Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: due slag i det små  (Læst 18313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: due slag i det små
« Svar #15 Dato: 10 Januar , 2009, 17:46 »
Jeg har ingen idé om hvad månedsduer er  ??? De eneste duer jeg kender er king.
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: due slag i det små
« Svar #16 Dato: 10 Januar , 2009, 18:03 »
Ja hvad er månedsduer egentligt, det er duer, der ligner lidt  Brevduer/Klippeduer og så yngler de ad h..... til og vupti så har man rigtigt mange af dem !! De er ikke specielt store og de er vel oprindeligt krydsninger af et eller andet.

Gunden til at de kaldes månedsduer er at de kan få et kuld unger hver måned.

Det er sådan ca. mit indtryk af dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: due slag i det små
« Svar #17 Dato: 10 Januar , 2009, 19:16 »
Hej :-).
Tror bare det er de her duer, som findes mange steder på landet og er en blanding af forskellige racer. Men det ville da være spændende hvis nogen kan knytte en kommentar !.
Mvh Rie

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #18 Dato: 11 Januar , 2009, 14:38 »
hej en måneds due er en due af ubestemmelig herkomst som oftest ligner de klippe duer.
det er duer der kommer med et kuld hver månede de er marksøgende og har eftermin mening ofte fler fordeli i at
de er gode til at passe evt unger
og i følge min opfattelse mere imune overfor sygdomme end en race due er
og samtidig ved du aldrig hvordan ungerne bliver

mvh michael sørensen

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: due slag i det små
« Svar #19 Dato: 12 Januar , 2009, 11:16 »
Du skal en tur på biblioteket, og låne denne her:

"Schiøtte, Flemming
Kalkuner, duer, fasaner og perlehøns til husbehov"

Det er alletiders bog for dit behov, og hvis der står andre af samme forfatter, så lån dem bare med det samme !

Du kan efterligne brevduefolkenes sputnik ret enkelt, du skal først vænne dine duer til at gå igennem nogle svingbare tremmer (fanggafler) i indflyvningshullet, og så kan du blokere den ene retning - enten ved at gøre tremmerne længere, så de hænger ned over kanten, eller ved at fastgøre en ekstra lægte i bunden af karmen.

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline besser

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: due slag i det små
« Svar #20 Dato: 13 Januar , 2009, 22:17 »
hej Michael
Hvis det er kings, så kan du have et par. Max. to hvis de er meget rolige. Men hannerne er ikke søde ved hinanden, hvis pladsen er for trang.

Jeg vil fraråde to par. Hannerne kan være (er altid!) ret stride ved hinanden og ved to par får den underlegne han aldrig fred, men bliver jaget rundt hele tiden - også i hans redekasse! Ingen unger! Ved tre par eller flere er der som regel "roligt", men de kræver da lidt plads, især kings. Men dette gælder for alle dueracer jeg har hørt om.

Iøvrigt er kings ikke meget for at flyve, de vil hellere gå en tur!

Du skriver modaneser. Mener du modena eller tysk modeneser? Den sidste er en ok flyver, men modenaen! Jeg havde engang en enkelt modena sammen med en flok flyveduer. Når duerne lettede fra slaget fløj modenaen med. Den landede som regel ca. 20 meter fra slaget og gik hjem.

Held og lykke med duerne.

besser