Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isfrit vand?  (Læst 17087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Isfrit vand?
« Svar #15 Dato: 24 November , 2012, 12:37 »
Formålet var ikke at finde noget der adskilte sig fra Leifs løsning. Og hans løsning har sikkert heller ikke haft til formål at adskille sig fra de eksisterende. Jeg ville blot tilbyde lidt levende billeder.

Men jeg synes da, man skal finde så energirigtig en løsning som muligt. Så hvis 15w lavenergi er nok - så er det da det man skal bruge.

Man kunne måske også lave en løsning med noget glas, hvor lyset (og ikke blot varmen fra pæren) kan udnyttes.
« Senest Redigeret: 24 November , 2012, 12:39 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Isfrit vand?
« Svar #16 Dato: 24 November , 2012, 13:00 »
en smule af lyset bliver faktisk udnyttet i min, da det er en hvis vaskebalje jeg har brugt. Det er ikke voldsomt,men dog alligevel lidt.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Isfrit vand?
« Svar #17 Dato: 24 November , 2012, 16:13 »
Hej Jes.
Jeg syntes der blev for meget lys,så jeg har sat gaffatape hele vejen rundt på de lyse baljer. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tylt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Isfrit vand?
« Svar #18 Dato: 06 December , 2012, 16:21 »
jeg har lige nu lavet en "anti-is" konstruktion i en spand med sand i bunden og en omvendt lampeskærm-holder ( i vifteform) og det ser umiddelbart fint ud, - så står vandbeholderen ovenpå den, - jeg er bare spændt på om den sparepære jeg har sat i, afgiver nok varme ? Ellers kommer der en glødepære i, i morgen ...men jeg har i mange dage gået med varmt vand, og det kan de godt lide at drikke :)
Jeg har 1,8 orpington og de lægger fine æg fordi der er et tænd/sluk ur som vækker dem klokken 04:00 om morgenen  ;)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Isfrit vand?
« Svar #19 Dato: 06 December , 2012, 16:32 »
Hej Mathilde.
Hvis det er en stor spand du har brugt,tror jeg ikke en sparepære kan klare det.Prøv med en 40w glødepære.Der er jo næsten 4 gange mere varme i den , end i en 11w sparepære. !mc
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Isfrit vand?
« Svar #20 Dato: 06 December , 2012, 18:10 »
Uhh min dejlige mand har igen lavet en god billig løsning. Billeder ja dem kan jeg ikke ligge ind men manden min havde et par endegavle (reolmontør er han) dem strikkede han sammen til en kasse (de er af jern) ca 20x20 , så købte han fatning og stik, ledningen havde vi, igen rester!  Og vupti en løsning ala Leif. Jeg har sat 3 forskellige pære i  helt ned til en 3 w og så opefter endnu er der forstfrit vand. Alle kasser er sat udenfor buret og så har jeg klippet et hul i tråden så de kan stikke hoved ud og drikke, hvilket de gør og jeg fylder så op i baljerne udefra, de kan ikke vælte det eller skide i vandet :-)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isfrit vand?
« Svar #21 Dato: 06 December , 2012, 23:46 »
Herligt med disse kreative løsninger til små penge.

Det eneste der så koster noget er energien (strømmen). Her findes desværre nok ikke nogen billige løsninger.

@ Malena

En 3 Watt's pære kan dårligt holde sig selv varm, så den har næppe nogen effekt på vandet.

Til sammenligning er varmeplader, som vandet står direkte på på 15-20 W, afhængig af vandbeholderens størrelse. Disse varmeplader skulle kunne holde vandet nogenlunde isfrit ned til omkring - 15 C.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: Isfrit vand?
« Svar #22 Dato: 07 December , 2012, 09:59 »
Jeg bruger også at koge vand i el-kedlen og hælde det over drikketårnet, som står på ben, har lige trukket en gammel ulden hvid hue over toppen at vandtruget.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Isfrit vand?
« Svar #23 Dato: 07 December , 2012, 10:14 »
vorres børnelærdom og sikkert os dyreværns loven siger at dyr skal ha adgang til vand, men hvad gør agerhøns og vildænder ??? spiser sne???

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Isfrit vand?
« Svar #24 Dato: 07 December , 2012, 12:11 »
3w holder det isfrit pt. De 3 andre er også isfrit men de bure som ikke har varme på nu fryser.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isfrit vand?
« Svar #25 Dato: 08 December , 2012, 20:38 »
3w holder det isfrit pt.

Det er ikke varmen fra pæren der er årsagen, og det kan jeg garantere dig. Jeg vil end ikke sammenligne det med at tisse i bukserne på en meget kold dag, da effekten af dette er mange gange større, omend det kun virker for en kort tid. :) Det kan være placering af vandbeholderen, der giver dig oplevelsen af effekt.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Isfrit vand?
« Svar #26 Dato: 08 December , 2012, 22:02 »
3 w er ikk meget men er der ingen træk kan det nemt gøre forskellen, det er ikk altid der skal meget til

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Isfrit vand?
« Svar #27 Dato: 08 December , 2012, 22:12 »
Den skal nok holde ned til 3-5 graders frost (i rummet), men næppe længere, uanset træk.
Mvh
Erik Andersen

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Isfrit vand?
« Svar #28 Dato: 08 December , 2012, 22:16 »
Jeg skifter vand ved mine høns hver morgen, og hver eftermiddag, det har hønsene fundet ud af, så når de får serveret vand, så drikker de alle en ordentlig tår. Når det så fryser rigtig meget, så får de lige en gang frisk vand igen ved 20-tiden. Jeg fylder deres drikketrug med lunkent vand..... ved godt det hurtigt køler ned, men jeg tror det er godt for dem at få noget lunt i maven i denne kolde tid.
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Isfrit vand?
« Svar #29 Dato: 09 December , 2012, 10:45 »
Min veninde har ikke strøm i nærheden af hønsehus og andegård, så diverse pærer er udelukket.

Hun har i stedet stillet 1-2 gravlys i en ring af sten, lagt en stenplade hhv. en metaltallerken over, og vandet står så fint og isfrit ovenpå.

Der skulle selvfølgelig eksperimenteres lidt først, så pladen/tallerkenen ikke blev for varm, men det har fungeret fint i over en uge nu. Gravlysene har en brændetid på mellem 50 og 60 timer, og de går ikke ud, selvom der kommer lidt vind. Høns og ænder kan ikke komme til dem, når de er beskyttet af sten.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat