Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges  (Læst 5174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Boleyn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Dato: 03 August , 2012, 09:10 »
Hej derude
Jeg er ny bruger herinde i håb om, at finde den hjælp jeg har brug for, og FÅR brug for senere hen.
Bor på en dejlig, naturskøn ejendom ude på landet. Vi har ca. 1 tønde land fordel på stuehus, have, indkørsel, gårdsplads, stald, mødding og ridebane. Vi elsker at bo her, men det gør DRÆBERSNEGLENE desværre også. For hvert år øges mængden af disse irriterende, ulækre kryp, og man skal gå zikzak for ikke at glide i en snegl. Før har jeg hver aften ved skumringstid gået rundt med spaden og afllivet snegl efter snegl efter snegl efter snegl... men til ingen nytte  :-\ Nu gider vi bare ikke mere, så derfor har vi set efter andre muligheder for at holde snegleniveauet nede.

MOSKUSANDEN ser ud til at blive vores superhelt! Vi er store dyreelskere, så det ville faktisk blive dejligt med en flok ænder på matriklen. Så har vi lidt andet at klappe på foruden hestene (som i øvrigt går på et helt andet stykke jord).

Men nu til sagen... jeg havde selv forestillet mig at invistere i et andehus med tilhørende indhegning. Andehuset er til om natten og ly om dagen, indhegningen er til, når vi ikke er hjemme. Havde fået en idé om, at ænderne fint kan traske rundt på hele matriklen når vi er hjemme så vi kan holde et øje med dem. Tænker derfor, skal vi hegne hele vores matrikel ind?! Har ladet mig fortælle, at de hurtigt lærer, hvor de hører til, og derfor ikke går meget længere væk end de kan finde hjem igem. Er det sandt?

Ellers har vi også frie bokse i hestestalden som evt. kunne bruges som andebo. Stalden kan lukkes af så ræven ikke kan komme ind om natten. Men hvad med måren (staves)?.

Til jer der også bor på landet, vil I være søde at give en beskrivelse af, hvordan I holder ænder?

Undskyld indlægget blev langt, og tak fordi I gad læse med  ;)

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Svar #1 Dato: 03 August , 2012, 09:21 »
Ingen grund til at undskylde, det er bare rart at der er flere som vil holde fjerkræ :)

Det kommer meget an på hvordan i vil holde  / hvor meget arbejde i vil ligge i det.
1: Ænder skal have adgang til rent vand, således de kan bade i det.
2: Ænder sviner ret meget i forhold til f.eks. høns.
3: Den med indhegningen er svær at svare på. Det bedste vil være at give dem så stort et område som muligt, hegnet ind så ræven ikke kan nå dem.
Typisk slår ræven til i skumringen, alternativt så lukkes de ind for natten HVER dag, så går det også fint.
Typisk starter man med det første, fordi man gerne vil give dem så meget plads som muligt og så frit som muligt og ender med det sidste efter 1-2 ræve besøg :)
4: Du har brug for at holde dem inden for et begrænset område i en periode, indtil de lærer hvor de bor. Derefter kan de snildt gå frit på matriklen. Ydermere er der behov for at stække dem 2 gange årligt, således de ikke flyver væk.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Svar #2 Dato: 03 August , 2012, 09:32 »
Hej og velkommen til, dejligt med flere andeholdere......

Da vi bor i et ræve-rigt område, har jeg valgt at bruge en del af stalden til ænderne, så er jeg sikker på, at der ikke er nogen ræv der graver sig ind eller laver anden ballade. Jeg stækker ikke vore ænder, da jeg gerne vil have, at de skal kunne flygte hvis der er fare på færde. I gennemsnit har ræven kostet mig ca. 1 and årligt, men det kan jeg leve med.

Til ænderne har jeg ikke indhegnet noget, de går frit rundt på hele matriklen - på græsmarken, i have og køkkenhave - og det er rigtig hyggeligt at de gør det. De fodres kun indenfor i stalden, vand har de både inde og ude. Og bedst som man går i haven og fjerner ukrudt, kommer der en flok ænder og skal "se" om man nu også gør det ordentligt......

And på udflugt: igennem alle årene, har jeg kun haft 1 and som tog på en 14-dags udflugt, først hen til en genbo ca. 500 meter væk, for derefter at hygge sig med vildænder i et vandhul på en mark. Jeg måtte opgive at fange den, og pludselig dukker den selv op efter 14 dages "ferie" (til stor morskab for naboer).

Måren: Aldrig haft problemer - måren har sågar boet og haft unger på loftet, lige over andestalden, også mens vi havde ællinger, ikke én har den nuppet her. Nogle mener, at det er fordi måren ikke spiser der hvor den bor.

Har man naturlige vandløb/vandhuller skal man nok lige være opmærksom på det. Jeg har med hjælp af små spande med vand, kunnet nogenlunde dirigere ænderne derhen hvor jeg vil have dem, de elsker at snaske rundt og så dyppe hovedet i vand (også ret vigtigt for ænder, da de derved rengør hovedet mv).

Ænderne vil elske at have plaskemuligheder i vand, kan være alt fra et lille plastic-badekar til kunstig sø lavet af f.eks. et stykke bassinfolie eller lign.

God fornøjelse, håber du bliver lige så glad for moskusænder som vi er.....

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Svar #3 Dato: 03 August , 2012, 10:48 »
Hej Anne.

Velkommen til. Moskusænder er super hygglige. Vi overtog for 5 år siden et gammelt nedslidt husmandsted på 1,3 HK. omgivet af mark og skov. Da det blev det første forår her på matriklen, var der så mange slimbæster alle vejne, vi kraftigt overvejede at sælge og flytte. Ikke et  sted hvor de ikke lå med 5-10 cm. imellem. Det tangerede næsten Hitcok- "Fuglene" bare med snegle.  Havde vi et vindue på klem krøb de ind. En morgen jeg lige skulle hoppe i et par sko med bare tær,fik jeg mos i skoen /3
Så fik vi fat i og ænder. 1,3. De skulle bare være til sneglene og så kunne vi slagte til jul, ikke noget hygge, nygge. Ej, der tog vi fejl. De blev næsten så tamme som vores katte. Hver gang vi gik ud, gik de nysgerrigt med rundt og lagde hovdet på skrå når vi snakkede, som om de lytter og forstår *f . Sad jeg på knæ og luget køkkenhaven (omgivet af snegle hegn) sad de så tæt, at jeg var nødt til at puffe lidt til dem, hvis jeg skulle rykke et stykke vidre. Og gravede jeg lidt krible-krable frem så var deres godbid reddet. Vores var ikke stækket. Andefar fløj op på husryggen dagligt og tog sig en lille lur somme tider med selskab. De blev dagligt lukket i seng i huset af frygt for Mikkel. Men en skønne morgen  min datter løber ud for at åbne og se om damernes æg var klækket skriger hun. Jeg styrter derud og finder hele familien bidt i halsen. (Samme døgn æggne skulle være klækket)En af vores bekendte som er naturvejleder, fortalte at måden de er slået ihjel er fra en mår. Den har kunne presse sig ind under en lille sprække mellem tag og væg.
Vi har sat mår fælde op og kræet er fanget og dræbt. Nu har vi sat volierenet over hele loftet.
Både hos vores nye andemor og 12 ællinger, duer og de nye smukke Brahmaer.
Vi har delt matriklen op 50/50 adskilt af gårdsplads imellem, og trukket et lavt hegn (120cm.) Dette pga. reglerne for høns og ænder sammen. Vi planlægger at trække stømtråd rundt om hver indhegning. En i 10-15 cm. højde og en for oven. Det råd fik vi fra den avler som solgte os hønsne. Han fortalte at når ræven havde været på besøg stoppede dens hyleri først når den var så langt ud over marken, at de ikke længere kunne høre den. ( Av, min snude)
Snegle har vi, men vi skal lede efter dem. Vi har jo heller ikke andet nabo end skov og mark og, der bekæmpes de jo ikke. Vi har stadig sneglehegn om køkkenhaven og drivhuset, bare for god ordens skyld, så det vi putter i munden ihvertfald er helt fri for deres klamme slim. Men ænderne de er ikke julemad, men vores hygge-nygge-rapper ::)
Og ja ja, jeg ved det godt, de rappe jo ikke, men det hedder de altså  ::) ;D
Rap- rap fra Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Svar #4 Dato: 05 August , 2012, 12:08 »
moskusænder vil du ikke fortryde :D


jeg har mange og de går i et vandhul et stykke fra huset.

de er kun indhegnet med 90 cm højt hegn.
jeg stækker dem da de som unge flyver ud over hegnet, og har svært ved at finde tilbage. de bliver dog i nærheden.


mine har et par huse som de slet ikke bruger om natten. de bruger dem kun for ly af solen  når det er varmt og lidt om vinteren når det bliver koldt på tæerne  ;D
og ellers til at ruge i.



jeg har 7-9-13 aldrig haft besøg af ræv eller andet der har slået nogle ihjel. kun en enkelt gang jeg fandt en andrik (stor ælling med hovedet bidt af) det skete kun den ene gang og fandt aldrig ud af hvad det var.


jeg kan dog ikke have æg i fred da krager og måget hugger dem. af frygt for de skulle tage helt små ællinger bliver mor and  og ællinger flyttet til haven hvor jeg ikke behøver overdækning.

vandhullet ligger 100 meter fra huset så fuglene har fred dernede til at stjæle æg.


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Svar #5 Dato: 05 August , 2012, 12:32 »
Moskusænder er både dejlige og charmerende, og udvikler ofte sjove personligheder, dem har jeg ihvertfald haft et par stykker af :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg vil gerne holde moskusænder - hjælp søges
« Svar #6 Dato: 05 August , 2012, 16:39 »
Velkommen på forum, Anne :D
Jeg kan se, du allerede har fået en masse gode råd /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk