Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder og hunde  (Læst 3694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Moskusænder og hunde
« Dato: 27 Juni , 2012, 22:57 »
Jeg har en veninde der bor på en nedlagt landbrugsejeendom hvor hun døjer med mange snegle. Jeg har sagt til hende at moskusænder er sagen og hun syntes det lyder som en god løsning. Problemet er bare at hun har to hunde, hvor den ene tage harekillinger mm hvis den kan komme til det. Vil en hund med et sådan jagtinstinkt kunne lade ænderne være i fred, eller vil de kunne flyve i sikkerhed?
Erfaringer søges!!!!
9 Isa Brown

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 23:06 »
Jeg er sikker på den vil jagte og dræbe ænderne. Hvis det allerede er noget den gør nu og man ikke har forsøgt at afvende den fra det, så vil det formentligt kun være endnu værre med ænderne.
Ænderne vil ærligt talt ikke have en chance desværre :(

Det er selvfølgeligt aldrig forsent at lære og man kan træne en hund til stort set alt :) - så det er formentligt muligt, men det vil kræve en masse arbejde det er helt sikkert.

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2012, 20:34 »
nu har vi ingen ænder, så ved ikke, om det kan sammenlignes, men vi har høns gående frit i haven uden at hunden rører dem... den har før taget et par fasaner, hvis den kunne komme afsted med det, men rører ikke hønsene... så den har heldigvis kunne lære at lade dem være i fred:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2012, 22:54 »
Det er faktisk bare et spørgsmål om, hvem der bestemmer ;). Men det kræver konsekvens.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2012, 23:09 »
Ja jeg vil også sige, at hunden kan trænes til at lade dem være.. En jagthund fx kan trænes til at blive liggende indtil den får besked på at hente byttet eller...osv.. Alle hunde har instinkter til at gå efter dét , der bevæger sig, men det er opdragelse og træning der gør, at hunden kun tager dét, den får lov til. Hun kunne evt starte med ællinger og gøre dem og hunden gode venner, så de beskytter hinanden frem for at jagte/frygte hinanden :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2012, 23:38 »
Helt enig. Hunde kan 'oplæres' til ikke at røre høns/ænder.

Min 'lille hund' (GD) går med i hønsehuset hvor der er både voksne høns og 6-8 ugers kyllinger. Han kunne ikke drømme om at gøre nogen af dem fortræd. Han er så opvokset med at her er der fjerkræ, og har fået at vide fra dag et, at det skal han ikke røre. Udelukkende ved kommandoer.
Jeg kunne ikke drømme om at lægge hånd på en hund i opdragelsessammenhæng, da jeg er af den opfattelse at man blot får en kuet og usikker hund, som ikke nødvendigvis er helt tilregnelig hvis man vender ryggen til den.

Jeg har for 3-4 måneder siden overtaget en Cavalier fra min datter, da hun ikke var tryg ved den sammen med hendes lille søn. Den snappede efter ham. Og den er en udfordring, da den altid har været klar til at slå ihjel, hvis lejlighed bød sig. Men den er langsomt ved at forstå at der er noget der ikke må jages. Ihvertfald når jeg er i nærheden. Den får det lært.  ;)

Så jeg ville umiddelbart sige at de fleste hunde kan lære at respektere matriklens dyr. Men ikke uden en ihærdig indsats fra ejeren.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2012, 11:59 »
hunden burde kunne lære at ænderne rør man ikke.


jeg har selv to hunde, og da jeg fik ænder var de også helt vilde med dem. de gik i indhegning og kunne ikke røre dem. efter nogle uger/måneder kom hundene med ind og gå sammen med dem helt uden problemer.

de lærer utroligt hurtigt at dem rør man ikke. og det eneste det krævede her var at de vænnede sig til hinanden (gennem hegn)

nu går mine hunde ofte sammen med ænderne og enda få uger gamle ællinger også i haven hvor de går sammen uden opsyn.

da jeg fik høns var hundene også helt vilde efter dem. efter nogle uger hvor de havde vænnet sig til dem kom de med i hønsegården, helt uden problemer.
hønsene går nu frit i haven sammen med hundene også uden opsyn. og hundene kan gå med ind til de små og større kyllinger med opsyn nu.



mine hunde ville hvis de kunne tage en harekilling eller andet vildt hvis de lige fik chancen. så de er bestemt ikke "hellige" men som en hund er, et rovdyr.

min ene hund kan blive lidt i tvivl når hun møder en fugle unge i haven, er det mon en kylling eller hvad  ;D hun fandt en stæreunge for noget tid siden og stod bare og gloede på den og skubbede lidt til den med poten.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

karina dj

  • Gæst
Sv: Moskusænder og hunde
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2012, 12:10 »
En ide for din veninde kan måske være at starte ænderne i en mindre indhegning, det behøver ikke være så højt hegnet, bruger selv 60 cm men ville nok vælge 90 cm pga hundene (hun skal klippe fjerene på den ene vinge så de ikke stikker af). På den måde kan hundene se det hele an, og man kan under kontrol træne dem til at komme med i indhegningen og lære at omgås ænderne før de slippes fri  ;)