Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lyd isolering - HJÆLP  (Læst 16661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #15 Dato: 19 Oktober , 2012, 08:37 »
Jeg bor også i et villakvarter, og mit isolerede hønsehus betyder, at man ikke kan hører hanerne på lidt afstand. Man kan selvfølgelig godt høre deres meget afdæmpede gal, når man står lige ved huset.
Mit hus er udelukkende isoleret af hensyn til naboerne, det er med 50 mm glasuld, som altså har ret god lydisolerende effekt.
Men vandet fryser altså om vinteren i hård frost  /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #16 Dato: 19 Oktober , 2012, 10:07 »
Jeg bor også i en  villakvarter i Københavnske forstæder. Isolering 50 mm rockwool har lukket munden på en  meget "hane følsom" nabo /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #17 Dato: 04 November , 2012, 21:47 »
Jeg så lige et trick på youtube, som jeg vil give videre.

Til isolering af hønsehus kan man starte med at lave et tag som er for stort. Under dette udhæng, som i princippet kan være hele vejen rundt, har man så sit brænde stablet op. Masser af isolering, men stadig ventilation. Men det skal lige laves, så det ikke kan vælte ned over hønsene.

Det er da lidt smart. Det var en amerikaner i en kold egn der havde lavet det. Jeg prøver selv at sørge for, at alt i min have har mindst to funktioner. Lige som høns.
« Senest Redigeret: 04 November , 2012, 22:21 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
lyd isolering - HJÆLP
« Svar #18 Dato: 04 November , 2012, 22:51 »
"...at alt i min have har mindst to funktioner" - DET LYDER MEGA-SMART  jeg får lyst til at høre mere!!

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #19 Dato: 04 November , 2012, 23:35 »
Nu må vi se, det meste er på tegnebrættet. Men nogle af ideerne er
1) at erstatte en hæk af lærk, som giver læ til køkkenhaven med et aflangt hønsehus.
2) at erstatte det planlagte hegn rundt om køkkenhaven - til at holde de fritgående høns ude - med en firkantet hønsegård rundt om (altså med hul i midten til køkkenhaven). Her kunne et par høns, dværghøns, eller måske ænder, så også holde vagt mod kryb.
3) at bygge det planlagte hjemmelavede drivhus sammen med et hønsehus. Så kunne hønsene få direkte adgang til det lune og tørre drivhus i vinterhalvåret, gøde jorden og holde kryb væk.
4) hønsetraktor med altankasser på siden eller bed på taget.

Og så et par lidt mere indviklede ideer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #20 Dato: 04 November , 2012, 23:55 »
min møghane galer også kl. 5-6 om morgenen lige nu - hvad med mørklægningsgardiner i een eller anden form?

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #21 Dato: 05 November , 2012, 00:06 »
Jeg skimmede lige dit indlæg igennem, og sad ved min pc i morges kl.6 og på trods af, at det var mørkt udenfor (kan kigge på mit hønsehus 6 meter væk), så galede hanen - det undrede mig. Men alligevel kan du da købe en rulle sorte plasticsække, sprætte dem op og clipse dem sammen og afdække dit hønsehus - så det er dig som bestemmer hvornår det er morgen - måske et forsøg værd - bare til en begyndelse ;)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #22 Dato: 05 November , 2012, 06:37 »
der er nogen haner der galer selv om det ikke er lyst endnu. Så mørklægning hjælper ikke helt på problemet.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #23 Dato: 05 November , 2012, 07:06 »
Nu må vi se, det meste er på tegnebrættet. Men nogle af ideerne er
1) at erstatte en hæk af lærk, som giver læ til køkkenhaven med et aflangt hønsehus.
2) at erstatte det planlagte hegn rundt om køkkenhaven - til at holde de fritgående høns ude - med en firkantet hønsegård rundt om (altså med hul i midten til køkkenhaven). Her kunne et par høns, dværghøns, eller måske ænder, så også holde vagt mod kryb.
3) at bygge det planlagte hjemmelavede drivhus sammen med et hønsehus. Så kunne hønsene få direkte adgang til det lune og tørre drivhus i vinterhalvåret, gøde jorden og holde kryb væk.
4) hønsetraktor med altankasser på siden eller bed på taget.

Og så et par lidt mere indviklede ideer.
Det lyder sørme gennemtænkt /o, måske kan man få lov til at se resultatet senere?
Har du måske et link til den youtube film?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #24 Dato: 05 November , 2012, 12:59 »
Ja Marianne. Jeg skal nok tage fotos af det der realiseres. Det første bliver 1-2 hønsetraktorer. De tjener jo også flere formål. Frisk græs til hønsene, nem regøring og spredning af gødning.

Og nej, jeg har ikke et link til youtube-filmen. Han var heller ikke færdig. Men du skal forestille dig et hønsehus på fx 2 x 2 meter med et tag på 4 x 4 meter.

Det er naturligvis synd, hvis man har, eller var på vej til at bygge et rigtig flot hønsehus. Men en flot brændestabel er måske pænere end et mindre pænt halvskævt hønsehus af genbrugsmaterialer.
« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 15:11 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Zengle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #25 Dato: 07 November , 2012, 21:13 »
måske disse plader kunne bruges ??? http://www.thansen.dk/product.asp?c=7891531279&n=496932192&pn=553619612 medmindre det er et stort hus så kan det blive lidt dyrt

http://mpro-broadcast.com/product.asp?product=551 er også en løsning men ved så ikke om de hakker det i stykker ?

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #26 Dato: 07 November , 2012, 22:33 »
den neder´ste vil være fin op under taget, der jo nok ikk skal rengøres, de ander plader fra t hansen er jo ret dyre, og hakkes sikkert os i stykker

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #27 Dato: 07 November , 2012, 23:00 »
Jeg skimmede lige dit indlæg igennem, og sad ved min pc i morges kl.6 og på trods af, at det var mørkt udenfor (kan kigge på mit hønsehus 6 meter væk), så galede hanen - det undrede mig. Men alligevel kan du da købe en rulle sorte plasticsække, sprætte dem op og clipse dem sammen og afdække dit hønsehus - så det er dig som bestemmer hvornår det er morgen - måske et forsøg værd - bare til en begyndelse ;)

Blot for at undgå misforståelser, og fejlinvestering i 'mørklægningsgardiner' - solen bruger haner som vækkeur.  ;) ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Rhomsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #28 Dato: 10 November , 2012, 20:20 »
Jeg har ingen klager fået trods jeg har haft silker i 6-7 år... men jeg vil gerne udvide og lave flere stammer, da jeg har fået nogle nye spændende farver.. og har gang i et meget spændende projekt! :D
så jeg er super glad for alle jeres ide'er :D det er dejligt at få en masse at lære ud fra ;D

Offline johnny_k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #29 Dato: 15 November , 2012, 01:11 »
Her er mit input til at holde god tone med dine naboer.

Der er flere veje lyden kommer ud af: Fladerne (Vægge/gulv/loft), utætheder (vinduer/døre/element samlinger) og ventilationshullerne.

Væggene: Det er en god ide at isolere dem, dels kommer lyden ikke igennem og dels bliver væggene ikke kolde om vinteren, så der opstår ikke så let kondensvand (fugten kan luftes ud i stedet for at blive hængende på væggene).
Som beklædning ville jeg vælge at tage en fibercement plade, skære den igennem på langs så den er 60cm høj og 240cm lang.
Sæt dem hele vejen rundt for neden, så bliver det super let at rengøre, husk at fuge i alle samlinger, så kan blodmiderne ikke gemme sig.
Der er mange fibercement plader, både som brædder i mange farver, men tag de billige plader, så som:
http://www.lavpris-byg.dk/cementsp%C3%A5nplade-p-3343.html


Hvad der skal på resten af vejen op, afhænger lidt af temperament, du kan beklæde dem med det samme som loftet (men det er ikke så let at holde rent når det bruges på væggene) eller en mere glat plade.

Loft: her vil jeg bruge troldtekt plader, de lydisolerer og ikke så dyre.
Husk isolering bag pladerne (og dampspær) kondensvand osv.
Beskrivelse: http://www.digitaleprodukter.dk/produkter/1463743984-troldtekt-plader-i-traebeton-til-loft-og-vaegbeklaedning-troldtekt-as
Forhandler: http://www.lavpris-byg.dk/fibolith-tr%C3%A6beton-25x600x2400mm-plade-p-2168.html
(De fås i mange mål)

Med hensyn til ventilation, så er det altid en balancegang, der skal udluftes nok til at få fugten ud – men der må ikke være gennemtræk.
Så hul i begge ender af huset, så højt som muligt, rist eller gitter i, og en troldtekt plade på begge sider af hullet (med en 5-10cm afstand ind til hullet) så kan luften komme igennem men lyden bliver fanget af pladerne.
Lav det så du eventuelt kan skifte de 2 plader der er på hvert hul, hvis de bliver for beskidte og du ikke kan få dem rene.

Jeg tror ikke det bliver nødvendigt at komme tætningslister i døre og vinduer, alt det andet bør være nok.

Jeg ville nok ikke komme vindue i, for hvis du senere vil lave mindre kyllingebure i 2 etager langs væggen, ender man tit med at vinduerne sider midt i gulvpladen, eller ruden alligevel er umulig at se ind/ud af pga nams (fordi er er høns/kyllinger op af ruden).

Og det er rigtigt at nogle haner galer selv om natten, men jeg synes nu vores galer mere når de lige bliver lukket ud og opdager solen er stået op.

Husk i øvrigt en god lukkemekanisme til hønselemmen, let at lukke, tæt nok, stopper ikke til af nams.

Rigtig god fornøjelse, mvh
   Johnny