Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken slags utøj?  (Læst 15879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
hvilken slags utøj?
« Dato: 23 November , 2008, 19:54 »
Hej alle,

Sidst jeg tog æg ind, lå der et æg under hønsenes siddepinde. DEt var ikke fyldtmed l..., så jeg tog det med ind.

Senere så jeg at ægget var overbegjort at bitte bitte små sorte dyr som kravlede rundt på skallen. Når man kiggede tæt på var der hundreder af dem.

Jeg skyllede dem af, men er kommet til at tænke på hvad de har været for dyr. Synes jo ikke det er lus og lopper. Men måske et tidligt stadie?

Sprøjtede hele hønsehuset med staldshock...

Jeg ved ikke om det er et sammentræf, men der er nu noget som bider vores tvillinger. Med små røde runde mærker på ca 1 mm. Vi bliver ikke selv bidt og vore hunde klør ikke.

Hvad tænker I?

- Martin

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #1 Dato: 24 November , 2008, 00:11 »
Det lyder som blodmider. Skynd dig at gøre huset rent og spray alle dyr også!!

Dyrene kan ikke leve på jer bare bide...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #2 Dato: 26 November , 2008, 09:32 »
Det er helt sikkert blodmider, og de kan komme fra de vilde fugle. Jeg havde et angreb lige da mine kyllinger var klækket. Det er vigtigt, at du får dem udryddet, for de svækker dine høns meget. Du skal tømme dit hønsehus og vaske det der kan vaskes, du skal gerne kalke ALT i huset, og tænke på at miderne kan nemt overleve i mange måneder i det sand, strøelse m.m. som du fjerner, så det skal helt væk.
Jeg tømte, vaskede, kalkede og sprøjtede huset med fluespray  især ved sprækker, revner og hjørner, kan ikke lige huske navnet, og er ikke lige hjemme nu. Jeg sørgede for at hønsene ikke kom i huset de næste timer. Så sprøjtede jeg de voksne med et middel med pyretrum (ikke sikker på at det er rigtigt stavet). Det er udvundet af krysantemum, og ikke farligt for dine høns.
De næste dage kunne jeg se blodmider i hobetal, der var kommet frem langs revner m.m. de var alle døde, og jeg fejede dem væk hurtigst muligt, for hønsene prøvede at lære kyllerne, at de små bæster var god mad, og eftersom de jo var døde af fluegift, var jeg ikke så vild med at kyllerne spiste dem.
Jeg gentog hele rengørings- og sprøjteprocessen ugen efter, jeg kalkede dog ikke igen. Og jeg har ingen blodmider set siden.
Nu er det ikke den optimale årstid, men blodmider fordobler antal med lynets hast ved rette temperatur og fugtighed. De er nogle forfærdelige parasitter, for de dræner i bogstavligste forstand dine høns og svækker dem. Kyllinger vil helt sikkert dø, hvis du ikke ikke slipper af med miderne.
Du kan læse min tråd om emnet her under Problemer og sygdomme, overskriften er Blodmider, og hvordan man bekæmper dem - igen.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2185.0.html
Held og lykke med bekæmpelsen!
« Senest Redigeret: 26 November , 2008, 09:39 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #3 Dato: 28 November , 2008, 13:10 »
Nu har jeg googlet blodmider og jeg er ret sikker på at det ikke er dem der har været på besøg.

Jeg kan læse mig til at blodmider er på størrelse med en birkes-frø?
De små dyr jeg har set på et æg var måske en 10-del af størelsen på en tordenflue.

Billederne af blodmider viser at de er så 'store' man kan se deres ben, er det korrekt, eller kan der være flere slags blodmider?

Lyder det stadig som blodmider jeg har set, synes I?

Jeg kan ikke selv komme det nærmere, og jeg kan ikke se nogle mider i sprækker og kroge. (huset er kun 2 mdr gammelt, så der erknap nok blevet beskidt endnu)

- Martin

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #4 Dato: 28 November , 2008, 15:29 »
Jeg ville tage en hvid klud og større af under pinden de sover på, hvis den bliver rød er det blodmider  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #5 Dato: 28 November , 2008, 15:48 »
Jeg tror stadig det er blodmider, men det som Berit foreslår er en god idé.
Hvis du læser om blodmider her på forum, får du også flere idéer til, hvor bæsterne typisk opholder sig. De vil gerne sidde i revner og sprækker, under siddepinde osv. de er nogle lyssky væsner, der gemmer sig om dagen.
Efter jeg har haft dem, tjekker jeg mellem møgbræt og den vinkel, det hviler på en gang om ugen, for at se om skidtet skulle have fundet vej til mit hønsehus igen.
Jeg kan kun gentage, at blodmider skal tages meget alvorligt.
De mider jeg havde var noget mindre end birkes, og jeg synes ikke man kunne se hoved eller hale på dem, det var bare små mørke prikker, der bevægede sig.
Det kan være du har fået has på en del af dem med Staldshock, men lige som hos lopper, vil der være uklækkede æg, så du skal altid behandle to gange. Du kan ikke se de mider, der sidder inde i sprækkerne, kun hvis der er steder, hvor du kan fjerne noget, så vil du se "kager" af mider, der klumper sig sammen.
« Senest Redigeret: 28 November , 2008, 15:52 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #6 Dato: 28 November , 2008, 15:54 »
Det lyder bare rigtig "hyggeligt" :)!!!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #7 Dato: 28 November , 2008, 15:57 »
har også været hårdt plaget af blodmider i hønsehuset.Var hos dyrlægen og få noget mega dyrt pulver som ikke hjalp en dyt.
Så mødte jeg en fjerkræavler som havde haft dyr i mange år...han brugte altid Bio ,det som også bruges mod myrer.
Jeg gav huset en ordenlig rengøring og sprøjtede så med Bio....der var døde blodmider i hobetal.
Behøves jeg at skrive at de små uhyrer ikke har været der siden.Sprøjter med det hver 14 dag.
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #8 Dato: 28 November , 2008, 16:17 »
Som med al brug af gift må vi aldrig overdrive brugen!

Dyrene udvikler resistens og gør de det, er vi virkelig på den! Tænk bare hvad der sker med rottebekømpelsen lige nu.

Jeg vil anbefale en sprøjtning hver forår og eller efterår når vi gør hovedrent og går hønsene igennem + når vi spotter dyr på dyrene.

Man tjekker sine dyr jævnligt og kører en klud under pinden som Berit så rigtigt siger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #9 Dato: 28 November , 2008, 18:01 »
Mutti, jeg tror spøjtning så ofte er "over-kill", og som Hanne skriver, skal vi være varsomme. Jeg har ikke set krybet siden jeg havde dem i september, og jeg tjekker som sagt hver uge. Det er heller ikke den værste årstid nu. Miderne følger nogenlunde loppers mønster mht det, så vidt jeg har kunnet finde frem til.
Men selv om vi ikke skal sprøjte for meget, må vi altså heller ikke sidde et angreb overhørige.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #10 Dato: 28 November , 2008, 19:57 »
nej I har nok ret i at det er for ofte jeg sprøjter nu hvor de er væk.Jeg var bare helt oppe at køre da der var allermest gang i utøjet :o.De stakkels høns kløede sig ustandseligt.
Nu tror jeg bare at jeg vil gøre som i skriver og holde øje med om der skulle være noget kravl på dem.
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #11 Dato: 28 November , 2008, 21:59 »
Den følelse kender jeg godt Mutti - det er bare så klamt!! ;)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #12 Dato: 01 December , 2008, 17:01 »
Marianne skriver, at miderne kan komme fra de vilde fugle.
Det vil sige, at de hele tiden lusker rundt derude, og bare venter på en lejlighed til at komme ind i hønsehuset, og så er de i gang igen.
   Måske en mild overfortolkning, men hvis det er sandt, ser jeg - rent personligt - ingen idé i at udrydde dem, for de kan jo bare komme igen. Så meget desto mere idé er der i at skabe så kummerlige forhold for dem som overhovedet muligt, således at de er der, men absolut ikke udgør et reelt problem. Skidt med om der kravler et par mider rundt hist og her. Det er til at overse. Men hvis der kravler et par hundrede mider rundt hist og her, det er en anden sag.
   Kalkning burde være en glimrende måde at skabe kummerlige forhold på. Oliering/lakering/forsegling med silicone eller andet kan sandsynligvis også hjælpe. Og aftagelige siddepinde skulle være gode, da man så kan komme hele vejen rundt om pinden og gøre rent. Særlig omkring hjalet (sovestedet) bør forholdene være så skidte som muligt for snylterne, og redekassen med, navnlig i ynglesæsonen. Et par tørrede tobaksblade i redehalmen skulle være gode, og - ifølge hundredårige bøger - tomat- og hyldeblade også.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #13 Dato: 01 December , 2008, 17:32 »
Det lyder da som et godt husmor råd :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #14 Dato: 01 December , 2008, 21:03 »
Magnus, problemet med blodmider er bare, at de under optimale omstændigheder (fugt og temperatur) fordobler antal med lynets hast,  så enten har man dem, eller også har man dem ikke, man kan ikke bare have nogle stykker. Man skal som du selv skriver sørge for at gøre sit hønsehus så mide-uvenligt som muligt. Endelig er der ligesom med lopper høj- og lavsæson for kræene, så selvom de vilde fugle har dem, er det ikke ensbetydende med at man selv får dem i hønseflokken hele tiden, ligesom hunde og katte ikke får lopper hele tiden. Det bedste råd jeg kan give, er at holde løbende øje og skride til handling, hvis man finder dem. Når man skal behandle, skyldes det, at de simpelthen "suger saft og kraft" af hønsene, så hønsene går og skranter og lægger sig alverdens dårligdomme til. De kan bl.a. holde op med at lægge æg. At miderne også bider mennesker er bare dobbeltklamt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk