Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder til Moskus.  (Læst 6896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Foder til Moskus.
« Dato: 09 August , 2012, 08:34 »
Hej Venner :)

Jeg har 13, snart 4 uger gamle, Moskusællinger, som indtil nu har fået fjerkræ start foder... Hvornår skal jeg skifte, og hvad skal de have derefter?

Jeg skal beholde 1 andrik og 2 ænder, resten skal slagtes inden Jul :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #1 Dato: 09 August , 2012, 09:00 »
Jeg synes godt du kan begynde at iblande mere og mere voksefoder (som er det næste de skal have), kaldes også fjerkræ vokse. Men brug bare startfoderet op, så det ikke går til spilde. Husk at opbløde det i vand, så det kan snadres...  :)
Mvh Marianne

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #2 Dato: 09 August , 2012, 09:08 »
Okey... Vidste godt nok ikke det skulle blødes op :P De har en større vandskål/beholder ved siden af, som jeg skifter et par gange dagligt, er det nok?

Men så vil jeg begynde at blande det 50/50 :)

Men hvad når de bliver større?? Jeg læser en masse steder om Byg/Hvede... Må de ikke få Havre?? Vi har nemlig heste, og masser af Havre, så det lå lissom lidt til højrebenet :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #3 Dato: 09 August , 2012, 09:28 »
mine ænder får aldrig opblødt foder- uantset alder. de snadrer i vandet ved siden af.
vi giver  byg og hvede da vi ikke har andet, om havre er godt??? ved det ikke.
 om par uger kan du begynde at smide en håndfuld korn og se om de er klare til at spise det(nogle valser deres foder-korn men efter sigende har det ikke samme holdbarhed)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #4 Dato: 09 August , 2012, 11:03 »
Hvis man serverer 'snadremad', er det vigtigt der ikke er mere end det spises op indenfor rimelig tid, i hvert fald i den lune tid, da det ellers kan stå og blive trist/surt. Man kan også sagtens servere det tørt med vand ved siden af, men ænderne har det jo alligevel med at tage det tørre foder over i vandet, som så bliver beskidt. Så du holder vandet renere ved at opbløde foderet med en ret stor del vand. Men smag og behag... Vedr. kornfoder, så er havre sikkert fint, men har også kun prøvet byg og hvede, hveden var dog mest populær.
Mvh Marianne

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #5 Dato: 09 August , 2012, 18:16 »
jeg giver kun startfoder til de er ca 4-5 uger gamle. så giver jeg kværnet hvede eller hvede/byg. iblandet voksefoder (nok lidt mere korn i forhold til vokse)

når de så er 2-3 måneder får de det samme som de voksne. så har de også fået fuld udvoksede fjer og har stort set samme str som de voksne.

jeg giver de voksne/store ællinger halvt hvede/halvt byg (har førhen kun givet hvede) og så får de en smule vokse foder iblandet.

hele vinteren og især forår/sommer hvor de ligger æg får de iblandet æglægnings tilskud i kornet og ikke vokse foder.


mine ællinger vokser jævnt og godt.


jeg har aldrig opblandet vand i deres foder. af den grund at det meget hurtigt bliver surt. men især når de får det kværnede kornblanding har de altid vand lige i nærheden som de bruger meget.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #6 Dato: 09 August , 2012, 22:11 »
mine får byg hvede ærte blanding , kværnet fint, i en mængde hvor de ca spiser det op i løbet af ca en time, og de har så vidt jeg husker god plads hos dig, så masser af krible kravl, og evt hhele mus om en månedes tid

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #7 Dato: 10 August , 2012, 08:33 »
Jeg kom i tanke om noget!!!

Alle ællinger er fra samme kuld!! Skal jeg så ud og have en Andrik fra et andet kuld, eller hvordan med indavl??? Når jeg nu gerne vil beholde 1 Andrik og 2 Damer, som kan producere lidt julemad hvert år :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #8 Dato: 10 August , 2012, 10:01 »
Jeg vil sige, at så længe du skal bruge ællingerne til at slagte, så er der ingen fare. Hvis du nu skulle avle videre på dem var det en anden sag.
Mvh Marianne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #9 Dato: 10 August , 2012, 14:38 »
Alle ællinger er fra samme kuld!! Skal jeg så ud og have en Andrik fra et andet kuld, eller hvordan med indavl??? Når jeg nu gerne vil beholde 1 Andrik og 2 Damer, som kan producere lidt julemad hvert år :P
Det kommer også an på, hvor beslægtede deres forældre er. Hvis mor og far slet ikke er beslægtede, er der ingen problemer. Og hvis de er beslægtede i første led, sker der heller ikke noget. Men er de beslægtede gennem mange generationer, vil du - måske - opleve problemer.
Det korte af det lange: Det går højst sandsynligt godt :)

Ang. foder:
Så er der rigtigt mange måder at fodre på, og det mest almindelige er at fodre ænder som var de høns.
Det er de bare ikke  ::)
De fleste gange går det dog godt, men andre gange mindre godt.

Tidligere begyndte jeg efter et par uger at blande hele korn (byg, hvede) i startfoderet, ganske lidt i starten og siden mere og mere, for til sidst at lade de fjersatte og udvoksede ællingerne gå helt over på rent korn som de voksne.
Jeg har også brugt voksefoder, men syntes det var spild af penge, da indholdet alligevel primært er korn.

Det gik godt i mange år, men i takt med at jeg arbejder mere, og ænderne derfor i perioder ikke er nok ude i haven (læs: ikke får spist grønt og kryb nok), fik de skavanker over vinteren - bla. sår på fødderne og krillerhoste. Så begyndte jeg at læse lidt på lektien ("Storey's Guide to Raising Ducks") og indså, at de nok ikke fik alsidig næring nok trods tilskud af levertran og vitaminer. Så nu gør jeg sådan:

Ællinger har f.eks. 2-3 gange så stort et behov for b-vitaminer som kyllinger. Derfor tilføjer jeg nu ølgær (rigt på b-vitaminer og aminosyrer) til startfoderet til mine ællinger.
Efter et par uger begynder jeg  som før at blande lidt korn i, så de stille og roligt vænner sig til mere fuldkorn.
Og fra de er 3-4 uger lader jeg lidt efter lidt startfoderet afløse af "andefoder - fuldfoder til ællinger" fra NAG (DLG har noget tilsvarende), stadig iblandet korn.
Som fjersatte og udvoksede ællinger får de (og de voskne ænder) 1/3 andefoder og 2/3 korn + ølgær (+ levertran)
+ adgang til haven selvfølgelig.

HUSK altid gradvise foderskift. Pludseligt foderskift kan slå maven i stykker på ænderne (ligesom på alle andre dyr).

OG AT alfa og omega for ænder (og høns) er masser af frisk grønt (f.eks. grønkål om vinteren, når haven er bar) og af kryb/kød/protein.
Den vilde moskusand lever i skov ved vandet og spiser bl.a. fiskeyngel og andet kryb i store mængder. Så man skal ikke underkende behovet for animalsk protein til moskusænder (i flg. biblen "Storey's Guide..."). I foderblandingerne er proteinet ofte vegetabilsk (soya f.eks.).

Bortset fra det kan jeg godt anbefale NAG's andefoder! Ænderne er vilde med det og spiser uden om kornene :) Jeg blander også lidt i hønsenes korn i stedet for æglægningsfoder, og de spiser også andepillerne før kornet! Og lægger flere æg end nogensinde  :o
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #10 Dato: 10 August , 2012, 17:48 »
hvad farve er dine, vi kunne jo bytte en andrik evt

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #11 Dato: 17 August , 2012, 09:17 »
hvad farve er dine, vi kunne jo bytte en andrik evt

Hej Kristiank.

Jamen det vil jeg da helt sikkert gerne :) De er "bare" alm. hvide og nogle af dem, har tegninger på hovedet :) Men de er jo kun ca. 6 uger gamle, så de kan vel ikke kønsbestemmes endnu ?
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #12 Dato: 17 August , 2012, 14:05 »
ja mine skulle være ægte sortbroget= smuk and, så din vil kun komme i gryden her. men derfor kan vi godt bytte, for dine fodres jo os økologisk ikk

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Foder til Moskus.
« Svar #13 Dato: 17 August , 2012, 14:16 »
Jo det er rent økologisk :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama