Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Varmeplade med batteri?  (Læst 11612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LeneHBJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Varmeplade med batteri?
« Dato: 16 Januar , 2013, 09:22 »
Hej til alle jer erfarne hønsefolk
Jeg har ikke mulighed for at trække el til mit hønsehus, og så er det, jeg undrer mig: Findes der ikke batteridrevne varmeplader, som kan holde vandet frostfrit her i den iskolde tid???

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2013, 09:27 »
Ved ikke om det findes, men vil tro at det vil blive ret dyrt i batterier. Der skal ikke meget effekt til at dræne batterier temmeligt hurtigt, og jo koldere det er, jo dårligere virker batterier...

Kan det slet ikke lade sig gøre med en lang forlængerledning af få strøm ud i hønsehuset?
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2013, 09:29 »
Jeg ved ikke om der findes varmeplader til batteri. Men du kan få en forlænger ledning på 40 m. til ca. 100 kr. Hvis du selv kan sætte stik på i begge ender så kan du evt. selv lave en forlænger ledning på 100 meter til under 200 kr.
Så selv om du ikke har strøm i hønsehuset så er der også en billig løsning til dette. Og her om vinteren gør det vel ikke noget at der ligger en ledning henover græsplænen, som iøvrigt hurtigt bliver dækket af sne, i disse dage?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2013, 09:32 »
Jeg ved at hvis man har marker et sted uden el til sit el-hegn, så kan der sættes et solpanel op det leverer strøm til el-hegnet.
Måske der kan drages en paralel her, og sådan et panel kan give strøm til varmeplade til vand. Der er godtnok ikke så meget sol om vinteren, men jeg tror også varmeplade tager meget mindre end et el-hegn.
Men der kan købes elkabel i 100´vis af meter for hvad dette panel koster.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2013, 09:47 »
Rudy; Et af de kraftigste elephant-hegn har et forbrug på kun 10W - Og generelt står elhegn til at bruge fra 1-15watt - Det er jo nærmest ingenting. Så elhegnet bruger mindre end den mindste varmeplade til vand...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2013, 09:57 »
Så er det jo heldigt at der - som jeg anførte - kan købes 100´vis af el-kabel for hvad sådan et solpanel til el-hegn koster. De er voldsomt dyre, ved jeg fra mine regnskaber.

NB: jeg skrev:   "Måske der kan drages en paralel her....."

Offline LeneHBJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2013, 15:53 »
Tak for svarene. Og jo, jeg bør kunne trække en ledning hen over græsset ... tænkte bare, at hvis der nu var en anden løsning ... så ville I vide det!
Mvh, Lene

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2013, 16:49 »
 det er før brugt i drivhuse at sætte en gammeldage petroleums lyge ind nætter med frost, hvis det skal være, kan den nok gøres på en plade ved siden af dem fra hareald nyborg kører ca 12 timer på en tankfuld, når man gør flammen meget lille
http://www.harald-nyborg.dk/search?q=flagermuslygte
et alternetiv med noget beskyttelse.
http://www.jemogfix.dk/Butik/El/Varme__luftkoeler/Gasvarmer.aspx?pid=9029975&view=1
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2013, 17:10 Fra kristiank »

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2013, 21:02 »
Fyrfadslys er også brugt til drivhuse og er mere tilgængelige end petroleumslamper - men pas på brandfaren. Et enkelt lys skulle kunne holde et alm lille drivhus frostfrit en nat over.
En ledning forekommer sikrere.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2013, 22:30 »
Og når du så ender med en forlængerledning, så gør dig selv den tjeneste at brug en ledning der er beregnet som udendørs ledning, f.eks. et 3x1,5mm2 gummikabel :)

Eller tag beslutningen og få gravet et installationskabel ned til hønsehuset og sæt en lille sikringsboks op dernede. Det koster ikke mange basseører at få en elektriker til at trække kabel osv, hvis forarbejdet er gjort godt, og så er det både lovligt og godt lavet.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2013, 22:36 »
Der findes sådan en her, men den duer fx ikke til hård frost, og den skal vel også tages ind om natten:

http://www.shopthecoop.com/product/csw.html
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2013, 00:42 »
Den er da ikke kyllingevenlig, de risikerer druknedøden, men ideen er god. Det må kunne laves sikrere. Fingernem opfinder søges. /o

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Varmeplade med batteri?
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2013, 00:55 »
Helt enig. Den duer ikke til små kyllinger. Ved heller ikke om det er meningen. Måske er det blot af hensyn til størrelsesforholdet, eller fordi søde små kyllinger sælger/fanger blikket.
Men det må være her fremtiden er, i takt med bedre og bedre solceller og batterier.

Ja altså med mindre der kommer noget der opsamler hønsemøg og forvandler det til strøm.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).