Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus i 2 etager - indput til design  (Læst 11411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #15 Dato: 20 Marts , 2013, 14:13 »
Iøvrigt - hvilket net bør jeg købe?

Kan jeg nøjes med dette:

http://www.harald-nyborg.dk/p6740/traadvaev-galv-0-9mm-h90cm-l-25m

Det trådvæv bruger jeg til mine hønsegårde, og i 90 cm. hopper mine høns ej heller over :)

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #16 Dato: 21 Marts , 2013, 07:45 »
Tak for al feed-backen! Jeg håber at få bygget det i påsken.

Og mange tak for råd ang. kost Rudy! Så kan jeg måske få lov at bruge mit korn alligevel:)
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #17 Dato: 21 Marts , 2013, 10:37 »
Tak for al feed-backen! Jeg håber at få bygget det i påsken.

Og mange tak for råd ang. kost Rudy! Så kan jeg måske få lov at bruge mit korn alligevel:)

Hvis du køber en sæk æglægnings TILSKUDSFODER, kan du blande det med dit eget korn, så betaler du kun for pillerne, og du kan selv justere hvor mange piller de skal have.
Jeg køber udelukkende tilskudsfoder, da jeg også har adgang til gratis korn :)

God arbejdslyst. Hust at sætte et billede ind når det står færdigt, så vi kan se resultatet :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #18 Dato: 21 Marts , 2013, 11:06 »
Jeg fik lige set på tegningen igen.

Er det din plan at lave hele den ene side af hønsehuset i net??
Jeg tror nemlig det vil give alt for meget træk til hønsene.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #19 Dato: 21 Marts , 2013, 11:14 »
Hvis du køber en sæk æglægnings TILSKUDSFODER, kan du blande det med dit eget korn, så betaler du kun for pillerne, og du kan selv justere hvor mange piller de skal have.
Jeg køber udelukkende tilskudsfoder, da jeg også har adgang til gratis korn :)

God arbejdslyst. Hust at sætte et billede ind når det står færdigt, så vi kan se resultatet :)

Karoline

Ikke hvis man også gerne vil have æg, og har meget korn at bruge. Æglægningspiller har de 15-16% råprotein og meget korn (har kun 8-9% protein) trækker protein indhold så meget nedad, at det vil gå ud over æglægning.
Derfor er det nødvendigt at blande enten soya eller ærter i kornet i stedet for, når man ønsker at bruge stor korn andel i foderblandingen.

NB: en foderblanding skal udregnes mht. FE og protein, egentlig også mht. mineraler og vitaminer, men det gør det mere besværligt, og det er ikke så nødvendigt.

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #20 Dato: 21 Marts , 2013, 11:45 »
Hej Karoline.

ja det var tanken at den hele den ene side skal være i trådnet - denne side vender ind mod et lukket (dog ikke isoleret) skur. den ene halvdel af denne side bliver lavet som en låge, men det kunne være jeg skulle vælge at lave denne som en plade istedet (det er også lidt lettere).
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #21 Dato: 21 Marts , 2013, 12:03 »
Ikke hvis man også gerne vil have æg, og har meget korn at bruge. Æglægningspiller har de 15-16% råprotein og meget korn (har kun 8-9% protein) trækker protein indhold så meget nedad, at det vil gå ud over æglægning.
Derfor er det nødvendigt at blande enten soya eller ærter i kornet i stedet for, når man ønsker at bruge stor korn andel i foderblandingen.

NB: en foderblanding skal udregnes mht. FE og protein, egentlig også mht. mineraler og vitaminer, men det gør det mere besværligt, og det er ikke så nødvendigt.

Den skal jeg nok lige have skåret ud i pap  ::) ;D

Lige nu giver jeg mine høns "fuld-a-pep" og korn, blandet med ca 50% piller + 25% hvede + 25% byg
Bør jeg tilføre ærter/soya til den blanding for at det er optimalt?? Og hvor meget?
Mine putter skulle jo meget gerne have det allermest optimale :)

JeppeDahl: Jeg ville nok lave både væg og dør af plade (evt plexiglas/vindue for mere lys og så du bedre kan kigge ind til hønsene)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #22 Dato: 22 Marts , 2013, 10:48 »
I forhold til pladsen i din løbegård til hønsene så er kravene til f.eks. økologiske høns minimum 4 m2 udendørs plads pr. høne, så medmindre de har adgang til haven hele tiden bliver det ret småt og nok hurtigt smattet hvis du kun har ca. 5 m2 udeareal.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #23 Dato: 22 Marts , 2013, 18:52 »
Hej

Hønsehuset skal kunne lukkes helt af pga træk.

Så net i huset du ikke. Med en plexiglas plade kan man se hønsene men det vil blive frygtelig varm. Så en plade på gerne med et firkantet hul i midten med en plexiglas plade så der er lidt lys der inde.

Med hensyn til foder bruger jeg korn og tilskudsfoder ca. 20% tilskudsfoder og 80% korn. det giver ganske mange æg her ved mig. så får de tørret majs og alt godt fra køkkenet.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #24 Dato: 22 Marts , 2013, 21:19 »
Fuld-af-pep tilskudsfoder indeholder 25% råprotein og det mener jeg også at de fleste andre tilskudsblandinger indeholder, og de er beregnet til opblanding med korn.

En gennemsnitlig industrihøne har brug for knap 20 gram fordøjeligt råprotein dagligt - om det kommer fra resterne af din hakkebøf eller færdigtfoder gør næppe nogen forskel. (bemærk at 20 gram kød ikke er lig 20 gram fordøjeligt råprotein).
Men det er nok næsten umuligt konstant at have den rette fordeling af resterne fra dit bord til at holde hønsene tilpas med protein/vitaminer/mineraler/kalorier, så færdigt foder er svært at slippe udenom i en eller anden grad :-)
Hvis hønsene for for meget protein, er et af tegnene (som i øvrigt også ved heste) kraftigere ammoniak udvikling fra gødningen, for lidt så udebliver/færre æg :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #25 Dato: 22 Marts , 2013, 22:23 »
Som jeg forstår det er det en indendørs væg, du vil lave i tråd, ikke?
Dermed giver det jo ikke træk.
Jeg syntes det lyder fint, jeg ville måske overveje at lægge en plade nederst (nederste 60-70 cm), for at forhindre skidt og skraberi i at svine i hele brændeskuret.
Hvis de jævnlig har mulighed for en tur i haven og eller i brændeskuret, mener jeg godt at du kan holde 3-4 dværg -mellemstr. høns der.
Herlig kreativ løsning!
Jeg bruger selv volierenet, det er noget dyrere, men Mikkel ræv bider det ikke lige over, det gør han med hønsenet... (Man kan jævnligt finde en billig rulle på DBA, så går det prismæssigt lige op)
Overdækning på udeareal er en god ide, hønsene nyder det og det kommer ikke til at lugte på samme måde (Rart hvis man har naboer tæt på) ;)
Held og lykke med projektet
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #26 Dato: 08 April , 2013, 14:03 »
Hej igen.

Ville lige komme med en opdatering på påskens udskejelser.
Trods en mængde familiebesøg nåede jeg også at gøre lidt ved hønsegården.

Forårsklargøringen af den nye have medførte, at jeg fandt ud af, at det jeg troede var en hænge-pil, viste sig at være en guldregn. Med småbørn i haven er det no-go. I et lejet hus er det desværre også no-go at fælde den. Så vi er endt med at omtænke hele hønsegårds-situationen og afhegner nu istedet et område omkring guld-regnen - det kan så også fungere som hønsegård.

Jeg fandt et gammelt lege hus på dba.dk som vi så vil bruge istedet for brændeskuret og etage-ideen som jeg havde udtænkt. Huset er hentet og sat på fundament, hævet 30-40 cm, og er iøvrigt blevet indrettet med sidepinde, skidtbræt, redekasse, lem, trappe, og endda et nyt (vinyl-)gulv (masonitpladen der lå i bunden vil ellers hurtigt gå til).

Hegn er blevet sat op i 180m. men dog uden overdækning. (og endnu uden nedgravning da der stadig er frost).

Og igår hentede jeg så de 3 første beboere - 3 store sorte australorps. (Som dog stadig ikke er så store at de ligger æg).

De har været i huset siden i går eftermiddag, og jeg regner med en første tur i hønsegården nu til eftermiddag.

Så nu er jeg hønseejer! Det bliver spændende at se hvor længe pladsen holder (23m2 gård, 2m2 hus). Hende vi købte Australorps af havde et væld af forskellige racer... det kunne altså være sjovt med flere...

0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #27 Dato: 08 April , 2013, 14:12 »
Jeg har iøvrigt brugt ca. 1000kr på materialer so far. Mangler dog stadig foder og vand-automat, men de må klare sig ldt med gamle gryder og skåle indtil jeg finder det rigtige
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #28 Dato: 08 April , 2013, 21:49 »
Det lyder da fantastisk. Tillykke med huset, det skal da nok blive en rigtig hyggelig hønsegård.  :D
Når du skriver, i troede det var en hængepil, er det måske fordi den er liidt for hængende? Alle dele af træet er giftigt, sikkert osse for høns og friske grønne blade frister..
Næsten mere vigtigt end vandtårn og foder silo, prøv at tjekke om der er træk i huset og få sat lidt tætningslister op hvor det er nødvendigt, det er simpelthen så ærgerligt når de skønne kræ, pludselig begynder at ralle og nyse og bare står og putter sig.

Rigtig god fornøjelse med det.  :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #29 Dato: 08 April , 2013, 21:54 »
180m højt hegn...  :o Det burde holde de fleste racer inde...   :laugh:  ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/