Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det dyrplageri?  (Læst 4265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Er det dyrplageri?
« Dato: 15 Januar , 2009, 15:47 »
Min ene kylling, som jeg sådan håbede ville blive en høne, er nu umiskendeligt en hane :(
Han skal flytte hjem til min lillesøster i morgen, hvor de netop har mistet deres hane. Så langt så godt.
Mit problem er, at han bliver afhentet i morgen eftermiddag, altså inden de går til køjs, så nu kunne jeg tænke mig at vide om det ville være dyrplageri at opbevare ham i en middelstor dyretransportkasse (med mad og drikke) fra om morgenen, hvor jeg kan snuppe ham på pinden, og så sætte ham i en papkasse inden han kører til Nybøl i Sønderjylland.
Det er fuldstændigt udelukket at holde dem i hønsegården hele dagen, for hans far, Jensen, har IKKE et godt øje til ham, så de har brug for al den plads de kan få i haven, så ingen af dem kommer til skade. Jensen var så meget oppe at køre over sønnen i går, at han endda sprang i benene på mig, da jeg lukkede dem ud. Vi er blevet venner igen, og han har spist af min hånd senere på dagen. Så jeg regner med at han bare var noget morgensur over den søn.
Jeg kan ikke se, hvordan jeg ellers skal få hanekyllingen fanget ind og ekspederet til Nybøl.  ???
På forhånd tak for respons.  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2009, 16:05 »
Umiddelbart vil jeg ikke synes det er dyreplageri. Han har jo vand og mad. Og i en kasse bliver det jo mørkt, så han lægger sig vel til at sove.
Dog vil jeg synes at han skal være væk fra de andre, så han ikke kan høre dem.
Det er min mening, men det kan da være jeg så er dyremishandler  ;D

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2009, 16:22 »
Marianne
Jeg syntes godt du kan gøre det. Han sætter sig bare til at sove hvis der er mørkt og der er ro for de andre. Sådan tror jeg de fleste gør når høns skal transpoteres.
Lige nu sidder jeg og tænker  ;D  når høns skal udstilles, som til LU. Så mener jeg da også de sidder der en pæn stykke tid, det klarer de jo fint.

Dejligt for ham og dig at han får et godt liv hos familien din  :-*
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2009, 16:23 »
Jeg havde forestillet mig at stille ham i den ene carport, der er ingen træk, og temperaturen er som den han har været vant til og som han vil få det hos min søster. Men da de andre høns er fritgående, så er det næsten umuligt at undgåDet, der er min største be. kymring, er at han ikke kan bevæge sig særlig meget, for kan han så holde varmen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2009, 17:36 »
Kunne du ikke bare lukke de andre høns ude og så holde ham lukket inde i huset. Ved ikke om det kan lade sig gøre hos dig, men sådan gør jeg her. Da det er lidt mørkere i huset her end udenfor går de typisk tidligere på pinden.
Hvis alt andet er umuligt så må du jo tage kassen, og så synes jeg heller ikke det er dyrplageri. Du har jo ikke andre muligheder og så slemt er det jo heller ikke.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2009, 21:13 »

Jeg kan se, at du også har katte, så følgende var måske en mulighed:

Jeg har brugt kattetransportkassen, når jeg skulle flytte en høne.  Hun blev puttet ind i kassen og fik et håndklæde over, til vi var klar til at køre.  Der var også plads til vand og lidt mad på bunden af kassen. 
Men han får jo nok trampet vandbeholderen ned både i papkasse og kattekasse.
Hvis det er en kort ordning, synes jeg ikke, at det ville være dyrplageri.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2009, 21:39 »
Jeg selv transportere ofte i kattetransportkasse eller store papkasser.

Du har ikke et kaninbur eller lign. han kan være i indtil transporten skal finde sted?
Hilsen Susanne

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2009, 07:59 »
Hvis hanen ellers er sund og rask, kan det ikke være et problem - for få år siden sendte vi jo med postvæsenet, og de var da også først fremme dagen efter !

Foder kan han sagtens undvære, og vand kan du give ham i en beholder, du klemmer en svamp ned i, de kan godt finde ud af at trykke næbbet ned i svampen for at få vand !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det dyrplageri?
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2009, 08:48 »
Jeg vil nok bare sætte ham i kattetransportkassen i dagtimerne indtil han skal afsted, der kan han have mad og vand, og få skidt det han skal. Han kan selvfølgelig ikke bevæge sig særlig meget, men det er jo kun en enkelt dag incl. transporttid.
Så sætter jeg ham i en mindre papkasse, når han skal afsted, den vil jo være uden klatter, og det er vel begrænset, hvor meget han kan lave på de par timer han skal sidde i den. Når han sidder i den mindre kasse kan han heller ikke vælte/rutche rundt under transporten, og han dør ikke af sult eller tørst på nogle få timer.
Jeg havde tænkt på det med at holde ham i hønsehuset, Lisbeth Kirstine, men jeg har jo kun et enkelt hønsehus, og det har hønerne jo brug for i løbet af dagen til deres æglægning.
Tiden for hans afrejse er desværre blevet flyttet til søndag af forskellige årsager. Det er jeg ikke så glad for, for han er helt klart på "tålt ophold". Jeg forsøger, at gøre det lettere for dem alle ved at lukke smuthullet op lidt tidligere, så de ikke skal være derinde, når det begynder at lysne, og så krydser jeg ellers bare fingre for, at ingen kommer til skade, inden han ryger afsted. Der skal han så være hane for tre voksne høns (også dværge), men han er jo ung, kun omkring 5 mdr. så det bliver spændende at se hvordan han får sat skik på det. Han skal nu nok klare det fint, for han gør da haneben for de voksne høner, jeg selv har  :D
Bent det var et rigtig godt tip med en våd svamp i en beholder, det vil jeg skrive mig bag øret.
Tak for hjælpen alle sammen, det er rart at høre andres mening, for det handler i bund og grund om at vores dyr skal have det GODT!  <C <C <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk