Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et udyr på besøg - øv  (Læst 19835 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Et udyr på besøg - øv
« Dato: 12 Januar , 2009, 10:29 »
Øv øv øv - noget har taget 5 af mine halvstore gule silke høne kyllinger.

Jeg plejer jo aldrig at lukke for mine høns om aftenen, da der aldrig er forsvundet nogle siden vi lavede ny hønsegård for nogle år siden.

Mine kochin, silker og sussex´er har hver deres adskilte hønsegård.

Torsdag morgen manglede der en silkekylling. Hun var ikke den klogeste til at komme ind om aftenen, så jeg regnede med, at det var derfor "noget" havde taget hende. Der var ikke nogle spor efter kamp.

MEN fredag morgen manglede der så yderligere 4 silkekyllinger  :'( og denne gang var der tegn!! Der var blodspor op gennem det vindue, de bruger som ind/ud gang og blodspor videre ude gennem deres gård, så vi kunne se hvilken vej, de var blevet slæbt.

Vi kan ikke rigtig regne ud, hvad det er, der har taget dem. Deres indgang er lukket med strimler af tykt palstik for at modvirke træk, så det har jo været noget, der er ligeglad med at hoppe op i et vindue og derefter skubbe plastikket til side - vi gætter selv lidt på en kat, der er vant til en kattelem. Vi fandt også en lille bitte tot hår, som så ud til at stamme fra en grå ting - måske med lidt rødt????

Den vej, de er blevet slæbt, går gennem noget hegn over mod naboen. Det er så småt i maskerne, at det ikke kan være en ræv.

Er der nogen, som har et bud på, hvad det kan være??

Vil en rotte slæbe den ene kylling efter den anden så langt hen over jorden.

Vi er lidt i tvivl om det kan være en mår, men er den modig nok til at gå igennem det stive plastik?

Til sidst - mine høns har efter grundig oplæring  ;D ingen betænkeligheder ved at gå gennem det plastik. OG udyret efterlod "heldigvis" min fine gule avlskok, 2 gamle høns og 3 høne kyllinger, så der er da mulighed for at få ruget nogle nye ud til forår. MEN de manglende kyllinger havde jo en anden kok som far og var derfor slet ikke i familie med min nuværende kok -så ØV ØV ØV.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2009, 11:14 »
Tvivler stærkt på det har været en kat! Det kunne nok godt have været en lille ræv måske, eller en meget modig mår.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2009, 13:08 »
Jeg tror det er rotter... ???
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2009, 15:27 »
Holder på en mår eller en ilder :)....

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2009, 18:13 »
Vi har sat 2 fælder op.

1 lige indenfor indgangshullet og 1 udenfor. Håber at udyret går deri, så vi kan få opklaret hvad det er. >:(
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2009, 16:27 »
Nu er jeg sikker på, det er en mår eller måske en mink - har fundet 1 stk ekskrement.

Den har været i fælden hver nat - de sidste 3 nætter, men for f.....  <B- den er brudt ud af fælden hver gang. Jeg er ved at rive håret af mig selv i frustration.

1. nat havde jeg ikke fået lukket ordentlig der, hvor man putter foderet ind - øv øv

2. nat havde den skubbet, moset og maset og kæmpet så hårdt, at den havde bøjet en af trådene og derved kunnet skubbe faldlemmen 2-3 cm i den ene side.

3. nat havde den igen kæmpet vildt og havde simpelthen bøjet den dims, der skal holde faldlemmen nede.

Nu er fældens faldlem - igen - blevet forstærket og jeg håber, udyret er dum nok til at gå ind en gang til OG blive der.

Jeg bruger forøvrigt rå æg som lokkemad og lidt rester  :'( fra den høne den kun fik gnasket i.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2009, 17:38 »
ØV ! hvor er det bare surt...  :-[ Men noget må der gøres, du må have forstærket din fælde ( nu har du jo dresseret dyret til at gå i den ) eller have en ny... Harald Nyborg har en god fælde ( ikke ret dyr ) som er lige til at klappe sammen og hænge på væggen når den ikke er i brug...

Du kan læse mere om mår og regulering af mår på

http://www.skadedyrshop.dk/catalog/pdf_datasheet.php?products_id=249

Fælden kan bruges til mink også...

God jagt  ;)

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2009, 17:39 »
Krydser fingre for at du fanger utysket ;-).
God Jagt Rie.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2009, 22:39 »
UUUUUUUUUUUUUUUUUHA jeg ved lige hvordan du har det. Hårene rejser sig og man er bare så frustreret
Bare klø på Søs
Du nakker den, jeg ved det .
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2009, 23:24 »
Æv hvor er det ærgeligt. Har selv lige måtte aflive en and da den var skambidt i nakken af ....."noget" ?
Har ikke set noget til "noget" siden ?????
Men sikke noget rod Søs....jeg har jo udset mig en silke fra dig som rugehøne til foråret ..piiiiv !!!
Med venlig hilsen Søs

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2009, 07:24 »
Du skal nok få din silke - jeg har jo da lidt endnu. :-[

Jeg har også en "underlig" høne, du kan få med til den tid, hvis du stadig er interesseret i sådan nogle?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #11 Dato: 23 Januar , 2009, 08:12 »
Åh jeg synes godt nok det er forfærdeligt at mistesine dyr, jeg krydser finger for at du fanger det bæst  <B
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #12 Dato: 23 Januar , 2009, 16:52 »
Søs...jeg er vild med underlige høns *GG*.
Det ene skal jo passe til det andet *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #13 Dato: 25 Januar , 2009, 06:49 »
Så har vi fanget udyret - men hvad er det for en ting?

Vi gætter selv på mink, men kan det være en fritte istedet?









Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et udyr på besøg - øv
« Svar #14 Dato: 25 Januar , 2009, 08:47 »
En fritte er den ikke lidt større end mink, og det er jo svært at se størrelsen på den du har fanget, men hvor er det godt den nu er fanget, og formentligt aflivet så den ikke kan gøre mere skade.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte