Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fladruger kontra motorruger  (Læst 11188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Fladruger kontra motorruger
« Dato: 21 Januar , 2009, 14:09 »
Rugemaskiner er jo virkelig oppe i tiden netop nu. Og der findes et væld af maskiner i Danmark.

Ser man ud over grænserne er udvalget et andet, og ofte også billigere, eller er det?
For ofte er det fladrugere der springer i øjnene på mig.
Eks. denne:
http://www.solwayfeeders.com/productsdetail1.asp?STOCK_CODE=1360A

Denne maskine er med automatik, så den vender selv æggene. Men er det nok når der ikke er ventilation. Eller skal man alligevel have æggene vendt mere rundt?

Grunden til jeg spørger er at jeg er på udkig efter en ny maskine. Min mand brummer over strømforbruget i den hjemmegjorte og mener at jeg istedet skal købe en ny.
Hilsen Susanne

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2009, 23:58 »
Hej Susanne.
Ved ikke helt så meget om det du spørger om  :-[, men har et spørgsmål til dig (og andre hvis nogen ved det). Har spurgt på en rugemaskine i det norske forum. Har fået besked om portopris i dag, men også at jeg skal betale told når jeg henter pakken.
Ser du også har lur på en rugemaskine, evt. i udlandet, hvad så med told?
Se bliver det jo ikke billigere......

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2009, 09:41 »
Toldreglerne er forskellig alt efter om man køber inden for EU eller uden. Og da jeg enten vil købe i England eller Tyskland, så skal jeg ikke betale told.

Se denne lille guide jeg engang faldt over:
Beregn told fra udenlandsk internet handel
Hilsen Susanne

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2009, 13:18 »
Mange tak for hjælpen Susanne  <E <M
Du har været en stor hjælp..

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2009, 14:36 »
Hej susanne hvis jeg skal give dir et råd så køb en rugemaskine som der er rigtig godt isoleret jeg har selv købt en i mirakle rugemaskine og hvor har jeg da fortrut det der er bare ikke isolering i den så den skal stå hvor der er lunt og ens tempratur helle tiden ellers kører den ikke som den skal så det er ikke sådan en du skal købe den er lavet i noget hvidt plast med klare loge smart den er næm at holde ren men så er det også det

mvh.Alex
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2009, 15:02 »
Personligt ville jeg nok vælge en træ-rugemaskine, den er ikke så følsom for små temperatur svingninger som maskiner lavet af plastik eller blik.
Det er fint nok at spare noget på indkøbsprisen ved at købe uden for danmarks grænser, men også lidt mere bøvlet hvis der sker noget med maskinen med hensyn til garanti og reservedele, måske er det bare mig der er lidt gammel-dags... syntes det er nemmere bare at ringe evt. til America...  ::)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2009, 15:18 »
En trærugemaskine bliver det ikke. Alene grundet prisen.

Jeg har jo en rugemaskine, så skal heldigvis ikke skynde mig, men har tiden til at lure og finde den rigtige.
Problemet er også lidt at 24 ægs maskiner er for små. Jeg vil gerne over 30 og under 50. Det skal jo også passe med det antal æg jeg kan nå at indsamle. En del sorteres jo fra, hvis ikke de overholder standarden.

Mht. isolering, så er det heldigvis sådan at manden selv har foreslået et sted i huset hvor varmen er konstant, det hjælper jo en del på det.

Og ellers så har de fladrugere jeg har set, skrevet om wattforbrug under 50, ja Amerikas Therbo endda 27 watt.

Er der ingen med et bud på om autovending er nok i en fladruger eller om jeg skal hen og flytte hele banden?
Hilsen Susanne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2009, 15:49 »
Der er jo også muligheden i at købe en brugt, der er tit nogle i den blå avis eller gul og gratis  ::)
en anden mulighed var at have 2 små maskiner, så kunne du ruge forskudt af hinanden, og samtidigt kunne flytte nogle æg fra den ene til den anden, hvis den ene strejker...   ;)

Offline komandusen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2009, 17:29 »
jeg ville gerne vide om. du har købt en rugemaskine, har nemlig selv tænkt på at købe en. så ville gerne høre din mening hvis du har prøvet en af de mindre fra america

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2009, 17:42 »
hej alle

jeg fik en therbo-fladruger i julen beregnet til klækning. først ruger jeg i en motorruger, og når æggene begynder klækningen, flytter jeg over i klækkeren. hvis der er nogen, der har noget erfaring med therbo-fladruger, vil jeg megt gerne høre.

mvh mathias

mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2009, 17:46 »
Jeg har en helautomatisk motorrugemaskine fra america til 48 æg, den passer sig selv, det eneste jeg skal er at fylde lidt vand i mm. den er jeg temmelig godt tilfreds med, men vi havde den til rep sidste år pga at den ikke varmede ordentlig men nu er den fin.(og jeg vender slet ikke selv) :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #11 Dato: 24 Februar , 2009, 18:36 »
Er der mon nogen som ved hvad en rugemaskine koster at ha kørende i døgnet..det har jeg tænkt lidt over..jeg har en 290-ægs america rugemaskine 500 w..hvis jeg nu "kun" ruger med 80-100 æg ad gangen, blir det så nogle "dyre" kyllinger, el. hva..hilsen rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #12 Dato: 24 Februar , 2009, 18:52 »
Hvad det koster i døgnet er nemt at regne ud, du skriver at din rugemaskine er på 500 Watt. Altså bruger den 12 kw. i døgnet, om det er dyrt eller billigt afhænger jo lidt af om maskinen er fyldt op, hvis den ikke er fyldt op, bliver prisen pr. kylling jo højre...

Mvh. Bjørn.

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #13 Dato: 24 Februar , 2009, 18:57 »
er der nogen, der har erfaring med therbo-fladrugemaskine

mvh mathias
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Fladruger kontra motorruger
« Svar #14 Dato: 24 Februar , 2009, 19:13 »
Jeg har lige solgt min Therbo fladruger. Den virkede fint sidste sæson, men efter jeg har startet den op igen synes jeg ikke den har virket optimalt. Der kom 5 kyllinger ud af 30 befrugtede æg. Alle æg var levende lige til de skulle klække.
Temperaturen i min maskine begyndte at svinge meget op og ned. Helt fra 34 til 45 grader.
Det er ikke en maskine jeg vil anbefale at man køber.
Efter jeg har fået en forklaring på hvad forskellen på motorrugere og fladrugere er (Tak Bjørn) så vil jeg klart sige at man skal vælge motorrugere.  Men det er jo kun min mening, det kan være der er andre der er blevet bedre venner med deres Therboer  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth