Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg???  (Læst 2691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gittelinnm

  • Gæst
Ingen æg???
« Dato: 11 Januar , 2009, 10:52 »
Vi købte vores 4 Wyandotter i april md. Sidste år. Den ene begyndte at lægge æg i september. De andre lægger stadigvæk ingen æg ??? Det burde de da gøre nu!! Selvom det er vinter lægger den ene stadigvæk æg ca. hv. 2-3 dag. Kan vi risikere at de 3 andre aldrig begynder at lægge æg? :-\
Vi har prøvet flere råd. "slankekur" med afmålt fodder hv. dag men jeg tror nu ikka at de er for fede. De får lov at gå ude i haven de fleste dage og rør sig meget og i øjeblikket får du kun lidt korn i fodderet som ikke er afmålt mere. Vi har også prøvet kun at give æglægningsfodder og ingen korn.
Vi har ikke sat lys op i hønsehuset, for vi har en ide om at der er en mening med naturens gang, men hvis det er det der skal til må det jo prøves.
Det ser heller ikke ud som om at de har utøj.....men jeg har jo heller aldrig set en høne med utøj..... ::)
Håber at nogen af jer garvede hønsefolk kan hjælpe. Vi er jo stadigvæk meget nybegyndere.
Hilsen Gitte.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ingen æg???
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2009, 10:56 »
Hej Gitte.

Det er ofte sådan at kommer en ung høne i gang med æglægningen inden vinter, så er hun trofast igennem de mørke måneder.

De der ikke starter op inden mørkets komme, starter først når dagene bliver lysere. Så de kan starte hvornår det skal være. Inden for den næste begynder der sikkert at komme gang i det.
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Ingen æg???
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2009, 10:58 »
Man kan jo altid prøve med lys om det virker. Hvis det ikke gør kan man jo bare slukke for det igen, og hvis det virker så blev man jo så klogere på dine dyr.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ingen æg???
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2009, 11:13 »
Kunne det tænkes at de lægger æg et andet sted end reden/hønsehuset ??

Måske udenfor i haven.

Hvis ikke så bare rolig de skal nok begynde på et eller andet tidspunkt, når det bliver varmere/lysere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

gittelinnm

  • Gæst
Sv: Ingen æg???
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2009, 11:25 »
Ihh.... hvor er i altså hurtige til at svare herinde.... hvor er det skønt!

Ja, vi er ret sikre på at der ikke gemmer sig nogen æg andre steder.... Vi hører heller aldrig de andre kagle op som den ene æglæggende gør. Vi må vist bare være tålmodige ;) men det er også nemmere ,når vi bare ved at vi ikke gør noget forkert, og at der ikke er noget galt.
Tusinde tak for hjælpen.
Hilsen Gitte.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Ingen æg???
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2009, 12:55 »
Hej Gitte.

At du ikke hører hønsene kagle op er altså ikke ensbetydende med, at de ikke lægger æg i skjul  ;) Jeg har haft et par dværgwyandotter, som troligt lagde æg inde under hønsehuset og det opdagede jeg først en dag, jeg så dem komme ud derfra - de er snu de høns  :D

Jeg tror nu også, at det blot handler om, at de ikke er kommet igang med æglægningen inden vinter. Jeg har for første gang i år en høne fra foråret, som har lagt æg siden september  ;D Mine andre høner er alle først startet op i februar/marts.

Du må væbne dig med tålmodighed - æggene skal såmænd nok komme  <C
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lise

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Ingen æg???
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2009, 13:23 »
Jeg følger spændt med i denne tråd - mine høns, brahma, lægger stort set ingen æg mere. Jeg fik 5 sidste år......det var ligesom om de aldrig kom igang efter vinterpausen.
Kan høns blive for gamle til at lægge æg?
Hønsene ser sunde og raske ud, kommer i haven hver dag og rør sig og ser ikke fede ud.
Jeg har dog ikke prøvet æglægningsfoder - har det nogen effekt?
Den lykkelige ejer af:
2.4. Brahma
1.1 Katte
0.1 skøn islænder: Melros - kaldet Melle
0.1 shetter, Pintus
1.0 Broholmer - Bertil
Mangler løbeænder.....!!!