Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu en hæs høne død efter kun få dages symptomer - ILT?  (Læst 13544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
En af mine kobberMaraner er blevet underlig hæs. Den prøver at kagle, men der kommer kun en hæs gurglen ud. Når hun går rundt i haven er næbbet hele tiden en smule åbent og der er en svag hæs lyd. Hønen virker også træt og går alene ind i hønsehuset allerede tidlig eftermiddag og sætter sig på en pind helt for sig selv.

Gode råd modtages gerne

Sylvester
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2012, 18:01 Fra Sylvester »
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hjælp - Hæs høne ???
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2012, 17:44 »
Jeg har haft en hæs hane. Det var lige før han var mange penge værd, eftersom mange efterspørger stumme haner. ;D Men uden videre indgriben gik det i sig selv igen i løbet af 3-4 uger. Han har vel bare været forkølet og hæs som vi andre kan blive det, så hvis hønen ikke er syg med andre symptomer, så ville jeg lade tiden gå og se an. Men hvis hun bliver ved med at være træt og ugidelig, så ville jeg måske sætte hende ind under en varmelampe eller ind i et godt opvarmet rum et par dage. Held og lykke med hende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Hjælp - Hæs høne ???
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2012, 18:25 »
Kan det være strubeorm?

Kan en høne få noget galt i halsen?

Andre muligheder?

Jeg har kigget under sygdomme og har fulgt det link Marianne har lagt ind, men jeg stoppede hurtigt, for det er jo en uendelig liste af sygdomme og en fuldstændig uoverskuelig opgave, at sortere - Man bliver helt syg af at læse den.

Hønen sidder stadig ude på pinden og når jeg går ind i hønsehuset strækker hun hals for at skælde ud over, at jeg kommer ind i huset, men der kommer kun en hæs lyd som har hun sæbebobler i halsen
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Hjælp - Hæs høne ???
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2012, 18:58 »
Nu sidder hun og strækker hals opad som om hun ikke kan få luft ???

Jeg har lagt øksen frem, just in case det udvikler sig, så det konflikter med min samvittighed
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp - Hæs høne ???
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2012, 19:16 »
Jeg mistede en høne sidste år pga. "noget med luftvejene". Hun hev efter vejret og sad med åbent næb og gispede efter vejret. Næste morgen lå hun død i hønsehuset.

Jeg ved desværre ikke hvad der kan være galt, men prøv at ring til en hønsekyndig dyrlæge og spørg om hjælp. Det kan være din høne skal have antibiotika eller anden medicin. Ind til da, ville jeg prøve at sætte hende i sygebur med varmelampe, så hun kan få ro og fred. Held og lykke med hende.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Hæs høne død efter kun 3½ dags symptomer - ILT?
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2012, 19:05 »
Lang snak med venlig dyrlæge fra Fjerkræklinikken.

Bredspektret antibiotika givet 2 gange idag, selvom det nok er en virus. Afledt betændelsestilstand kan imidlertid give hønen tid selv at bekæmpe eventuel virus.

Hønen døde klokken 18 efter, at det kun er 4 dage siden, at den begyndte at vise tegn på hæshed og vejrtrækningsproblemer.

Tak for dejlige æg!

Sylvester
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2012, 20:03 Fra Sylvester »
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hæs høne død efter kun 3½ dags symptomer - ILT?
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2012, 19:14 »
Øv da også. Men rigtig fint at du tog dig af hende og prøvede at hjælpe. /o og *t til dig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Hæs høne død efter kun 3½ dags symptomer - ILT?
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2012, 21:33 »
Øv sikke noget. Surt at miste et dyr uden at vide hvad det helt konkret fejlede

 *l
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hæs høne død efter kun 3½ dages symptomer - ILT?
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2012, 02:01 »
Hvis kun denne ene høne har været syg, så er det i hvert fald ikke ILT - for det rammer hele flokken.

Medmindre man sætter en ikke-"immuniseret" høne ind i en "immuniseret" flok. Forstået sådan her:
ILT er et herpesvirus, der kun smitter, når det er i udbrud - ligesom menneskers forkølelsessår. En høne der overlever ILT, bliver ikke syg igen, men vil være rask smittebærer hele sit liv. Sættes en ILT-fri høne ind i en flok, der har overlevet ILT, risikerer hønen altså at blive syg og evt. dø, hvis sygdommen går i udbrud hos de andre høns (uden at de viser nogen særlige sygdomstegn).

Så - er de andre høns fortsat raske?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Hæs høne død efter kun 3½ dages symptomer - ILT?
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2012, 18:00 »
Tak Mette,

Idag kom jeg hjem til en præmieflot svensk blomsterhane, der sad og hang på en pind i brændestablen. Det var ham, der plejer at styre hele hønseflokken, men idag sad han pludselig blot og virede lidt med hovedet og hans forkrop bevægede sig langsomt i takt med hans tunge åndedrag. Han har altid været den mest aktive i hønseflokken og har altid jagtet den anden blomsterhane, jeg længe har forsøgt at sælge fra. Men idag så jeg pludselig, at de to haner havde byttet roller. Og da jeg så, at han gemte sig i et hjørne under en plade, blev jeg klar over, at nu var det blevet hans tur til at blive syg. Jeg tog en kæp og lirkede ham ud og i det samme han kom ud, blev han igen jagtet af den anden blomsterhane, der allerede havde taget over i flokken. Jeg så han gemte sig under en solbærbusk og jeg løftede ham langsomt op og kunne se, at han hev efter vejret. 5 minutter efter åndede han ud. Jeg har gemt ham i en plastikpose og tager nu kontakt til mine forbindelser i veterinærkredse. Jeg har nu brugt flere timer på at tømme og højtrykspule hele hønsehuset.  Strøelsen jeg har muget ud fra hønsehuset, har jeg brændt af i en tønde, så nu er det klar til, at jeg i morgen tidlig jager hønsene ud og sprøjter hele hytten med Staldchok. Så må vi se, om smitten standser, inden jeg mister alle mine høns.
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Endnu en hæs høne død efter kun få dages symptomer - ILT?
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2012, 18:10 »
Ajj, det er da trist.
Ja både for dig og for dine dyr. Håber du får et svar på, hvad de fejler.
Stor  *t herfra
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Endnu en hæs høne død efter kun få dages symptomer - ILT?
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2012, 18:29 »
Tak Mette,

Idag kom jeg hjem til en præmieflot svensk blomsterhane, der sad og hang på en pind i brændestablen. Det var ham, der plejer at styre hele hønseflokken, men idag sad han pludselig blot og virede lidt med hovedet og hans forkrop bevægede sig langsomt i takt med hans tunge åndedrag. Han har altid været den mest aktive i hønseflokken og har altid jagtet den anden blomsterhane, jeg længe har forsøgt at sælge fra. Men idag så jeg pludselig, at de to haner havde byttet roller. Og da jeg så, at han gemte sig i et hjørne under en plade, blev jeg klar over, at nu var det blevet hans tur til at blive syg. Jeg tog en kæp og lirkede ham ud og i det samme han kom ud, blev han igen jagtet af den anden blomsterhane, der allerede havde taget over i flokken. Jeg så han gemte sig under en solbærbusk og jeg løftede ham langsomt op og kunne se, at han hev efter vejret. 5 minutter efter åndede han ud. Jeg har gemt ham i en plastikpose og tager nu kontakt til mine forbindelser i veterinærkredse. Jeg har nu brugt flere timer på at tømme og højtrykspule hele hønsehuset.  Strøelsen jeg har muget ud fra hønsehuset, har jeg brændt af i en tønde, så nu er det klar til, at jeg i morgen tidlig jager hønsene ud og sprøjter hele hytten med Staldchok. Så må vi se, om smitten standser, inden jeg mister alle mine høns.
Hvis du har mistanke om virus, ville jeg sprøjte alt inventar og hønsehus med Virkon S, da det virker mod virus. Staldchock virker mod insekter ikke mod virus. Jeg håber, at du ikke mister flere dyr.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Endnu en hæs høne død efter kun få dages symptomer - ILT?
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2012, 19:02 »
Hvis du har mistanke om virus, ville jeg sprøjte alt inventar og hønsehus med Virkon S, da det virker mod virus. Staldchock virker mod insekter ikke mod virus. Jeg håber, at du ikke mister flere dyr.
Ja, det var også min næste tanke!

Hvis ikke du har Virkon S, så kalk hele molevitten med hydratkalk (kan købes i byggemarkedet) - det udtørrer og desinficerer.
Alternativt kan du vaske alt ned med brun sæbe - det er meget basisk og virker udtørrende, noget der i hvert fald virker på bakterier...

Og god idé at lade hanen obducere! (Nb - Hvis du ikke allerede har gjort det, så frys den ned, så den ikke går til...)
Udover ILT findes der jo desværre mange andre sygdomme med dødelig udgang, så det er om at finde frem til den rette diagnose.

Bed også straks en dyrlæge om et bredsprektret antibiotikum til resten af flokken. Det kan ikke kurere virus men tage de sekundære bakterielle infektioner der måtte støde til.

Og ja, jeg ved det lyder naivt, men MASSER af friskpresset hvidløg! f.eks. i hønseguf.
Hvidløg er både bakteriedræbende og virushæmmende - et godt supplement

Evt. dråber af timianolie i drikkevandet - virker bakteriedræbende men også slimløsende.

Det var i hvert fald den cocktail jeg brugte, da mine høns gennemgik et ILT-udbrud i 2006 - ud af 40 dyr mistede jeg 8 (9 hvis vi tæller en nyklækket kylling med). Men om det gik så heldigt pga cocktailen, vides selvfølgelig ikke ;)

Pøj - pøj! Jeg  *k for at det stopper her!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Endnu en hæs høne død efter kun få dages symptomer - ILT?
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2012, 19:14 »
Mette@ Hvordan klarer du dig med ILT i besætningen?
Min største skræk at få det og hønselammelse i flokken.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Endnu en hæs høne død efter kun få dages symptomer - ILT?
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2012, 19:23 »
Hej
Du er klar over at hvis det er ILT så skal det meldes til Veterinær styrelsen ikke? *k *k fingre for at det ikke er
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat