Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: frosset vand --> varmepære  (Læst 3123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
frosset vand --> varmepære
« Dato: 06 Januar , 2009, 16:04 »
Hønsenes vand var i dag frosset til. Jeg troede ellers ikke at det kunne ske her ved mig, da det ikke skete hele sidste vinter. Men det var vel egentlig heller ikke så koldt sidste år. Nå men hvad gør man så når hønsene står og venter på vand og man ikke har nogen varmeplade. Først hentede jeg noget varmt vand i køkkenet, det satte lidt gang i automaten, men det ville jo fryse til igen hvis ikke jeg gjorde mere. Men lige nu og her fik hønsene da vand og de var glade  :)
Jeg har taget min varmepære, som jeg ellers bruger til kyllingerne, og hængt den over vandet. Det er 7-9-13 ikke frosset til igen...og jeg håber det kan holde til i morgen hvor varmepladen fra Thisted kommer.
Så i nødstilfælde kan man bruge sin varmepære, men næppe nogen økonomisk god løsning. Og pas på den ikke hænger for tæt på automaten så den smelter.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: frosset vand --> varmepære
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2009, 09:13 »
Her i de dage, hvor vi har haft frost, har jeg givet hønsene vand tre gange om dagen. Vi har terrasser på to sider af huset, der får de i en underskål, og i hønsegården har jeg en vandautomat; den tager jeg simpelthen med ind i bryggerset om aftenen, når jeg "putter" dem, og med ud om morgenen, når de står op og bliver lukket ud, så slipper jeg for bøvlet med en gennemfrosset vandautomat.
Vandet, jeg hælder i, er varmet, for så tager det vel lidt længere inden det fryser.
Selvfølgelig lidt mere bøvlet, men det virker for mig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: frosset vand --> varmepære
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2009, 10:11 »
Vandet, jeg hælder i, er varmet, for så tager det vel lidt længere inden det fryser.

Vand der er varmt eller varmere end "koldt" vand, fryser hurtigere. Det fortætter og dermed fryser det hurtigere til is.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: frosset vand --> varmepære
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2009, 11:11 »
Undskyld, hvis det er mig der er helt skæv, men...

Vand, der er "varmt eller varmere end koldt" kan da ikke fryse hurtigere end vand, der er koldt. Vandet ved da ikke, når det når 0 grader, om det har været varmt eller koldt fra starten af, og om det derfor skal fortsætte med at fryse eller ej.
Så vidt jeg kan se vil vandet fryse eller lade være alt efter omgivelsernes temperatur og ikke efter hvilken temperatur det have, da det kom ud af vandhanen.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)