Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland  (Læst 8364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fødevarestyrelsen mistænker en udegående hønsebesætning i Sønderjylland for at være smittet med fugleinfluenza. Mistanken er opstået som følge af uventede resultater i blodprøver, som er udtaget i forbindelse med Fødevarestyrelsens rutinemæssige overvågning for fugleinfluenza.

Fødevareregion Syd har afspærret besætningen i dag og udtager nu yderligere prøver, som i løbet af de næste dage skal afgøre, om der er tale om fugleinfluenza.

”I Danmark overvåger vi udegående fjerkræflokke for fugleinfluenza og fra tid til anden finder vi derfor besætninger, som viser tegn på mindre alvorlig fugleinfluenza, forklarer beredskabschef i Fødevarestyrelsen, Sten Mortensen.

LINK

Mistanken er åbenbart rettet mod en lavpatogen type. Det er set før at mistanken er blevet afblæst. Det håber jeg så at det også sker denne gang.

Mærkeligt, den er ikke engang på deres liste over tidlig varsling, hvor de ellers kommer først ?
Det tyder så ikke godt
Tidlig varsling
« Senest Redigeret: 22 December , 2008, 18:59 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #1 Dato: 22 December , 2008, 21:26 »
Lidt nyt fra Nyhedsavisen.
Det er en besætning med 550 høns.
http://avisen.dk/mistanke-om-fugleinfluenza-i-jylland_101503.aspx
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #2 Dato: 22 December , 2008, 21:26 »
Åh nej det er ikke en måde at starte julen på...

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #3 Dato: 22 December , 2008, 22:04 »
Ja det er da godt nok noget værre noget.. Det kommer da nærmere :-[..

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #4 Dato: 22 December , 2008, 23:24 »
ville jo være rart at vide lidt mere om hvor i Sønderjylland...... jeg har jo købt mine to hybrider hos en der havde ret mange fritgående  :o hvor lang tid kan de gå med smitten i kroppen, og kan de være raske smittebærere sådan nogle hønsebasser?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #5 Dato: 23 December , 2008, 07:50 »
Åh nej Wanda, jeg håber ikke du er så uheldig, krydser finger for at du har købt et andet sted. 
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #6 Dato: 23 December , 2008, 08:26 »
Der er intet om hvor det er end i Sønderjylland. Der var et lille indslag i Tv-SYD igår, hvor de nævnte at resultatet forventes på mandag ?? (hvilket lyder som længe). Og igen så er det vigtigt at det ikke er bekræftet at det rent faktisk er fugleinfluenza. Der har i det seneste år været 9 mistanker i Danmark, alle afvist.

Rutineovervågning er blodprøve hver 3. måned hos fjerkræ der sælges (hvis man har mere end 100 dyr). De kan ikke være raske smittebærere i den forstand. Du smitter jo heller ikke med influenza hvis du har været syg men ikke er det længere. Til gengæld så forventer de jo at det er lavpatogen og så kan fuglene godt være syge ved "bare" at være sløve og have fald i æglægning og så komme sig igen. Men imens de er syge så kan de smitte andre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #7 Dato: 23 December , 2008, 10:36 »
Det er H7 ifølge Nyhedsavisen.
http://avisen.dk/fugleinfluenza-undersoeges-til-formiddag_101516.aspx

Han fortæller, at besætningen er eller har været ramt af fugleinfluenza af typen H7.[..]Han regner med at have et resultat klar omkring middag. Hvis hønsebesætningen er smittet, skal den slås ned

Som jeg tolker det så har de fundet antistoffer i blodet. Det som er afgørende er så om det er en "gammel" smitte, så hønsene ikke længere har virus i blodet. Er det tilfældet, så sker der ikke yderligere. Hvis det er en aktiv lavpatogen H7 så sker det at besætningen bliver slået ned og der bliver indført en beskyttelsezone på 1 km omkring gården som i foråret på Fyn.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #8 Dato: 23 December , 2008, 10:45 »

hvorfor skal de slås ned, hvis de ikke længere er syge? Bare fordi de HAR været syge en gang.... Jeg smitter da ikke med forkølelse resten af mit liv, fordi jeg nøs sidste vinter?!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #9 Dato: 23 December , 2008, 10:59 »
De bliver  ikke slået ned, hvis de ikke længere er syge. Kun hvis de har levende virus i blodet (og dermed smitter) bliver de slået ned.

Iøvrigt har jeg lige tjekket Danmarks Fødevareforskning.  I 2006 blev der fundet antistoffer mod H5/H7 i 30 prøver. I første halvdel af 2007 i 56 prøver.  Fra samtlige flokke med fjerkræ, der har haft antistoffer imod H5 eller H7, er det efterfølgende forsøgt at påvise tilstedeværelse af virus ved laboratorieundersøgelser. I intet af disse tilfælde er virus blevet påvist.
http://www.vet.dtu.dk/Default.aspx?ID=21994

 Beklager hvis jeg har formuleret det forkert.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #10 Dato: 23 December , 2008, 13:35 »
Mistænkt dansk besætning er fra Døstrup mellem Tønder og Skærbæk
LINK
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #11 Dato: 23 December , 2008, 14:02 »
Hej,
det er meget tæt på mig her, ca. 10 km.
Lige nu er jeg næsten glad for at jeg stadig slås med teknisk forvaltnig om lov til at bygge et hus til de høns der skal komme...
Men min nabo har høns, og en 30 papegøjer der alle er ude. Han er ikke en glad mand...

God jul - ikke desto mindre  :-\

Ramsing

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #12 Dato: 24 December , 2008, 11:40 »
Ingen fugleinfluenza i Sønderjysk hønsebesætning
Veterinærinstituttets undersøgelser af prøver fra den hønsebesætningen i Sønderjylland, der mandag 22. december kom under mistanke for at være smittet med fugleinfluenza, har ikke påvist fugleinfluenzavirus. Fødevarestyrelsen har dermed afsluttet sagen, og de restriktioner, der blev påført besætningen i forbindelse med mistanken er ophævet.

LINK
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #13 Dato: 25 December , 2008, 20:35 »
Jeg forstår nu ikke hvorfor FVST kom med en pressemeddelelse med en mistanke. Der må næsten ligge en helt speciel ting i de målinger, ellers kan de jo komme med dem 50 gange om året?

Derudover så står der i Landbrugsavisen
Nærheden ved havet kan være afgørende for, at fjerkræbesætninger kan udvikle fugleinfluenza i denne tid.

I et forholdsvis nyt tilfælde i Belgien samt i et tilfælde for tre uger siden i Norge lå besætningerne tæt på havet, forklarer beredskabschef i Fødevareregion Syd, dyrlæge Arne Skjoldager


Nej, det gjorde de rent faktisk ikke! De belgiske udbrud kan ses i dette link, og de ligger klart langt væk fra havet LINK. Ligeledes med det norske som heller ikke er tæt på havet. LINK så den teori kan da slet ikke begrundes med henvisning til de belgiske og norske tilfælde? Hvad har de gang i??
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mistanke om fugleinfluenza i en fjerkræflok i Sønderjylland
« Svar #14 Dato: 25 December , 2008, 22:00 »
Opspind fra en ivrig skriver måske :)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.