Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lyd isolering - HJÆLP  (Læst 16660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rhomsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
lyd isolering - HJÆLP
« Dato: 12 Oktober , 2012, 23:58 »
Hejsa alle fjerkræ venner ! :D
Da jeg bor i et villa kvarter og har et seriøst opdræt af dværg silker ! :)

Jeg vil gerne have lavet nye stammerum osv. og skal lave lydisoleret hønsehuse så man ikke kan høre dem kl. lort om morgenen.. hvad kan man bruge af materiale og hvad kan man gøre??

håber på en masse råd!

-Rhomsen-

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2012, 00:26 »
Jeg vil tro, at alt der isolerer i forhold til kulde, også isolerer i forhold til larm.

En ide til noget lidt specielt kunne være et tag med jord og græs/planter. Det kan se rigtig flot ud. Man kunne evt så noget som hønsene og en selv kunne have gavn af. Fx skulle hestemynte dufte godt, og lokke insekter til som hønsene kan spise.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2012, 07:38 »
Mit hønsehus er isoleret med rockwool, netop af hensyn til naboerne.
Prøv at spørge Lene Kongstad her på forum, Hun har brugt nogle specielle plader.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=profile;u=758
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2012, 08:02 »
hvor højt bygger du siderne, for til små silker ville bruge  hårde terrenbats til vægene over 60 cm og i loftet, sammen med en lydsluse(isoleret tunnel) evt med fint volieretråd så hønsene ikk hakker i slusen, evt kombineret med en automatisk hønselem der oss mørklægger vinduer der bør være gode termoruder et nyt ca 60x80 koster ca 500 kan dog ikk lukkes op så

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2012, 15:19 »
Jeg vil tro, at alt der isolerer i forhold til kulde, også isolerer i forhold til larm.

En ide til noget lidt specielt kunne være et tag med jord og græs/planter. Det kan se rigtig flot ud. Man kunne evt så noget som hønsene og en selv kunne have gavn af. Fx skulle hestemynte dufte godt, og lokke insekter til som hønsene kan spise.

Isolering mod kulde og larm foregår ikke på samme måde.Vil man isolere mod kulde,er det en luftig isolering man skal bruge,f.eks. glasuld / rockwool.Til isolering mod larm kan man f.eks. bruge de såkaldte støbebats,en meget hårdtpresset rockwool man kan gå og køre på med trillebøre,uden den klapper sammen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2012, 02:09 »
Har sendt dig en PM men her er også et link...

http://www.shipshop.dk/bitumen_d_mperplade_tung_plade_til_de_dybe_frekvenser_3_x_120_x_75_cm_selvkl_bende_bagside-p-82088.html

Eller googler du bare bitumen plader.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2012, 14:42 »
@lene Rungsted
Hmm de plader er ikke lyddæmpene som sådan de er resonans/vibrationsdæmpene det er det samme man bruger når man bygger anlæg i bilen så sætter man bitumenplader eller nogen der er tungere ind bestemte steder i bilen bla for at bilens pladedele ikke vibrere derefter kommer man nogle lyddæmpene skummåtter ind bag højtalere og ændre strategiske steder.

@Rhomsen
Beste lyddæmpene materiale har så stor overflade som mulig feks æggebakker de har en stor overflade forhold til arealet pladen dækker. En anden er isoleringsbatts de består jo af fibre som ligger sammen og derved opnår du den store flade i forhold til det dækkede areal.
Håber det giver mening ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2012, 15:16 »
Det virker rigtig godt i mit hønsehus. Nu har jeg også altid haft store marans med meget resonans i deres stemme ;)
Det var nogle plader vi havde liggende da jeg byggede så det var et naturligt valg sammen med rockwool.

Desuden var jeg under blodmide angreb glad for at jeg ikke havde den slags isolering som du beskriver for så havde det været et uoverskueligt scenarie.
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2012, 15:20 Fra Lene, Rungsted »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #8 Dato: 14 Oktober , 2012, 23:45 »
Gipsplader med påmonteret skum (ihvertfald 30 mm måske lidt mere) er let at arbejde med. Og der kan lukkes helt tæt med disse plader, så der ikke er gemmesteder for diverse kryb.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2012, 09:58 »
Vi har bruge fermacell fibergips plader på vægge og loft med 100mm isolering i vægge og 50 mm i loftet. Det har dæmpet lyden RIGTIG meget. Du kan stadig høre hanen når den galer men meget dæmpet. Men hvis man havde bruge en noget dyre materiale mellem forskalning og de indvendige fibergips plader kunne man dæmpe lyden endnu mere. Man kan få nogle lysisoleringsbats som dem man bruger i et lydstudie og de kan næste fjerne al lyd. De er dog "pisse" dyre.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2012, 10:13 »
Der er mange gode forslag til lydisolering. MEN: hvis det skal laves så lydisoleret, så kan det vel næsten ikke forenes med en god ventilation af hønsehuset. Med mindre man laver en dyr og besværlig løsning med udsugning og alt muligt.

Med mindre alt jeg har læst har været forkert. Så er det ekstremt vigtigt med god ventilation, og det kan da ikke være rigtigt, at man slet ikke må høre noget så uskyldigt som en hane. Tænk på de hundrede tusinder af danskere som lever med larm fra biler, tog, fabrikker og alt muligt andet.

Hvis hanen først kommer ud efter 7.00, og hønsehust er lavet med lidt isolering af en eller anden art, så må det altså være godt nok.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2012, 10:21 »
Netop derfor har vi lave en lydisolering som er lyddæmpende og ikke total lydstop. Vi har dog en ventilator (Fugtiheds og varme styret i huset. Men som faktisk ikke lader lyd igennem når den er lukket.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2012, 11:47 »
Jeg har gode erfaringer med 50mm rockwool. Væg og loftets opbygning er inde fra: 6mm filmbelagt krydsfiner, 50 mm rockwool ( almindelig bats); ventilationsgab 6mm: 16mm træbeklædning, gran.
Effekten er rimelig god fra at jeg kunne vågne op  ind i huset til at man  næsten kan ikke høre hanen ind i stuen, om  forår er "larmer" solsorten mere.
Ventilationshul 25 x 25 cm, er  altid åben og vender væk fra stuehuset. Nu om efter år har det vist sig at ventilation er åske ikke godt nok, vinduerne er duggede om morgen. Jeg overvejer at lave en ventilations  "skorsten" gennem taget.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #13 Dato: 16 Oktober , 2012, 17:58 »
angående veltilations huller laver du et vent hul 10x10 cm sætter de ca 5 cm fra vægen en isoleringsbats mål ca 40x40 cm som selvf. beklædes udvendigt mod vejr og vinnd avt med samme matriale som resten af hønse huseet, hvis du laver sådan en højt i huset og hønselemmen ikk lukker helt tæt har du fin ventilation til op til 10 høns

Offline Rhomsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: lyd isolering - HJÆLP
« Svar #14 Dato: 18 Oktober , 2012, 19:10 »
det er rart med en masse råd, jeg bor bare i et villa kvarter, og vil helst ikke miste mine dyr pga. støj. :) og det trælse er at der engang imellem er en hane der kan finde på at gale om natten :(