Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?  (Læst 36312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Casper Dalgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Dato: 06 December , 2012, 12:04 »
Hej alle

Er der nogen af jer, der har erfaringer med færdigkøbte hønsehuse? Jeg købte et færdigt hønsehus på nettet - og har siden fortrudt det, for det er simpelthen for lille, og der er huller alle vegne.

Jeg har udbygget hønsegården til det tredobbelte (se billeder). Og så har jeg lavet en siddepind 10 cm over gulvet. For den anden kunne de slet ikke nå op til (huset er kun 90x90 cm. så de kan jo ikke rigtig komme til at tage tilløb.) Så har jeg brugt skum-fuge-halløj til at tætne de værste huller rundt omkring, så al varmen ikke fiser ud her om vinteren.

Ifølge forhandleren skulle der kunne være 5-8 høns i huset. Jeg har tre høns og en hane (alm. str.) - og jeg tror ikke, at det er forsvarligt at have flere. ???

Spørgsmålet er, om der er nogle af jer andre, der har erfaringer med færdige hønsehuse? Hvad har I gjort, for at hønsene ikke skal dø af kulde/træk/pladsmangel. Jeg overvejer sgu lidt at smide det ud og bygge et nyt til foråret. Men det tager jo tid, og så har jeg spildt pengene til det første.(2200 kr.) - dyre lærepenge!

Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline Casper Dalgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #1 Dato: 06 December , 2012, 12:07 »
I får også lige et billede af huset, som det så ud, da jeg købte det.

Det kunne være fedt med lidt erfaringsudveksling - måske er der nogle, der har et godt fif til at gøre færdigkøbte hønsehuse beboelige for høns?  ;)
Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #2 Dato: 06 December , 2012, 12:28 »
Hvis man går ud fra, at det i Danmark er tilladt, at burhøns har 1½ A4 af plads hver, så er det jo rigeligt stort.... ;)

Men ja, jeg giver dig helt ret, de ER meget små og at proppe 5-8 høns derind, så er der ikke meget plads at give af. Og hvilke høns er "normal" størrelse?.
Men det er vel samme "problematik" som med fugleburer og akvarier, som også er meget små og som folk køber i god tro.

Kvaliteten kender jeg ikke til, men der er flere, som har haft dårlige erfaringer med de færdiglavede hønsehuse.

Men en ting er sikkert :
Høns tåler fint kulde men der skal bare være tørt og ikke mindst fri for træk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Casper Dalgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #3 Dato: 06 December , 2012, 12:55 »
Ja, kvaliteten er heller ikke noget at prale af - selv om det hed LUX på hjemmesiden. Træet er meget tyndt, siddepindene kun 2-3 cm brede og meget løse, huller i alle samlinger og mellem gulvbrædderne. Jeg var sgu lidt ærgerlig, over, at jeg ikke bare returnerede det med det samme og fik pengene tilbage. Men nu har jeg det, og forsøger at få det bedste ud af det. :-\

Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #4 Dato: 06 December , 2012, 13:15 »
Mange gange ser tingene rigtig flotte og solide ud på billeder, men virkeligheden er desværre en anden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #5 Dato: 06 December , 2012, 13:17 »
Vi startede også ud med et færdigkøbt hønsehus. Men anbefalet til 12 høns. Vi er rigtig godt tilfredse, men det er så også en mand som selv bygger dem , og ikke industri fremstillet.  /o
Men det er funktionelt og tæt. 12 dværghøns er rigeligt, men kan godt gå når de har stort udeområde.  ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Casper Dalgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #6 Dato: 06 December , 2012, 14:27 »
Hej Berit

Lægger du ikke nogle billeder ind af jeres hønsehus. Det kunne være godt at se et "færdigbygget" i god kvalitet! - Måske kunne jeg snuppe nogle ideer mht siddestænger og udnyttelse af pladsen etc.  :)
Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #7 Dato: 06 December , 2012, 14:42 »
Prøv at gå ind under galleri,og derefter hus og gård, der er mange gode ideer.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #8 Dato: 06 December , 2012, 19:27 »
hvis du selv har bygget den ekstra gård casper,kan jeg slet ikke forstå du gider købe noget færdigt. Jeg kiggede selv på færdige hønsehuse, men dem jeg så var meget små og lavet af noget forfærdeligt cigarkasse træ. Jeg byggede mit selv, og går med planer om og lave det om, men jeg er bare ikke 100%enig med mig selv om hvordan og af hvad
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #9 Dato: 06 December , 2012, 20:01 »
Jeg har dårlige erfaringer med de huse. Jeg købte et til 2000kr, til 4 dværg Sussex var det alt for småt - heldigvis gik mine ude i haven hele tiden. Det blev hurtigt ruset, der var ingen dør mellem gården og huset og da det blev vinter, var vi nød til at ligge nogle rockwool poser over det.

Jeg vil anbefale at bygge noget selv eller køb et redskabskur fra diverse byggemarkeder.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #10 Dato: 06 December , 2012, 21:06 »
Jeg har desværre også dårlig erfaring med et færdigkøbt hus. Det var fra Mejlskov og tog vand ind igennem forsvindingsreden, så det stod i en stråle ned i selve huset når det regnede. Gummifugerne faldt ud og understellet begyndte at bøje pga. dårlig sammenklipsning (det var krampet sammen, og hønsegården var under huset). Mejlskov var meget uhøflige da jeg ringede. De mente at det var en selvfølge, at det regnede ind ved skybrud, og de manglende gummifuger måtte jo skyldes at mine høns havde ædt dem :o. Efter lang kamp med forretningen der havde solgt huset, fik jeg fuget huset indvendigt, men reperatøren kom uden varsel og mens vi ikke var hjemme, og fugede huset uden at det var tømt for strøelse og rengjort, og så kan du selv gætte hvor lang tid de nye fuger holdt.

Hønsehuset kostede ca. 3100 kr. fra nyt og jeg solgte det for en tusse 1 år efter. Nu har jeg fået to lækre, store hønsehuse i stedet for: et i sporplader med isolering og gipsvægge indvendigt og en gammel skurvogn, som fungerer perfekt som stort hønsehus til en flok høns, og så fungerer ellen stadig i vognen, så der er lys og stikkontakter /o.

Om du kan reparere dit købte hønsehus som hønsene ikke får træk ved jeg ikke. Godt med halm og en varmelampe måske? Hvis der er plads :-\. Jeg håber du finder en god løsning  *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #11 Dato: 06 December , 2012, 21:23 »
Et alternativ  :o


Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #12 Dato: 06 December , 2012, 21:27 »
Hej Casper
Min mening er, at du ikke skal være så bange for utæthederne. Det var værre, hvis huset var helt tæt. Høns kan let blive syge af dårlig luft. Dels pga. deres møg, dels på grund af fugten. Kuldepåvirkningen bliver meget værre hvis luftfugtigheden er høj (det er fx derfor mange grønlændere mener der er frygteligt koldt i Danmark om vinteren). Og hønsene afgiver jo en del fugt i løbet af natten.

Det ser ud til at dit hønsehus står et sted med ganske meget læ fra hæk, træer, huse og andet. Så bør dine høns altså kunne leve med det træk der er i et lidt utæt hus. Man kan ikke have ventilation uden en vis form for træk.
I USA er der en del som pt går over til meget åbne hønsehuse af hensyn til hønsenes sundhed. Også i egne med koldere vintre end her. Og jeg læser kun om positive erfaringer.

Men derfor kan der jo godt være gode grunde til at lave planer for et nyt og bedre. Det tror jeg sagtens, du kan lave selv. Det ser da ikke helt dumt ud det du har lavet, og øvelse gør mester.
Varmelampen vil jeg bestemt ikke anbefale.
« Senest Redigeret: 06 December , 2012, 21:31 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #13 Dato: 06 December , 2012, 23:44 »
Jeg har sådan et hønsehus. Det er ikke stort. Der er 2 siddepinde og 2 redekasser.
I toppen af hver gavl er der et antal ventilationshuller, ligeledes er der ventilationsrevner under taget på redekasserne, foruden indgangen som aldrig lukkes.
Jeg har lukket ventilationshullerne i gavlene med plexiglas for at undgå træk.
Gulvet er 2 løse træplader. Over dem har jeg lagt et stykke presenning, her har jeg strøet sand på, så det tager mig kun et par minutter hver dag at gøre rent efter nattens klatter.
Jeg har 4 maraner og jeg har kikket i nattens mulm og mørke om der var plads nok, der kunne sagtens være 2 høner mere. En fordel her om vinteren er at jeg har ikke haft frost i æggene.
Hønsegården er lille, så jeg har lavet en hønsegård på ca. 25 m2 uden om.
Jeg kan ikke se på hønsenes haler og vinger, at de er pjuskede, så tilsyneladende er der plads nok.
På sigt vil jeg nok have et større hus, men det er kun fordi jeg leger med tanken om 4 høns mere, men i øjeblikket går det fint.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #14 Dato: 07 December , 2012, 07:57 »
find et billigt legehus på dba eller g&g, den bedste og billigste måde, giv det noget ordentlig oliemaling, og du har hus i mange år, du skal ikk være så bange for frost, det tåler høns fint bare sørg for meget godt fodder om vinteren så de får masser af næring,

problemet med pladefremstillede huse er at fugten kun kan komme ud ved ventilation, og det ofte i perioder giver kondens, hvis det er for små