Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mit hønsehus for lille?  (Læst 10401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Er mit hønsehus for lille?
« Dato: 25 Januar , 2009, 01:24 »
Hejsa

Jeg ved ikke om nogen som helst kan huske mig, men jeg var herinde for omkring 1½-2 år siden, hvor jeg bl.a. var på besøg hos en herindefra, som hed Lone, for at se hendes høns osv. Dejlig oplevelse! <L Desværre var der en masse omstændigheder der gjorde at jeg ikke kunne komme i gang med høns alligevel, men nu er jeg altså ved at være klar!  ;D (Kan det i øvrigt passe at min tidligere profil er blevet slettet?  ???)

Har endelig fået fat på et hønsehus, købt for omkring 500,-....jeg synes selv det var et rigtig godt kup!  <: MEN...der er ikke siddepinde i, og jeg ved ikke helt hvilke jeg skal vælge! Jeg har 2 gul orpington i tankerne, og så 3-4 andre, som ikke skrukker så let...italienere?? (Gode indput modtages rigtig gerne!) Jeg vil rigtig gerne have en hane, men fra hvilken race? Orpington, eller den anden?

Nå, men tilbage til siddepindene og pladsen i huset... Selve hønsegården bliver ret stor, men den er ikke bygget endnu. Jeg skal have min mand overtalt til at lave den lidt større, end han lige har tænkt sig  ;D Er dette hønsehus for lille til at have ca. 6 høns i, som vil blive lukket ind og ud hver dag?





Det skal lige siges, at huset ikke skal stå lige dér  ;)
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2009, 01:26 Fra Christina »

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2009, 09:31 »
Umidelbart vil jeg gætte på at huset er ca. 1½ m2, og det er for småt til 5-6 dyr i stor race, som eks Orpington.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2009, 09:36 »
Tak for svar :)

Jeg har kun planer om 2 orpington...de er større end de fleste racer, ikk'?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2009, 09:40 »
Hej Christina,
Profilerne blev slettet da forum genopstod for ca. 1 år siden.
Tillykke med dit hønsehus, det er lidt svært at se på billedet, hvor stort det er, kunne du måske sætte nogle mål på? Men du skriver også at de får en god stor hønsegård. Måske skal dine høns også have lov til at løbe i haven?
Du kan se i galleriet under hønsehuse, der er billede af hvordan siddepinde og møg-bræt er anbragt i mit hus, pindene må ikke være runde, lægter, hvor man lige har høvlet hjørnet af, er gode. I mit eget galleri kan du se billede af mit hønsehus, som ikke er specielt stort, det er min hønsegård heller ikke, men hønsene render i hele haven på knap 7000 m2 hele dagen, så de lider ingen nød, mine høns er også dværghøns, så de er jo ikke så store.
Orpington er jo en stor og tung race, så hvis du skal have en anden race som andet valg, ville jeg nok vælge hanen fra den lettere race, så den tunge hane ikke træder de lettere høner helt flade  :D
Held og lykke med dit projekt,som vi vel kommer til at høre mere om?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2009, 09:47 »
En trio, altså en hane og to høner i stor racer, ville jeg sætte derind. Jeg har selv i tidernes morgen haft et hus på samme størrelse og det passede perfekt til tre orpington, der om dagen havde hele haven at rende i.

Hilsen Susanne

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2009, 09:48 »
Hvis du tænker på at købe en Orpington hane,er der også plads til ham.
Du skal påregne ca. 0,5 m2 gulvplads i huset pr. dyr, når det er stor race.

I hønsegården skal du regne med min. 1 - 1½ m2. pr. dyr.

Hvis du holder dig disse mål for øje, kommer du aldrig helt galt i byen.

Større dyr som Brahma og Jersey Kæmper skal dog bruge mere plads.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2009, 10:06 »
Tusind tak for jeres svar! Jeg har lige målt huset, og det er desværre kun 1,7 m2 :( Hønsegården bliver rigtig stor. Mest for at jeg ikke skal have dårlig samvittighed over for hønsene de dage jeg ikke har mulighed for at lukke dem ud (mest weekender, hvis jeg ikke er hjemme, da jeg er dagplejer og de derfor kan være ude til hverdag :)), men også for at jeg ikke skal til at bygge ud, hvis jeg ender med at blive vildt bidt af det, og skal have flere... Men jeg kan godt se, at det nok hellere må ende med at det hønsehus jeg har fået mig, ender med at blive "ekstrahus", da det er så lille...suk! Hvor finder man lige et stort hønsehus, som ikke er vildt dyrt? Synes jeg har pløjet DBA, Gul&Gratis, QXL osv. godt igennem, men der er ikke rigtig noget, og er der endelig, så er det selvfølgelig i Jylland!

Hej Christina,
Profilerne blev slettet da forum genopstod for ca. 1 år siden.
Tillykke med dit hønsehus, det er lidt svært at se på billedet, hvor stort det er, kunne du måske sætte nogle mål på? Men du skriver også at de får en god stor hønsegård. Måske skal dine høns også have lov til at løbe i haven?
Du kan se i galleriet under hønsehuse, der er billede af hvordan siddepinde og møg-bræt er anbragt i mit hus, pindene må ikke være runde, lægter, hvor man lige har høvlet hjørnet af, er gode. I mit eget galleri kan du se billede af mit hønsehus, som ikke er specielt stort, det er min hønsegård heller ikke, men hønsene render i hele haven på knap 7000 m2 hele dagen, så de lider ingen nød, mine høns er også dværghøns, så de er jo ikke så store.
Orpington er jo en stor og tung race, så hvis du skal have en anden race som andet valg, ville jeg nok vælge hanen fra den lettere race, så den tunge hane ikke træder de lettere høner helt flade  :D
Held og lykke med dit projekt,som vi vel kommer til at høre mere om?

Tak for det, det vil jeg lige kikke nærmere på, de billeder du snakker om :) Kan godt se din pointe med en tung hane til de mindre høns, super! Og ja, jeg har store planer om at udnytte jer alle på det groveste herinde, haha. Jeg har læst en masse tråde allerede, og nyder at trække på jeres erfaring! :D Om 10 år, sidder jeg her sikkert stadig, og så er det forhåbentlig mig der er den erfarne, hehe :D

En trio, altså en hane og to høner i stor racer, ville jeg sætte derind. Jeg har selv i tidernes morgen haft et hus på samme størrelse og det passede perfekt til tre orpington, der om dagen havde hele haven at rende i.

Det var nok en meget god idé at starte ud med! Medmindre jeg hurtigt kan finde et større hønsehus... Tak for indput! :)

Hvis du tænker på at købe en Orpington hane,er der også plads til ham.
Du skal påregne ca. 0,5 m2 gulvplads i huset pr. dyr, når det er stor race.

I hønsegården skal du regne med min. 1 - 1½ m2. pr. dyr.

Hvis du holder dig disse mål for øje, kommer du aldrig helt galt i byen.

Større dyr som Brahma og Jersey Kæmper skal dog bruge mere plads.

Det lyder bare super godt! Så holder det nok meget godt med 3 gul orpington, hvis ikke jeg finder et større hus. Regner med at hønsegården bliver omkring 20m2, men jeg har ikke målt efter endnu... Manden gravede ud i går, så vi skal måle i dag, for at finde ud af om den er stor nok, eller vi skal ofre det ene højbed ved siden af :D
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2009, 10:09 Fra Christina »

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2009, 10:17 »
Hej Christina,

Sikke et skønt hønsehus! Det er noget mere charmerende end mit, som kan ses i mit galleri eller lige her:
http://www.maxsoe.dk/product_info.php?cPath=28_171&products_id=534

Mit hønsehus er 160 cm X 120 cm, og der bor en flok på 8 blomsterhøns. De har en 40 m2 hønsegård, som de sjældent bruger - i det daglige har de fri adgang til køkkenhave, et lille stykke skov og ikke mindst drivhuset.

Hov - hvis du er dagplejer i Ringsted, så kan det jo være vi har mødt hinanden. Jeg er bibliotekar på Ringsted Bibliotek og kører bla bogbus til institutioner og legestuer. Kommer du i legestuen i Gyrstinge? Under alle omstændigheder er det jo et pragtfuldt sted du bor - med Haraldsted Sø og St. Bøgeskov  :)

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #8 Dato: 25 Januar , 2009, 15:01 »
Hej Christina,

med kun to høner til en hane kan det godt blive lidt hårdt at være høne, de orpingtonhaner jeg har haft har alle været... skal vi kalde det virile, og jeg tror de to høner kan gå hen og blive lidt rigelig slidt på deres rygfjer...

Hønsehuset ser rigtig fint ud, i øvrigt! Jeg kan helt klart anbefale at få en åbne/lukke automatik installeret, det er lidt dyrt, men når man har prøvet det er det alle pengene værd! Og så kan man med god samvittighed tage på arbejde før det bliver lyst uden at åbne for hønsene, og man kan komme hjem efter solnedgang og vide, at der er blevet lukket for dyrene helt automatisk.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2009, 19:56 »
Hej Christina,

Sikke et skønt hønsehus! Det er noget mere charmerende end mit, som kan ses i mit galleri eller lige her:
http://www.maxsoe.dk/product_info.php?cPath=28_171&products_id=534

Mit hønsehus er 160 cm X 120 cm, og der bor en flok på 8 blomsterhøns. De har en 40 m2 hønsegård, som de sjældent bruger - i det daglige har de fri adgang til køkkenhave, et lille stykke skov og ikke mindst drivhuset.

Hov - hvis du er dagplejer i Ringsted, så kan det jo være vi har mødt hinanden. Jeg er bibliotekar på Ringsted Bibliotek og kører bla bogbus til institutioner og legestuer. Kommer du i legestuen i Gyrstinge? Under alle omstændigheder er det jo et pragtfuldt sted du bor - med Haraldsted Sø og St. Bøgeskov  :)

Hej Louise og tak for dit svar  :)

Ej, hvor sjovt at du lige er bibliotekar på Ringsted Bibliotek!!  :D Men nej, jeg tror ikke vi har mødt hinanden, da jeg bruger legestuen oppe ved daplejekontoret. Men måske jeg har se dig, når jeg har været på biblioteket privat?  :) Og ja, her er bare SKØNT herude! Vi boede på Amager på en utrolig trafikeret og to-sporet vej, så det var en kæmpe omvæltning at komme herud. Men nu bor vi her på 4. år, og kunne ikke drømme om andet end at bo på landet!

Jeg har haft kikket på sådan et hønsehus, som du har. Det er også noget højere, og uden det lave skrå tag, så der er mere plads til at bevæge sig derinde... De blomsterhøns du har, er det ikke også en ret stor race? Er de lige så store som orpington?

Hvor lækkert at de har så meget plads derudover! Jeg fik manden overtalt til at fjerne det andet højbed også, så nu bliver min gård omkring de næsten 30m2 :) Har du aldrig problemer med ræven eller lign., når hønsene går ude hele dagen?

Hej Christina,

med kun to høner til en hane kan det godt blive lidt hårdt at være høne, de orpingtonhaner jeg har haft har alle været... skal vi kalde det virile, og jeg tror de to høner kan gå hen og blive lidt rigelig slidt på deres rygfjer...

Hønsehuset ser rigtig fint ud, i øvrigt! Jeg kan helt klart anbefale at få en åbne/lukke automatik installeret, det er lidt dyrt, men når man har prøvet det er det alle pengene værd! Og så kan man med god samvittighed tage på arbejde før det bliver lyst uden at åbne for hønsene, og man kan komme hjem efter solnedgang og vide, at der er blevet lukket for dyrene helt automatisk.

Tak for dit svar! Uhh, det er godt nok skønt at jeg fandt herind igen, for der var da lige endnu en ting jeg ikke havde taget i betragtning! Hvor mange høner synes du der mindst skal være til en hane? Grunden til at jeg vil have en anden race end kun gul orpington (som jeg er fuldstændig forgabt i! ), er at jeg har læst at de let bliver skrukke?! Og jeg synes de skal have lov, men så er der jo ikke mange æg i den periode? Hvad er din erfaring på dét punkt?

Og tak for tippet med åbne/lukke-lemmen!  :) Jeg håber der bliver råd en dag, for ja det lyder bare super nemt!  :) Men heldigvis er det så mest i weekenden jeg ville få behovet, da jeg går hjemme som dagplejer  :)

Og hvor skønt at se en "slynge-far"   :D

Mange hilsner fra Christina

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #10 Dato: 25 Januar , 2009, 20:13 »
Hej Christina,

at være "slynge-far" er ved at være slut for denne gang, min yngste pige er så stor nu, at det er helt slut med slynger, men hun har lært at sidde indenfor i min arbejdsjakke, det er næsten det samme! Billedet får dog lov til at blive lidt, det var en god tid der gerne må blive hængende lidt på nethinden...

Jeg har kun erfaring med orpington, og personligt vil jeg mene at der skal mindst tre-fire høner til en hane, men måske andre med mere erfaring kan præcisere?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #11 Dato: 25 Januar , 2009, 21:07 »
Jeg har ikke meget erfaring med orpington, havde dem kun et par år. Men vores hane hørte ikke til den aktive slags. Han galede om morgenen et par gange, en gang på ryggen af hver høne og så var resten af dagen driverliv. Med mindre han så en anden hane.. Så så han rødt!
Hilsen Susanne

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #12 Dato: 26 Januar , 2009, 08:44 »
Hej Christina,

Indrømmelse: jeg er så meget københavner, at jeg stadig har til gode at se en Orpington i virkeligheden  ::)
Men jeg vil tro at de svenske frøkener er en smule mindre, men stadig en stor flot høne.

Mht Mikkel Ræv, så har vi valgt at tage chancen med de fritgående høns. Vi har ikke set skyggen af den røde djævel i de snart 6 måneder vi har haft høns. De sover bag lås og slå hver nat - vi har købt sådan en hønselemsautomatik, som Christian anbefaler længere oppe, og den er alle pengene værd! Jeg ved ikke, hvorfor ræven holder sig væk (foreløbigt), måske fordi vi har (sammenlagt) 100 kg frådende kamp-dræber-hunde rendende rundt  ;)

Undskyld, for hvis der aldrig er hønsebøger på hylden på biblioteket - så er det nok fordi de står hjemme hos bibliotekaren  ;) Du må bare prikke mig på skulderen næste gang, jeg er nem at genkende: 180 cm høj og så tynd, at du får lyst til at smøre mig en madpakke  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #13 Dato: 26 Januar , 2009, 20:14 »
Hej Christina,

at være "slynge-far" er ved at være slut for denne gang, min yngste pige er så stor nu, at det er helt slut med slynger, men hun har lært at sidde indenfor i min arbejdsjakke, det er næsten det samme! Billedet får dog lov til at blive lidt, det var en god tid der gerne må blive hængende lidt på nethinden...

Jeg har kun erfaring med orpington, og personligt vil jeg mene at der skal mindst tre-fire høner til en hane, men måske andre med mere erfaring kan præcisere?

Det ser godt nok også hyggeligt ud med dét billede... Jeg har selv et billede, hvor jeg står og ammer min yngste i en ringslynge (man kan slet ikke se hende :D), mens jeg smører frokost til min ældste! :D Det gør det nu noget nemmere, det hele :D

Jeg er allerede på jagt efter et nyt hus, for jeg kan godt se at det bliver noget knebent ellers... Jeg er ikke rigtig så handy, og tid er heller ikke det der er mest af, så det kan ikke blive byg-selv... :( Øv, det havde ellers været smart, så kunne man få det som man ville :)

Jeg har ikke meget erfaring med orpington, havde dem kun et par år. Men vores hane hørte ikke til den aktive slags. Han galede om morgenen et par gange, en gang på ryggen af hver høne og så var resten af dagen driverliv. Med mindre han så en anden hane.. Så så han rødt!

Haha, sikke et temperament de haner kan have :D Men dejligt at høre, at man også kan finde sådan en slags :)

Hej Christina,

Indrømmelse: jeg er så meget københavner, at jeg stadig har til gode at se en Orpington i virkeligheden  ::)
Men jeg vil tro at de svenske frøkener er en smule mindre, men stadig en stor flot høne.

Mht Mikkel Ræv, så har vi valgt at tage chancen med de fritgående høns. Vi har ikke set skyggen af den røde djævel i de snart 6 måneder vi har haft høns. De sover bag lås og slå hver nat - vi har købt sådan en hønselemsautomatik, som Christian anbefaler længere oppe, og den er alle pengene værd! Jeg ved ikke, hvorfor ræven holder sig væk (foreløbigt), måske fordi vi har (sammenlagt) 100 kg frådende kamp-dræber-hunde rendende rundt  ;)

Undskyld, for hvis der aldrig er hønsebøger på hylden på biblioteket - så er det nok fordi de står hjemme hos bibliotekaren  ;) Du må bare prikke mig på skulderen næste gang, jeg er nem at genkende: 180 cm høj og så tynd, at du får lyst til at smøre mig en madpakke  ;D

Haha, er helt færdig over din kommentar med madpakken!!! :D :D Manden synes også den var go'! :D Nu er det efterhånden sjældent jeg er deroppe, men når jeg er, så lover jeg dig for at jeg giver mig til kende med kommentaren "MÅ jeg ikke nok ha' lov at smøre dig en madpakke?" :D (Tænk hvis det så ikke er dig, haha :D)

Men hvor er det dog skønt at I har undgået ræven! Jeg håber heller ikke vi ser noget til den. Hverken jeg eller manden har endnu ikke set en ræv herude, i de ca. 4 år vi har boet her, selv om her er masser af dyr, så det tegner godt :)

Jeg tror det bliver et fødselsdagsønske med den hønselemsautomatik! Men hvordan ved hønsene at de skal gå ind? Går de selv ind, når det bliver mørkt, eller hvordan?
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2009, 20:16 Fra Christina »

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Er mit hønsehus for lille?
« Svar #14 Dato: 26 Januar , 2009, 20:52 »
Hej Christina.

Jeg har endnu ikke den famøse "selvlukker", men synes den lyder vanvittig smart og praktisk. Mine 3 silkemadammer og to silkekyllinger vandrer selv ind i huset (altså deres!), når de mener dagen er omme. Dvs. hvis jeg ikke er ude og lkke dem ind inden skumring fikser de selv sagen. Er det blevet på grænsen til mørkt, er de også gået til ro, altså sat sig på pinden - de to kyllinger ynder dog at overnatte i en redekasse, så de bliver lige så stille installeret på pinden ved siden af de andre. Næste morgen ligger de igen i kassen, men man ved jo aldrig om de fanger pointen en dag.

Glæd dig - det er fedt at have høns  :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)