Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isfrit vand?  (Læst 17083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene SP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Isfrit vand?
« Dato: 18 November , 2012, 15:31 »
Hej, allesammen
Jeg er jo blevet den glade ejer af et hønsehus og fem gule orpingtons, som for tiden har særdeles travlt med at hjælpe mig i haven :-)
Hønsehuset er uisoleret...hvilket jeg tror mine høns har det fint med. Men hvordan i alverden holder jeg deres vand isfrit?
Jeg håber, at I er fulde af gode ideer!!!
de bedste hilsner
Lene

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Isfrit vand?
« Svar #1 Dato: 18 November , 2012, 16:00 »
En mulighed for frostfrit vand er som billedet viser.I dette tilfælde er det vand til vagtler.Er det til høns må man op i større forhold.Evt. en opvaskebalje og en større pære eller 2.Her er der brugt en 13w sparepære og det var nok sidste vinter,ned til 10-12 graders frost,hvis der er læ.Men husk : Opstillingen er kun til brug under tørre forhold evt. inde i hønsehuset eller under overdækning  ude.”Opfindelsen” blev sidste år døbt ”Leif-modellen” af et par brugere her på Forum.Lidt pral skal der jo med i tippet.

« Senest Redigeret: 06 December , 2012, 16:47 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline MM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Isfrit vand?
« Svar #2 Dato: 18 November , 2012, 17:01 »
Du kan købe en "varmeplade" ved Thisted. Den sætter du bare vandbeholderen på. Den klarer nogenlunde moderat frost.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Isfrit vand?
« Svar #3 Dato: 18 November , 2012, 17:15 »
Hej Mie.
Vi er helt enige.Jeg kender varmepladerne og har nogle af dem.Men med priser fra 182,50 - 257,50 ( + 80,00 som de tager i forsendelse ) , så løber det hurtigt  op når man pt. har vagtler i 8 bure.Mit forslag var ment som en billig men god løsning.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Isfrit vand?
« Svar #4 Dato: 18 November , 2012, 21:41 »
Ind m Leif-modellen - TAK 

Offline MM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Isfrit vand?
« Svar #5 Dato: 19 November , 2012, 09:17 »
Hej Leif.
Du har fuldstændig ret, det er ret dyrt hos Thisted og specielt med 8 stk!!
En genial løsning du har lavet, som så kræver en vis snilde og fingerfærdighed. Lenes behov var til en enkelt flok høns, og hun er måske heller ikke helt teknisk
( ligesom jeg) ;D
Venlig hilsen Mie

Offline Lene SP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Isfrit vand?
« Svar #6 Dato: 20 November , 2012, 19:38 »
Hej, Leif. Det ser ud til at være et godt forslag....men hvad er "mellem-laget" lavet af? og risikerer man ikke, hvis hønsene er lidt klodsede .... og det er vel næsten definitionen på høns...at der trænger vand ned til pæren, med stegte høns som resultat?
Vh Lene

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Isfrit vand?
« Svar #7 Dato: 20 November , 2012, 19:55 »
jeg er ikke sikker på hvad du mener med mellemlaget, er det det som vandbeholderen står på?? Det er bare etstykke træ, jeg brugte 4mm plade til min. Jeg har ikke oplevet problemer med vand i min. Vandbeholderen kommer noget højere op og selve baljen er jo halv fyldt med sand,men ingen problemer her
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Isfrit vand?
« Svar #8 Dato: 21 November , 2012, 09:30 »
Hej, Leif. Det ser ud til at være et godt forslag....men hvad er "mellem-laget" lavet af? og risikerer man ikke, hvis hønsene er lidt klodsede .... og det er vel næsten definitionen på høns...at der trænger vand ned til pæren, med stegte høns som resultat?
Vh Lene
Hej Lene.
Det er som Jes siger,en krydsfinerplade.Jeg har ikke haft problemer med vand på pæren men vagtler er heller ikke så "bøvlede" at de kan vælte beholderen.Man kan evt. lave en lav kant af et par lister,så beholderen ikke kan skubbes ud over pladen.
Det kan desværre ikke ses på billedet men det er en dobbelt plade hvor den nederste passer ned i baljen,så den ligger fast uden at skride ud.
« Senest Redigeret: 21 November , 2012, 12:05 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Isfrit vand?
« Svar #9 Dato: 21 November , 2012, 22:47 »
Jeg har 2 drikke tårne. Jeg har det ene stående inde i varmen i min opgang. Det andet står ved hønsene.
Om morgenen, når hønsene bliver lukket ud bytter jeg om på tårnene. og viceversa når jeg kommer hjem.
Ingen problemer her.
Selvom det måske er lid omstændigt med 16 beholdere  ::)

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Isfrit vand?
« Svar #10 Dato: 21 November , 2012, 23:06 »
Hele sidste vinter klarede jeg den med elkedlen med en liter kogende vand, som jeg fyldte oveni det frosne hver morgen inden arbejde. Der var vand hele dagen til sengetid. Hønsehuset er ikke isoleret og vandbeholderen kun fem liter, alligevel frøs det aldrig altsammen. Det var derfor kun delvist frossent, når jeg kom med det kogende....
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Isfrit vand?
« Svar #11 Dato: 22 November , 2012, 16:22 »
Et par helt anvendelige forslag fra dig og Stine.Det kan lade sig gøre på den måde når i er hjemme hver dag.Doven som jeg er,vil jeg helst være helt uafhængig af at skulle skifte vand et par gange hver dag. /o /o

« Senest Redigeret: 22 November , 2012, 16:24 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene SP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Isfrit vand?
« Svar #12 Dato: 24 November , 2012, 09:11 »
Tusinde tak for jeres gode forslag. Jeg skal vist i gang med at fremstille en "Leif-model". Ideen med at skifte vandtårn eller kogende vand er super gode....men jeg er ikke hjemme hver dag, så bliver nødt til at gå efter den selvkørende løsning. Tak for hjælpen, gode folk i Fjerkræ Forum!! og god weekend.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Isfrit vand?
« Svar #13 Dato: 24 November , 2012, 09:47 »
Du kan finde masser af inspiration til arbejdet på youtube:
Fx:
http://www.youtube.com/watch?v=JLRFkYGckfg&feature=related

Og:
http://www.youtube.com/watch?v=_a05MZp7W4A&feature=related

Held og lykke med det, men lad os nu håbe, vi ikke kommer under minus 5.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Isfrit vand?
« Svar #14 Dato: 24 November , 2012, 11:57 »
begge de modeller du linker til er ikke så forskellige fra leif modellen. Den sidste kunne jeg høre han brugte en 60w pære i, hvor jeg kun har en 15 eller 25w lavenergi pære i min, så alt andet lige må min være lidt billiger og bruge
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk