Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????  (Læst 20733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #15 Dato: 27 December , 2012, 21:18 »
Det er nu ufatteligt dejligt, at kunne stå op i huset.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #16 Dato: 27 December , 2012, 21:24 »
Det er helt sikkert rigtig martingreen, men da jeg havde hønsehus derhjemme, synes jeg det var SÅ rart, at det var hævet og man kunne stå udenfor og skrabe møget ud med et "hakke"-redskab. Hvis jeg fortryder kan jeg jo altid lave det om igen ;)

Men er jeg kommet i tvivl om jeg skal isolere eller ej. Har RIGELIGT med isolering efter vi har efterisoleret vores loft. Det må jeg overveje :)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #17 Dato: 27 December , 2012, 21:33 »
Hvis det er en helårsbolig ville jeg isolere.Ligegyldigt hvis det kun er om sommeren de skal bruge det.Det du vil til at bygge har vi tilsvarende i vores børnehave og det fungerer fint.Huset er dog ikke så stort hvis der er lange perioder med dårligt vejr.Derfor kommer børnehavens høns hjem i min stald/fryser til vinter.
Det er nemt at rense buret og samle æg udefra og det er dejligt.Vi bruger en børnerive til udmugningen  børnene og jeg.Held og lykke med byggeriet
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #18 Dato: 27 December , 2012, 21:38 »
Det bliver en helårsbolig. Jeg vil overdække hele deres hønsegård, så de også kan gå ude i regnvejr osv (hvis de gider  ;) )
Jeg vil nok også isolere med det argument, da det dæmper lyden fra hønsene inden de kommer ud om morgenen og når de har lagt æg. Bare for naboernes skyld :)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #19 Dato: 28 December , 2012, 11:26 »
. Jeg har kun planer om, at få 4-5 isa brown høns

Ja lige nu  ;D De planer startede vi osse med. Det ændrer sig radikalt med tiden, og noget hurtigere end du aner /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #20 Dato: 28 December , 2012, 22:12 »
hvis du ikk laver gulvet i jordhøjde, kunne du jo hæve det så trillebøren kan komme under og du kan skrabe ud i den når du mugerud.

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #21 Dato: 05 Januar , 2013, 16:09 »
Jeg ville helt klart isolere huset. Med rigelige ventilationsmuligheder burde der ikke opstå kondens

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #22 Dato: 05 Januar , 2013, 16:41 »
Ja lige nu  ;D De planer startede vi osse med. Det ændrer sig radikalt med tiden, og noget hurtigere end du aner /o

Det tror ikke mange nybegyndere på , Jes , men de vil give os ret inden sommeren er ovre.Det er en EKSTREM vanedannende hobby.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #23 Dato: 05 Januar , 2013, 17:09 »
Hej derude :)
Jeg valgte ikke at isolere, men kan altid gøre det senere, hvis jeg føler det nødvendigt.
Jeg endte med at købe 12mm frem for 9mm, da jeg synes 9mm var for "daller", da jeg stod med pladerne. Materialerne er købt og sidebeklædningerne er blevet skåret til idag. Jeg valgte at udnyttet pladernes fulde bredde, så grundplan blev 120*120 fremfor 120*90 cm.
I morgen vil jeg gå igang med skelettet :)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #24 Dato: 05 Januar , 2013, 23:26 »
Det var sku hurtigt du udvidede  /o *g . Glæder os til og se billeder
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #25 Dato: 20 Februar , 2013, 12:50 »
Så fik jeg endelig taget mig sammen til, at få lagt nogle billeder ind på forummet.

Her er to billederne af huset



Grundarealet er 120*120cm. Dog har jeg indbygget hønseredderne (vaskebaljer indeni) og et ekstra rum til småting til bl.a. hø, småfoder, så der skal trækkes fra arealet, så det bliver 80*120cm.

Jeg har lavet huset udfra de overvejelser, at jeg kan stå udefra og skrabe hømhøm ud med et "hakke"-redskab. Jeg er forsøgt at udnytte huset så godt som muligt.
Højden til den øverste pind er 70 cm og den anden er 45 cm. Har googlet en del på, hvor højt hønsene kan hoppe og hvor meget plads de skal have, men det er meget individuelt. Jeg har taget et sats og håber, at det bliver godt. Ellers må jeg udvide senere  ;D. Min mand synes huset ER MEGET STORT til de kommende 5 isa brown, hvor jeg synes det er passende/en anelse til den lille side. Dog kan de gå i tørvejr i HELE deres hønsegård som jeg nu skal bygge.

Håber snart på bedre dansk sommervejr!

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #26 Dato: 20 Februar , 2013, 12:56 »
det ser godt ud, og god ide med overdækningen, når det nu er lidt trangt derinde, du bliver overrasket over hvad fodder og vand automat fylder

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #27 Dato: 20 Februar , 2013, 13:16 »
I er helt enige kristian. Jeg har planer om, at lave en hjemmelavet foderautomat jeg montere på døren, så det ikke fylder så meget :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #28 Dato: 21 Februar , 2013, 08:12 »
det slog mig lige at bundpladen sikketer det første der går til i huset, og tænkte så om det ikk lige skal ha en rest venyl  samt 5-10 cm op af siderne

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Byg af hønsehus. 9 eller 12 mm krydsfiner med rille/spor????
« Svar #29 Dato: 30 Marts , 2013, 21:11 »
Rigtig fint hus du er ved at bygge dig der. Tror Det jeg skal igang med at lave bliver lidt i samme stil.