikke er større er det så stadig en fordel at lave et møgbrædt?

Offline Cathrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2013, 21:49 »
Lige præcis det hus du viser der er ikke sikkert hvis der er hunde i nærheden. De kan nemt bide sig igennem træet og æde hønsene. Ved det af erfaring, desværre. Heldigvis ikke hos os selv, men tre høns jeg havde solgt måtte lade livet fordi nabo hunden fik færten af dem......

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2013, 21:49 »
Hej Rasmus,

Velkommen til forum. Uden at gå for meget op i byggeteknik og den slags (for det er jeg ikke god til), vil jeg blot råde dig til: byg endelig ikke for småt. Jeg startede med høns i 2010 i et færdigkøbt hus på den størrelse du nævner. Der gik ca. tre måneder, så havde min mand bygget et hus på 10 m2, for at tilfredse fruens synspunkter om størrelse af et hønsehus til 10 høns ::). Nu her, tre år efter har jeg tre hønsehuse (!) og 33 høns. Blot en lille advarsel. Hønsefeber kan godt blive alvorligt, og så er det ærgerligt at have bygget for småt til at begyndet med ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2013, 21:58 »
Cathrine
Så det jo afgjort at det ikke er de penge værd.

Tanja
Tak skal du have. He he he ja okay så kan jeg godt se. Så er chancen for jeg bliver sat på arbejde igen temmelig stor. Men hun har altså lovet :) Tror godt vi kan nøjes i et godt stykke tid, lige meget hvor bidt af det vi bliver. Har en del ting der skal laves ved værkstedet osv, og så om nogle år eller 10 kan det være der skal laves større hønsehus. Men det var ikke planen nu :) Nu det bare for hyggens skyld og lidt liv på landet.

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2013, 22:00 »
Du får mere plads for pengene i et brugt legehus, end i et nyt hønsehus som det du linker til.

Jeg ville vælge et brugt legehus som fx det her. Et hus som du kan komme ind og gøre rent i.
http://www.guloggratis.dk/ude/haven/legeredskaber/legehus/annonce/18909652-legehus
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2013, 22:18 »
Ja det kan du have ret i. Og det er også lidt nemmere at komme i gang med. Kunne godt være det var løsningen på det.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2013, 22:41 »
@ Rasmus

Jeg ved ikke lige hvor nærmeste 'Tekniske Skole' ligger i forhold til dig, men tømrerlærlingene skal jo aflevere et stykke tømrerarbejde ved udgangen af deres skoletid. Mange steder sætter de pris på at få specifikke opgaver.

Hvis du har en grundskitse til hvordan dit hønsehus skal se ud, kunne dette jo være en opgave på den nærmeste tekniske skole. Typisk kan man lave aftale om at købe det færdige produkt for materialeprisen, mod at man så selv arrangerer en vognmand til at stå for transporten.

En overvejelse værd.
Mvh
Erik Andersen

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2013, 22:48 »
Det vrimler jo ind med gode ideer  8) Har en kammerat der er lære på en teknisk skole, som i øvrigt selv lige har lavet hønsehus. Det kunne jo være han lige skulle en smut over til tømrene i middags pausen.

Men nu skal det jo heller ikke være alt for stort, skulle gerne kunne flyttes lidt rundt til at starte med

Men i bund og grund  så kan det jo et projekt der lige er til at gå til. Disse plader ville vel være fine til formålet hvis de fik en gang maling.
http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/facadebeklaedning/traebeklaedning/dlh-dantex-classic-naaletrae-traebeklaedning-str-12x1220x2440mm.htm eller er OSB plader bedre til formålet?
Og så en støbe plade i bunden af huset.

« Senest Redigeret: 29 Marts , 2013, 23:08 Fra borntobewild »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2013, 23:07 »
Men nu skal det jo heller ikke være alt for stort, skulle gerne kunne flyttes lidt rundt til at starte med

Uha, kan høre at 'feberen' ikke helt har taget effekt endnu. Men bare rolig, det gør den snart. Og der findes ingen kur. /o

Når først du kommer i gang kan du glemme alt om 'flyttes lidt rundt'.  ;D ;D

Hvis du bruger en faktor 10 i dine første ideer, er der en chance for at du ikke går helt galt i byen.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2013, 23:10 »
Jo jo Erik, min sygdom foregår inde på værkstedet, det er der min feber træder i kraft  /o