Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmebygget kyllingemoder  (Læst 16958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Hjemmebygget kyllingemoder
« Dato: 06 Januar , 2013, 21:44 »
Hej alle,

Når nu man designer sin egen kyllingemoder, hvor stor skal man så lave den? :blank:

Min plan lige nu er at lave en på 60 x 60 x 122 cm (H x B x L). Den opmærksomme vil så bemærke at det lige passer med en krydsfiner-/OSB-plade samt et par stumper fra lageret til enderne. I fronten vil jeg lave 2 døre med et plexiglasvindue og som bund får jeg kreeret en "skuffe" i metal der er ca. 2 cm høj. Den er let lige at trække ud og vaske ren. :-) I venstre side en varmelampe (Eller måske 2?) og en termostat (Så et billed herinde hvor en eller anden havde sådan en universaltermostat til at sætte i stikkontakten, hvor får man fingre i sådan en???) Så burde der være moderate temperaturer i højre side til mad og vand.  :)

Bliver den for stor for kyllingerne? (Det er tanken at den også skal passe til ællinger...)  ???

Synes økonomisk projektet er ganske overskueligt. En passende krydsfinerplade fåes til 169,- kr, et par varmelamper med porcelænsfatning m.m. ca. 200,- kr. Skuffen måske 100,- kr i plade. Så omkring 500 kr, så er jeg igang. ::)

Hvordan styrer I ventilation i sådan en? Skal man have et par ventilationsriste i? Kan den holdes varm hvis den står i en uopvarmet garage? ???

Sætter lige et skitse ind af projektet:
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2013, 22:34 »
 det med uopvarmet garage, vil jeg ikk om vinteren, tænk på det kulde chock nåer du åbner for at fodre, men til forår sommer +10 grader tror jeg det er fint,  jeg påtænker noget i samme stil

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2013, 22:44 »
Hmm - men det giver også det samme kuldechok når de smutter ud under skruken....? Kan da være de kan få lov at bo inde de første... Er det meningen de skal gå på tråd når skuffen er der eller hvordan virker det optimalt?
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2013, 22:48 »
nogle bruger sand andre spåner, men har aldrig hørt om tråd, men det er der jo i klækkebakken

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2013, 22:54 »
Så fylder man bare et læg strandsand i bakken og ind med den? Hvad så når den gøres ren? Hopper kyllingerne så bare ned på bunden imens? :o
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2013, 22:58 »
jeg har kun haft nogle i et akvarie med en varmelampe, og sand i bunden , og jeg samlede bare klumperne ved at feje den sammen med hånden, hvis det er muligt kunne jeg forestille mig at bundvarme er godt, har du styr på varmekabel som varme lægme

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2013, 23:05 »
Det kunne man sagtens lave, men det er lidt halv-dyrt i indkøb i forhold til et par varmelamper. Man kunne evt. Købe Devi's varmemåtter. Mener de har en der er 0,5x1 m. Tjekker det lige på arbejde i morgen. Prisen er dog nok 6-10 gange så høj....
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2013, 00:13 »
Den ser da flot ud Morten. /o

Hvis det er til ællingerne ville jeg ikke bruge spåner, de er ekstremt nysgerrige og vil forsøge at sluge dem (lært med dårlig erfaring som jeg aldrig selv gentager)
Vores kyllinger gik de første uger i den aller største model af plastikopbevaringkasse fra ikea. Her hængte vi en varmelampe i den ene ende og havde vand og mad i den anden ende. Låget lagde vi det første stykke tid halvt over i varme-enden. (Du må bare ikke ligge det helt på da det slutter så tæt det kan kvæle dem) Bundstrøelsen var undulatsand, og det blev renset dagligt med en børnesi. (Katteske kan også bruges)
Fordelen ved plastikkassen var, det var rigtig sjovt for ungerne at ligge på maven og se og følge dem. Og kassen er virklig nem at rengøre efter brug. (Særligt ællinger sviner og plasker meget)
Jeg tror du kan se billederne fra kyllingerne i mit galleri
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #8 Dato: 07 Januar , 2013, 10:25 »
Det er faktisk vigtigt med temperaturforskellene, derfor skal foderet stå væk fra varmekilden, ellers lærer kyllingerne ikke at temperaturregulere selv.
Sand kan være farligt under en varmelampe, for sandet akkumulerer varmen og kan blive uhyggeligt varmt, så kyllingerne brænder deres føder.
Jeg har en kyllingemoder, som er min plan B til når jeg ikke har en skruk til kyllingerne. jeg har et ganske tyndt lag sand, som forhindrer at noget hænger i. Over sandet har jeg et pænt lag avispapir og over det er der EasyStrø.
Når jeg skal gøre rent tager jeg kyllingerne ud i en kasse, hvis det er varmt er de helt udenfor, er de ude i deres kyllingefræser, så tømmer jeg alt ud og får skiftet underlaget. Det er også godt for kyllingerne at blive håndteret, så de bliver mere tillidsfulde.
Det er en stor fordel med åbning i siden, for kyllinger er instinktivt bange for noget, der kommer ovenfra, da de jo er byttedyr.
Ca. midt i min kyllingemoder hænger der en gennemsigtig plade ned, så strålevarmen ikke kommer så meget i den anden halvdel.




Jeg har to lamper, som lyser på skift, de er styret af en termostat, så de enten har lys eller varme, jeg skifter lidt i mellem at bruge en elsteinpære og en rød varmepære.
Der er flere billeder i mit galleri i albummet "Maran"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2013, 07:42 »
så fik du billeder morten, men skal de ikk på her, lavede du den på de mål her på din skitse

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2013, 12:58 »
KristianK: Joo - De billeder burde nok være her. Men er jo ikke helt færdig endnu.  ::)

Nej, målene holdt ikke. Jeg redesignede den i sidste øjeblik. Da jeg har planer om at den også skal bruges til ællinger ville jeg gerne have den ret rengøringsvenlig. Derfor ledte jeg med lys og lygte efter en eller anden form for bakke til at sætte i bunden. Det endte med at jeg fandt nogle plastikbakker hos www.breker.de på 13x80x100 cm, så jeg måtte ændre mit design lidt. Grundfladen bliver så rent faktisk større end planlagt. Men så kan de måske være der lidt længere. Jeg har også besluttet at jeg sætter 2 varmelamper i. Så kan de små brede sig lidt mere og behøver ikke ligge i alt for stor en bunke.

Her er lige de foreløbige billeder. Der kommer update ligesom projektet skrider frem.





MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2013, 13:08 »
Tja også er der dem der bare bruger et kaninbur i fyrrummet de første 4-5 uger ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2013, 13:53 »
Den ser flot ud i galleriet Morten, jeg glæder mig til at se den når fronten er færdig /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2013, 14:07 »
Jeg har også en kyllingemoder, det er min plan B til når jeg ikke har en skruk, og jeg er utrolig glad for den. Jeg ved mine kyllinger er i sikkerhed, at de har en god temperatur og at de ikke kan få træk /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #14 Dato: 29 Januar , 2013, 17:06 »
eneste ulempe ved en kyllingemoder, er at man sidder i laang tid og lurer på kyllinger, Specielt når det blæser og regner så man gerne vil være indendøre  :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk