Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan passer man påfuglekyllinger?  (Læst 8041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Hvordan passer man påfuglekyllinger?
« Dato: 29 Januar , 2009, 16:52 »
Hej.

Nu vil jeg spørge de påfuglekyndige her på forum: Hvordan får man sine påfuglekyllinger til at overleve?

Jeg har to gange haft påfuglekyllinger, først én for nogle år siden, som jeg fik, forladt af sin mor, og ikke med store chancer for overlevelse.
Men den klarede det i et par måneder, men så holdt den op med at spise, blev syg og døde.

Sidste år havde jeg to, som var ruget ud i rugemaskine, og de var helt oppe på dupperne, men det samme skete med dem, at de holdt op med at spise, og så døde de.

Med de to sidste har jeg fodret med fasan-start med en smule havregryn og persille som tilskud. Er det bare foderet der har været forkert? Eller kan de kun overleve med en påfuglemor? ???

Jeg håber på nogle svar, da jeg gerne vil prøve igen.

Hilsen fra Søs.
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.

Offline Jens Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvordan passer man påfuglekyllinger?
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2009, 10:42 »
Hej Søs

Nu har jeg ikke ret meget forstand på påfugle overhovedet, men min svigerfar havde i flere år, et par påfugle. De levede frit og sov i træerne om natten. hver år, forsvandt hønen først på sommeren, og kom på et tidspunkt igen med kyllinger, som regle 3-5. Det eneste han gav til kyllingerne var havregryn, ellers levede de af det de kunne finde rundt omkring og så lidt vildfugle blanding. men det lykkes hvert år og få udvoksede kyllinger. men har godt nok hørt de er sarte hvis de ikke er lavet naturlig. har du prøvet med en skruk høne

venlig hilsen

Jens

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvordan passer man påfuglekyllinger?
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2009, 13:43 »
Jeg vil gerne suplerer Søs´s spørgsmål til de påfoglekyndige. Jeg fik i efteråret et påfuglepar som går rundt i vores have. (10 ha. )
Der er lavet nogle rum de kan gå ind i, hvor der også ligger lidt fodder. Men de vil allerhelst ind i drivhuset, hvor der allerede nu er forår i luften med diverse løgblomster og småplanter på vej, som naturligvis er lækre  :P
Nu får de så 20 kvardratmeter lukket rum i drivhuset, med egen indgang.
Spørgsmålet er: Skal der laves redeplads, eller gør de det selv?
Skal de have animalsk føde?
Er det lidt af en rovfugl over for f.eks. høns? vores hane bløder lidt oven i hovedet, og påfuglene har været på besøg der en gang imellem.
 
Hilsen
Peter

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Hvordan passer man påfuglekyllinger?
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2009, 16:01 »
Min datter fik for en del år siden 2 daggamle påfugle kyllinger af en nabo.

Vi havde dem bare til at gå sammen alm. kyllinger under en varmelampe. De fik bare alm. startfoder og lidt brød, som vi altid giver alm. kyllinger. De klarede sig fint og blev til 2 store fine påfugle haner.

Så det er altså ikke fordi, det er svært, ved ikke lige hvad der gået galt med dine.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Søs Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hvordan passer man påfuglekyllinger?
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2009, 16:32 »
Hmm, måske har jeg bare været uheldig.
Jeg må bare prøve igen, måske kunne man give dem lidt melorme, det vil nok gøre dem lidt mere robuste.

Peter, dine påfugle er heldige, med en 10 ha stor have, jeg har engang set en påfugl gå i et voliere på 3x3 meter, det gjorde ondt i hjertet at se på.

Tak for gode svar, det er rart at vide at det jeg gør er godt nok.

Så må jeg bare håbe at det vil gå godt denne gang.

Hilsen fra Søs.
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.