Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus i 2 etager - indput til design  (Læst 11427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Dato: 20 Marts , 2013, 10:41 »
Hej

jeg vil til at holde høns i min have. Pladsen og økonomien er stram, og huset skal ku holde ca. 3 år (bor til leje). Jeg leder altså ikke efter den forkromede løsning. Alligevel vil jeg meget gerne have jeres input til følgende design på et to etaget hønsehus - Bygget ind i vores brændeskur.

Løbegården bliver ca 5mX1 (måske lidt smallere), men jeg er lidt i tvivl om hvor højt der skal være?

Hvor mange vil i mene jeg kan holde her? Jeg tænker selv noget i størrelsen 2-3 høns + 2-3 kyllinger. Har ikke lagt mig fast på racen endnu, men det bliver nok noget midt i mellem. Skal ikke være afhængig af kraftfoder, og helst ikke for flyvende... (har 1,2m hegn i haven)

De kommer i haven hver dag.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2013, 10:43 »
Hov. Jeg kan allerede nu se at der skal ændres lidt på trappen og redekassen - ellers får de svært ved at komme op.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2013, 11:11 »
Jeppe - Et lille sidespring - hvilket tegneprogram bruger du her??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2013, 11:19 »
Der er jo ingen mål på tegningen og høns kan have meget forskellig størrelse.
Selvom du skriver de har adgang til haven hver dag, synes jeg du kunne overveje om deres gård kan fortsætte rundt om et af hjørnerne, så der er mulighed for at finde sol eller skygge og læ for regn og blæst og så vil jeg foreslå, at løbegården er overdækket, med et par billige trapezplader, så de har mulighed for tørt sandbad. :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2013, 11:31 »
Det er SketchUp http://www.sketchup.com/ - fantastisk tegneprogram med en utrolig høj indlæringskurve (for mig ihvertfald).

Det invendige mål er 1m i bredden, 1,8 i længden og 2,3 i højden. Det er det rum jeg har at gøre med - indretningen kan selvfølgelig tilpasses, men målene er faste.

Det var en god ide med overdækket løbegård - eventuelt på halvdelen af arealet? Jeg har ikke mulighed for at øge løbegården.
Jeg tænker i snerige vinterperioden at kan jeg åbne op indvendigt så de kan gå rundt i brændeskuret
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2013, 11:32 »
Er én redekasse iøvrigt nok til 2-3 høns?
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2013, 11:36 »
Rigeligt med en redekasse. Hvis du sætter flere op, vil de sikkert alligevel kun bruge den ene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2013, 11:41 »
Hvordan er det egentlgit med lem til huset - er det nødvendigt hvis løbegården sikres mod rovdyr? Er det primært for at mindske træk at man lukker af?
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2013, 11:45 »
Skal ikke være afhængig af kraftfoder, og helst ikke for flyvende...

Hej Jeppe,

Det kan være jeg misforstår dig, men hvis ikke du vil give hønsene kraftfoder,
kan det blive lidt småt med ægproduktionen.

Og så fortjener de kære dyr - efter min ydmyge mening - at få noget ordentligt foder...

:) Mette


Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2013, 11:53 »
Ja, hvorfor ikke give dem foder??  :o
Fx en sæk færdig æglægningsfoder i øko-udgave koster godt 100 kr. for 15 kg og det kan holde længe hvis du kun har et par høns. Rester fra køkkenet og hvad de kan finde i haven, er et godt supplement men det får de nok svært ved at holde sig sunde og friske på. ;)
Tror nok at gamle danske landhøns er ret nøjsomme og gode til at støvsuge haven, men foder er nu ikke den helt store udgift.
 
Mht til hønselem, ja dels for at sikre mod rovdyr, men osse for at forhindre træk i huset. :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2013, 13:11 »
Jeg kan få alt det korn jeg kan bære - og vil derfor gerne slippe for at være afhængig af foderpiller. Jeg håber en tur i køkkenhaven, madrester og hvad vi nu ellers finder på kan være tilstrækkeligt til mine 3 høns. Men det kan jo være jeg bliver klogere / vil have flere æg :)
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2013, 13:29 »
De kan godt overleve på den diæt, bare ikke optimalt. Hvis du giver dem tilskudsfoder til æglæggende høns, så får de alle de vitaminer og mineraler de har brug for. De skal også have adgang til skaller, men sådan en sæk er ikke dyr og den holder i årevis.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2013, 14:00 »
Jeg er med på at de skal have skaller. og i virker noget forhippede på at købe fodder til dem også - det må så til. Når jeg skrev økonomien var stram var det mest mindet på min tidsbegrænsning (3 år). Jeg gider ikke købe mig fattig i materialer til huset, men fodder kan jeg nok finde penge til :)

Anyhow var det nu husdesignet jeg spørger til i denne omgang. Er det bare at komme i byggemarkedet? eller har i forslag til ændringer?
Jeg fik tegnet pindende runde - har læst mig til de skal være afrundede kantede
Jeg har fundet en tagplade til løbegården.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline JeppeDahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2013, 14:04 »
Iøvrigt - hvilket net bør jeg købe?

Kan jeg nøjes med dette:

http://www.harald-nyborg.dk/p6740/traadvaev-galv-0-9mm-h90cm-l-25m
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hønsehus i 2 etager - indput til design
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2013, 14:11 »
Jeg kan få alt det korn jeg kan bære - og vil derfor gerne slippe for at være afhængig af foderpiller. Jeg håber en tur i køkkenhaven, madrester og hvad vi nu ellers finder på kan være tilstrækkeligt til mine 3 høns. Men det kan jo være jeg bliver klogere / vil have flere æg :)

Du kan sagtens fodre med blot korn + div. affald. Men hvis du også vil have æg, så skal foderblandingen lande på mindst 15-16% råprotein, og det er andeles umuligt at opnå vhj. korn (har protein indhold på ca. 8-9%) og div. mad affald. Jeg blander selv, og hente protein tilskud via soya, men det kan også hentes i ærter (så skal der bare bruges dobbelt så mange pga. lavere protein %).
Om sommeren kan man godt slække en smule på den tilførte protein i kornfodret, såfremt hønsene har frit udløb til grønne områder, og kan tage alt det grønt de gider æde samt en masse orme og snegle mv.