Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et udyr på besøg - øv  (Læst 19831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #15 Dato: 25 Januar , 2009, 09:09 »
Mink.

Hvis du ikke har fået den aflivet, så er her en vildtkonsulent der gerne vil hjælpe dig.

http://www.skovognatur.dk/Lokalt/Himmerland/Jagt/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #16 Dato: 25 Januar , 2009, 09:14 »
Godt I har fanget den, så du og hønsene kan sove roligt  :D.
Jeg er ikke dygtig nok til at sige hvad et er. Den skal selvfølgelig ikke drive rov på NOGENS høns, men når det så er sagt, synes jeg faktisk det er et kønt dyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #17 Dato: 25 Januar , 2009, 09:31 »
Stort tillykke med fangsten  ;D
Ja når den bare sidder der og titter ud mellem tremmerne er den jo fantastisk nuttet....Meeeeen sikke et bette massakredyr !!!!
Jeg kan desværre heller ej hjælpe med hvad det er for en fidus.
Håber der kun var den og at fammilien ikke dukker op til begravelsen  ;)

Knus Søs
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #18 Dato: 25 Januar , 2009, 09:57 »
Ja, nogle synes at den er så køn at de tager dens pels og går med den :D

Men i dansk natur er den er meget uønsket skadedyr der ødelægger mange ting. Ikke bare høns og andet fjerkræ men også fuglereder etc.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #19 Dato: 25 Januar , 2009, 10:42 »
Ja, og når den findes i dansk natur, er det bl.a. fordi "dyrevelfærdsaktivister" lukker dem ud af deres bure!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #20 Dato: 25 Januar , 2009, 11:47 »
Nu er den død - på udstødningen.

Vi sætter fælden ud igen de næste nætter, for at sikre os, der ikke er en hel familie.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #21 Dato: 25 Januar , 2009, 11:55 »
 <B
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #22 Dato: 25 Januar , 2009, 19:19 »
Ved nærmere eftersyn og kik på nettet, er vi (og naboen og svigerfar) enige om, at det er en fritte/ilder.

Og - ja den ser rigtig sød ud på foto og på et tidspunkt fik jeg da også helt ondt af den, men da den gav et højt skrig og sprang frem mod mig med tænderne fremme - ja da var jeg rigtig glad for, der var tremmer imellem os og at vi var ved at gøre klar med bilen.

Men nu bliver der lavet rigtige lemme med snoretræk ved alle hønsenes udgangshuller - det vil vi ikke risikere igen nogensinde.

Og det skulle ske for os  :'( - os som ellers aldrig før har været nødt til at gå og lukke for hønsene - nye tider.

Men  der er også rigtig godt nyt - rugemaskinen er idag startet op med 44stk 50% kochin æg. Der er vist også lidt 100% kochin æg, da antal æg pr. dag tyder på, at de store ægte kyllinger så småt er begyndt at lægge æg nu. Bare synd for de gamle høns, for så skal de nemlig bare snart slagtes og blive til menneskeføde. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #23 Dato: 25 Januar , 2009, 19:58 »
Ud fra pelsen er det i altfald ikke en mink...

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #24 Dato: 26 Januar , 2009, 07:04 »
Jeg tror også det er en ilder. Og dem bliver der ikke lavet pels af. God tat i fik den...
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #25 Dato: 26 Januar , 2009, 08:22 »
Det ER en ilder efter hvad jeg kan se  ;)

http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=929


Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #26 Dato: 26 Januar , 2009, 09:59 »
Det fangne 'udyr' er uden tvivl en ilder (Mustela Putoris). Det kaldes en fritte, når den holdes som kæledyr.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #27 Dato: 30 Januar , 2009, 22:22 »
Kan med 100% sikkerhed sige at det er en ilder ;)... Særlige kendetegn for dne er dens lyse underpels, og med de mørkebrune dækhår :)....

Havde det været en mink var den ensfarvet og med en lille hvid prik under hagen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MLM

  • Gæst
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #28 Dato: 02 Februar , 2009, 12:19 »
Er enig med de øvrige i at det er en Ilder. Det er i øvrigt meget tillidsfulde dyr som absolut ikke er specielt bange for mennesker. Jeg har haft "fornøjelsen" af at se en Ilder lege og lede efter mad bare 2 m fra mig. Selvom jeg bevægede mig og gik efter den, så var den rimeligt ligeglad og fortsatte sin færden. Så det overrasker mig ikke at den turde kravle igennem plastik for at få sig en "snack". Kan i øvrigt anbefale: http://www.vildt-jagt.dk/vjonline/ til artsbestemmelse af ens uønskede gæster.  8)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #29 Dato: 02 Februar , 2009, 14:15 »
Hej Mikkel
Havde det været en mink var den ensfarvet og med en lille hvid prik under hagen ;)
Jo, såfremt det var en vildfarvet mink  ;). Har boet tæt på Susåen og de mink vi havde der var hvide; et år lukkede dyreværnsaktivister mink ud fra en farm længere oppe af åen. I løbet af få år havde vi masser af hvide mink og ingen svømmefugle  >:(.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier