Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Når rugemaskinen er ..Foto/Status  (Læst 18078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Når rugemaskinen er ..Foto/Status
« Dato: 21 Juli , 2012, 10:30 »
Ja hvad gør man når rugemaskinen som er købt i foråret allerede er for bette ? Og der ikke er penge til en større lige nu ? Og man føler sig snydt hvad unghøner angår ?

Joe..Man fylder den nye med æg fra sine egne store hvide wyandotter.Fordi de er de dyrebareste :)

Og så bruger man lidt af sin sommerferie på at småjustere på den hjemmelavede maskine fra i fjor.Og så må jeg indrømme at jeg har været nødt til at købe 2 hele bakker æg pga. større ægforbrug da vi har haft håndværkere på.Og der skal jo ikke mangle noget nej.
Nå , men disse købeæg var store og flotte.MEGET gule indeni så jeg blev enig med mig selv om at jeg ville spille i lotteriet og (smide) 28 af disse i min gamle maskine.Anede ikke en dyt om de var befrugtet .Tænkte at det kunne jeg jo se efter 4 dage ;)....var de tomme måtte de jo bare koges og laves til hønseguf  ::)

MEN..der er masser af liv i købeæggene.Mine egne er jeg ikke så sikre på endnu,de er åbenbart lidt sværere at lyse.Men der kommer snart flere små dotter.Hvad de andre æg indeholder aner jeg ikke,- ved kun at mødrene lægger gode æg.Nu tror jeg ikke jeg kommer til at mangle æg til næste år, heller ikke i den periode der skal samles rugeæg.
Der kommer jo nok også en masse hanekyllinger men pyt med det.Når de er 3 måneder gamle er de sikkert perfekte til vores nye weber :)

Om jeg er tosset ?..sikkert  <L
« Senest Redigeret: 07 August , 2012, 15:18 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2012, 10:51 »
Næææhh...det bliver spændende Vicki *y

Er det rugeæg fra Brugsen? ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2012, 11:09 »
Typisk eksempel på dansk hønsefeber. Jeg tror at du er udsat for den snigende art der viser sig ved at den angrebne har en umådelig trang til at ruge.

Jeg beklager men der er endnu ingen kur kun en meget streng form for diæt der afstedkommer total miljø ændring for den angrebne. Den behandling er endnu ikke set udført med succes. Den angrebne finder altid muligheder for at udføre sin omsiggribende hobby.

Du har min dybeste sympati..... 8)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2012, 11:17 »
Næææhh...det bliver spændende Vicki *y

Er det rugeæg fra Brugsen? ;D

Det ER spændende.Og nej de er ikke fra brugsen.Køber helst ikke æg der så er glad for der er nogen der tør sælge ved stalddøren :)
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2012, 11:19 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2012, 11:21 »
Typisk eksempel på dansk hønsefeber. Jeg tror at du er udsat for den snigende art der viser sig ved at den angrebne har en umådelig trang til at ruge.

Jeg beklager men der er endnu ingen kur kun en meget streng form for diæt der afstedkommer total miljø ændring for den angrebne. Den behandling er endnu ikke set udført med succes. Den angrebne finder altid muligheder for at udføre sin omsiggribende hobby.

Du har min dybeste sympati..... 8)


Lene jeg ønsker ikke at blive kureret.Tak for (medfølelsen) HE
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2012, 11:27 »
Næ, det er vist også et symptom på lidelsen. At vi angrebne egentlig trives meget godt med den  *o <L *o *e
 *k for et godt ruge resultat også iblandt dine dotter ;)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2012, 11:33 »
Tak skal du ha :)

Jeg synes også det går helt fint.Hvad manden synes det behøver vi jo ikke drøfte her  *f

Han er ellers meget glad for de hvide .Han påstår endda at de er flotte.Og kønnest af det der går her.Så det må jeg jo bare udnytte..Hvad gør man ikke ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2012, 16:05 »
De fleste fjerkrætossede,spec.mig selv,får en underlig form for feber/uro i kroppen ved synet af en stor tilførsel af æg,dag efter dag.Man kan nok kalde det en form for skruk,som ved hønsene.Det er en tilstand der vender tilbage igen og igen.Kun folk med fjerkræ er truet af denne form for uro i kroppen. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2012, 10:31 »
Fornemmer godt hvad du mener Leif :)

Ang. mine rugeæg : Jeg håber der blir tid til at lyse alle rugeæg i aften efter mørkets frembrud.De æg der er sværest at lyse må kunne vise noget nu.Vi er på dag 7.Tror ikke jeg kan se noget nu det er så lyst, ellers var jeg gået igang.
R-com kører som sædvanlig derud af.Den hjemmelavede er også stabil i temperatur men svinger mere i fugt.Den ligger mellem 40 og 55 %.Højest når jeg lige har vendt æg (halvaftomatisk) og hældt vand på.Hvilket jeg gør morgen og aften.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2012, 16:27 »
Du kan helt sikkert se noget efter 7 dage hvis der er mørkt i rummet hvor du lyser. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2012, 07:24 »
Nå , men vi var i byen i aftes så jeg fik det ikke gjort inden jeg gik i seng.Men i nat klokken 3 begyndte jeg at spekulere på rugeæg så jeg stod op og lyste dem .Det viste sig at det jeg kom frem til ved lysning dag 4 blev det samme resultat.
Og det blev så : 10 befrugtede fra stor hvid wyandot og 23 af x-æg
Det lader til min store hvide hane er gået på sommerferie men lad mig dog så for pokker få 5 damer ud af de 10 :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #11 Dato: 03 August , 2012, 16:38 »
Nu er det dag 18 i begge maskiner.Så gitter i den nye blir fjernet og gummimåtte lagt under æggene så de små kan få fodfæste når de kommer.Den automatiske vending slået også fra.
Den hjemmelavede skal have trærammen som vender æggene  fjernet.Føleren til termostaten skal udenfor kyllingernes rækkevidde.Temperaturen går amok hvis de tumler med den.Og det gør de.Måske fordi den bevæger sig en smule pga blæserens sagte sus.De tror nok det er deres mor der bevæger sig ?  ???
Der skal lige foldes et stykke volierenet til at lægge over vandbeholderne så kyllerne ikke drukner.
Fugten hæves i begge maskiner.Den nye er det jo nemt med.Det er bare at trykke på en knap.Den hjemmelavede hænger jeg en strimmel stof ned i beholderen og strimlen fastgøres i toppen.Stoffet suger så vandet opad og fugten stiger.Det er muligt der skal to strimler til.Det ser vi til.Fugten kan i hvertfald komme op på omkring 60% med den ene strimmel.
Der er foto af maskinerne i mit galleri hvis nogle evt nye har lyst til at kigge.
Og så skal der jo gerne snart komme kylle-foto i denne tråd også :)
« Senest Redigeret: 04 August , 2012, 16:34 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #12 Dato: 03 August , 2012, 19:02 »
Det blir spændende at se de små om et par dage  *p
Jeg er sikker på at de hvide dotter er henrivende, men jeg glæder mig altså også til at se surprice kyllerne  *h *f
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #13 Dato: 04 August , 2012, 07:34 »
Ja det gør så :)
De hvide dottekyllinger ved man jo er hvide hele bundtet.Syns faktisk de er lidt kedelige som helt nyklækket.Men om ganske få uger så er de allerede fine :)
Surprisekyllerne er jeg også spændt på at se.Når jeg kører forbi der hvor jeg købte æg så ser jeg en broget flok høns gå frit.Og nogle af dem kan godt ligne landhøns.Hvis det er det så kommer der jo nok lidt stribede kyllinger også.De er altså fine.Men vi får jo nok nysgerrigheden stillet inden for de nærmeste dage.

Dag 19
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Når rugemaskinen er købt for bette..
« Svar #14 Dato: 04 August , 2012, 13:22 »
Vbruun. Det er da super spændende. Jeg er også ny med høns. Vi herhjemme har også lidt et skrækkeligt akut tilfælde at hønse feber. Feberen er gået fuldstændig amok efter vores 1,3 Brahma ankom i søndags. Nu er der bestilt rugemaskine fra "Holstebrogården" så nu tribber vi for vores 3 mdr. gamle høne-pøner går i gang og hane-fane skal fatte interessere for de damer. Jeg tror feberen raser så voldsomt vi er nødt til at opdrive hvad som helst slags rugeæg indtil vores egne engang når så langt.
Hvad ruger du i?
Jeg glæder mig til at følge med i dit rugeprojekt. Det er næsten som at være barn og vente til at åbne en låge i morgen i en julekalender, mens man venter på den ENDELIGE dag skal komme. Glæder mig til at se dine kylle- ryller.
feber hilsner Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"