Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder og salmonella  (Læst 7272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Ænder og salmonella
« Dato: 12 December , 2008, 08:40 »
Løsningen er at holde ænder, eller er det løsningen...  ::)
Det fremgår af mange artikler at det er en god ide at man altid vasker hænder grundigt hvis man har rørt ved en snegl, da slimen kan indeholde store mængder af salmonella- og colibakterier  :o
Hvad så med anden ? holder den til de store mængder salmonella- colibakterier  :-X eller tager man så anden, når den er færdig i haven med et par store aspest-hansker, og sender den på kommune-kemi for destruktion...  :P  blot en strø-tanke  ;)


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ænder og salmonella
« Svar #1 Dato: 12 December , 2008, 08:57 »
Fjerkræ har alle dage spist en masse forskellige ting, som der forefindes i naturen, og det har jo gået meget godt, jeg ikke hørt om nogen som er blevet "forgiftet" af at spise sit eget fjerkræ.

Jeg har i mange år selv spist mit fjerkræ (høns/ænder/gæs) og æg (høns), og 7-9-13 så har jeg aldrig fejlet noget og min nærmeste omgangs kreds heller ikke.

Jeg laver endda is af mine egne æg :o :o

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Ænder og salmonella
« Svar #2 Dato: 12 December , 2008, 09:04 »
80% af de ænder der sælges i danske kølediske har salmonella...Så i den forbindelse er det ligegyldigt om dine ænder har ædt snegle eller ej.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ænder og salmonella
« Svar #3 Dato: 12 December , 2008, 09:18 »
Jeg tror bestemt heller ikke at vi skal være bange for at spise det vi selv har, kontra det vi køber, som en mere tvivlsom opvækst, slagtning osv. Og som er masse produceret i store haller.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

MartinJ

  • Gæst
Ænder og salmonella
« Svar #4 Dato: 12 December , 2008, 19:16 »
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Salmonella/Hvordan_bekaempes_salmonella/Salmonella_i_fjerkrae/forside.htm

ænder opdrættes udendørs og i åbne haller. Det er samtidig årsagen til den store forekomst af salmonella.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Ænder og salmonella
« Svar #5 Dato: 14 December , 2008, 20:38 »
ænder opdrættes udendørs og i åbne haller. Det er samtidig årsagen til den store forekomst af salmonella.
Iiiihh....  >:(
Se det er sådan nogen tilsyneladende "indlysende sandheder", der sætter mit pis i kog!

For det får det til at lyde som om at fjerkræ med et liv i fri og frisk luft = salmonella!!!

Det vi ikke hører noget om er:
hvor høj er belægningsgraden?
altså hvor mange ænder pr. kvm = hvor meget mudder og sjap pr. kvm = hvor gode 'vækstbetingelser' har salmonella og andre bakterier i et tætpakket, fugtigt, for ikke at sige vådt miljø?

Hvorfor hører vi ikke om:
http://www.frugtogfjerkrae.dk/fjerkrae.shtml
citat: "I de år jeg har produceret fjerkræ, har der aldrig været konstateret salmonella i noget som helst."
- hverken kyllinger, ænder eller gæs, og det på trods af at de lever udendørs hele deres korte slagtefjerkræ-liv!?!? Og det endda økologisk, uhadada ;) Meget, meget mærkeligt... Men ham Christian Hansen fra Ørsted er vel bare undtagelsen der bekræfter Fødevarestyrelsens regel ???

I øvrigt beskriver han ænder således: "Fra naturens side er ænder den fjerkræ-art der bevæger sig mindst omkring - de bliver ved deres foder og badevand." Derfor sørger han for, at deres badevand flyttes hver 4-5 dag, så de hele tiden kommer på nyt græs = nul mudder og sjap.... måske = nul salmonella?!

Og der er jo ikke nogen der følger med i den almindelige dagspresse der kan tage dette udsagn alvorligt:
"Derimod er forekomsten af salmonella i kalkuner meget lav" <J
For mig er industri-kalkuner noget af det mest ulækre man kan sætte tænderne i, når man ved, hvor følsomme de dyr er over for infektioner og bakterier, og hvor ofte der er problemer med salmonella i kalkunproduktionen.

Så jeg beklager, men jeg giver ikke 5 flade øre for Fødevarestyrelsens "forklaring" eller skal vi kalde det "bortforklaring" her >:(

Og husk nu!
Salmonella er en tarmbakterie, der findes naturligt i en lang række dyr. Der findes 2000 arter af salmonella, men kun 10 af disse kan give infektionssygdom. Adskillige arter af salmonella kan dog, hvis de 'får lov' at forurene fødevarer, danne toksiner, altså gift som (sjovt nok...) også er sygdomsfremkaldende.
Kød bliver inficeret, når der under slagtningen går hul på tarmen - så vær omhyggelige med jeres slagtning og gennemsteg altid fjerkræ  <K
og giv så i øvrigt Danish Crown skylden  <A
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Ænder og salmonella
« Svar #6 Dato: 14 December , 2008, 21:05 »
Hørt!!!!!!!
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

MartinJ

  • Gæst
Ænder og salmonella
« Svar #7 Dato: 15 December , 2008, 19:17 »
Jeg synes ikke det er helt rimeligt at komme op i kogepunktet.

Man bør huske på at citatet er fra et link, hvor sammenhængen er industrifjerkræ. Høj belægningsgrad har intet at gøre med forekomst af salmonella i ex. slagtekyllinger. Men når fjerkræ går ude, og de opdrættes som erhverv, er det bare ikke muligt hvis de skal ha ligeså meget plads som i æbleplantagen (som jeg flere gange har linket til). Jeg har set hobbyfjerkræ mange steder der ikke har halvt så meget plads som i æbleplantagen, så det er en lidt kunstig sammenligning.
Som en del af driften hos Christian Hansen, er det en glimrende ide at producere fjerkræ. De holder ukrudtet nede, og opdrættet er næsten gratis. Jeg er sikker på det ikke var muligt hvis ikke frugttræerne bidrog til den samlede økonomi.

Og med hensyn til dagspressens troværdighed, og læsernes ukritiske sans:

AM-kontrollens salmonellaundersøgelser, kalkuner

     Total    dec07    jan08    feb08    mar08    apr08    maj08    jun08    jul08    aug08    sep08    okt08    nov08
     Antal undersøgte hold    69    1    6    3    5    8    4    11    4    7    9    7    4
Fri    Antal    68    1    6    3    5    8    4    11    4    7    9    7    3
% af antal hold    98.6    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    75.0
S.Enteritidis    Antal    1    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    1
% af antal hold    1.4    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    25.0
Diagnoser i alt    Antal    69    1    6    3    5    8    4    11    4    7    9    7    4
% af antal hold    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0    100.0

Resultaterne er tidsmæssigt fordelt efter kalkunernes prøvedato
Opdateret den 13. december 2008


beklager det elendige udkilp. Jeg kan ikke linke til opgørelsen, men jeg satte den ind for ikke at få skyld for opspind. Det korte af det lange er at der har været 1 (ét) hold ud af 69 slagte hold kalkuner som har været positive for salmonella, i et helt år = 1,6 % kalkuner med salmonella.
Jeg tager denne statistik alvorligt, ikke diverse avisers, som for det meste er temmelig sporadiske.

Læg i øvrigt til nederste afsnit fra forsiden af Christians fremragende hjemmeside. Et godt eksempel på hvor nemt fremtrædedende madeksperter kommer til at fremhæve noget de ikke kender til.


Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Ænder og salmonella
« Svar #8 Dato: 15 December , 2008, 21:15 »
Den danske kalkunproduktion er forsvindende lille i forhold til hvad der fortæres af kalkuner i Danmark, og de kalkuner der sælges i Danmark har ganske ofte salmonella. Her viser målingerne at 30% af flokkene i EU har salmonella. Alle disse dyr går stort set indendøre... Ligedes med de "konventionelt" opdrættede ænder de går også indendøre og har salmonella. Så det er helt fejlagtigt at påstå at ænder har salmonella fordi de går udendørs. Indendørs opdrættede ænder og kalkuner har i høj grad salmonella.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Ænder og salmonella
« Svar #9 Dato: 16 December , 2008, 19:14 »
Nå, jeg forsøgte at gøre opmærksom på forskellene i den danske produktion. Det tyder ikke på det går an at bruge det argument her.
Man kan altid finde diverse udenlandske eksempler, men linket handler nu engang om dansk produktion. Jeg regner ikke med at der bliver forståelse for dette, men det er nu det det handler om.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ænder og salmonella
« Svar #10 Dato: 16 December , 2008, 22:59 »
Jeg har delt emnet, så ikke den gode idé med ænder som sneglebekæmpere, forsvinder helt i salmonella-snak.

Susanne/admin
Hilsen Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ænder og salmonella
« Svar #11 Dato: 16 December , 2008, 23:03 »
Man bør huske på at citatet er fra et link, hvor sammenhængen er industrifjerkræ. (...)
Men når fjerkræ går ude, og de opdrættes som erhverv, er det bare ikke muligt hvis de skal ha ligeså meget plads som i æbleplantagen
Jamen, men Christian Hansens frugt&fjerkræplantage er skam et erhvervsopdræt! Det er bare økologisk ;) Så jo, det kan faktisk godt lade sig gøre - hvis man vil... Netop derfor brugte jeg det eksempel som modspil til FVST's påstand om, at udendørs opdræt = salmonella. Og i øvrigt, synes jeg selv, et godt eksempel på hvor meget godt der kan komme ud af at tænke bredspektret i sin produktion, fremfor at satse egensidigt på f.eks. kyllinger

Det er glædeligt at kun 1,6% af danske kalkuner i 2008 havde salmonella - så fik vi udryddet den misforståelse. Det får mig stadig ikke til at sætte tænderne i industrikalkuner eller andet industrifjerkræ. For mig er det ikke salmonella eller ej, der er det vigtige, men hvilken opvækst dyret har haft.
I mine øjne gælder nemlig:
Trivsel giver sundhed
(og ikke som der så provokerende står på grisetransporterne: "sundhed giver trivsel" - illustreret af en lalleglad hoppende gris der garanteret er på lykkepiller ;) )

Derfor mener jeg helt klart, at belægningsgraden også er medvirkende til opformering af salmonella og andre bakterier samt sygdomme - og med det mener jeg ikke kun fordi mange dyr = meget lxrt fyldt med tarmbakterier f.eks. salmonella, men også fordi pladsmangel stresser dyrene og nedsætter deres naturlige immunforsvar og gør dem særligt modtagelige overfor naturlige bakterieforekomster af f.eks. salmonella.

Og så kan det sådan set ligegyldigt om vi taler udenlandsk eller dansk fjerkræ.
« Senest Redigeret: 16 December , 2008, 23:16 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ænder og salmonella
« Svar #12 Dato: 17 December , 2008, 06:24 »
Selv Christian Hansen ville ikke kunne leve af at opdrætte ænder på den måde, hvis ikke han havde frugttræerne.
Når du slagtekyllinger og kalkuner har det højeste belægningsgrad og samtidig et af verdens laveste forekomster af salmonella, så er passer teorien om høj belægningsgrad = høj forekomst af salmonella vel ikke helt?

Og hvis forbrugerne vil, er der mange flere muligheder pludselig.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ænder og salmonella
« Svar #13 Dato: 17 December , 2008, 11:35 »
Selv Christian Hansen ville ikke kunne leve af at opdrætte ænder på den måde, hvis ikke han havde frugttræerne.
Nej netop! Det er derfor jeg hylder 'hans slags', der tænker bredspektret frem for ensidigt at satse på én produktion: her er der både ænder, gæs, kyllinger, frugt og jerseykalve - på skift!

Når du slagtekyllinger og kalkuner har det højeste belægningsgrad og samtidig et af verdens laveste forekomster af salmonella, så er passer teorien om høj belægningsgrad = høj forekomst af salmonella vel ikke helt?
Det er ikke en teori jeg har fremsat, hvis det er det du mener. Jeg skrev:
"jeg mener helt klart, at belægningsgraden også er medvirkende til opformering af salmonella m.fl."
og forklarede også hvorfor jeg mener sådan (meget lxrt = mange bakterier; stress = nedsat immunforsvar). Og dermed ikke sagt at der kan være andre medspillende faktorer til at salmonella bliver et problem.
Igen: salmonella er naturligtforekommende tarmbakterier - hvorfor er de gået hen og blevet så stort et problem? Jeg mener som sagt overstående, men er ikke ekspert...

Og hvis forbrugerne vil, er der mange flere muligheder pludselig.
Ja, det hører man tit - at det er forbrugerne der bestemmer.
Og så tænker jeg: Siden hvornår har den almindelige forbruger haft nogen særlig indflydelse på verdenshandelsaftalerne og EU's landbrugspolitik??? For det er da det forhold (mener jeg) der mere end noget andet er med til at sætte rammerne for, at man bliver nødt til at presse ca. 100.000 kyllinger ad gangen ind i sin stald, før det kan løbe rundt økonomisk.

Og derfor synes jeg (og gentager:) at det er fantastisk at opleve, at der findes producenter der udfordrer det 'system' og tænker i flere produkter, og i hvordan de kan - og i øvrigt også i direkte salg (dvs. ingen grossister eller andre fordyrende mellemled, der også skal tjene penge på den stakkels kylling).

Men igen, det er bare mit syn på sagen - og ikke nogen endegyldig sandhed ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)