Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine  (Læst 3858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Rugemaskine
« Dato: 26 Januar , 2009, 17:15 »
Hvor varm skal der være i et rum hvor man har sin rugemaskine, rummet bliver lidt koldere om natten, jeg tænkte om det mon var derfor min kyllinger er så lang tid om at klække, de skulle komme den 23/1 den første kom igår og 2 mere, i dag 2 stk til, nu har vi 26/1 og der er stadig et par stykker på vej, det har jeg da aldrig oplevet før.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Rugemaskine
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2009, 17:35 »
Hej Berit

Det er ikke så meget hvor koldt der i rummet, men om hvor godt din rugemaskine er isoleret, jeg har min maskine i udhuset hvor der er 5-7 grader, så en konstant tempratur er det bedste, sæt ikke maskinen i et vindue eller på et bord i nærheden af et vindue hvor solen kan komme til at skinne ind på maskinen, så vil den svinge for meget, problemet ved det kan være den bliver for varm og det kan ruge æg ikke tåle, heller lidt for kold end for varmt.
 
Jeg har så i år sat lidt flamingo plader op i bunde og i siderne uden på maskinen og det har gjort at kyllingern kommer to dage før, så jeg har måtte skue ned for varmene.

Når kyllingern kommer efter 21 dagen så er der for koldt i maskinen, eller der har være for koldt i den og at de kommer over flere dage kan være tempraturen har svinget for meget i løbet af perioden. Så tjek tempraturen inde du lægger næste hold i.

Tommy   

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Rugemaskine
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2009, 18:10 »
Vil sige som Tommy, at det kommer an på, hvor godt din maskine er isoleret.

Jeg er den heldige situation, at vi har et gammel spisekammer i kælderen, hvor temperaturen faktisk svinger højest 2 grader i løbet af hele året. Fugtigheden ligger også meget meget stabil. Det kan vist ikke være mere perfekt.

Nogle få af mine kyllinger begynder altid at prikke hul sidst på 19. døgn, de fleste i løbet af 20. døgn. Og 21. er alle ude af skallen.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Rugemaskine
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2009, 20:51 »
Jeg har et lille forsøg igang iår.. Min maskine står i et skab i værkstedet.
Men sidste år stod den bare på bordet derude.. Men jeg er så begyndt og fyre med træ.. Så var lidt nervøs for røg i maskinen.. Men den står meget stabil i grader og fugt så håber det virker :).. Har sørget for den kan få frisk luft ind ;).

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rugemaskine
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2009, 14:29 »
Tak skal i have for hjælpen, min maskine har været meget stabil førhen, men nu når rummet bliver lidt kold så falder tempraturen i maskinen, jeg tro jeg vil sætte lidt flamingo op som der anbefales,  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugemaskine
« Svar #5 Dato: 02 April , 2009, 19:35 »
Berit: Har det hjulpet at du har sat flamingo op?
Venlig Hilsen
Lisbeth