Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Projekt til foråret  (Læst 17644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Projekt til foråret
« Svar #15 Dato: 09 Juni , 2009, 19:37 »
Det er det samme her fordi vi skal opføre en ny staldbygning  *e
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #16 Dato: 11 Juni , 2009, 21:12 »
Det er så irriterende at det absolut skal være så pi...besværligt at få lov til at hamre et lille skur op til et par høns eller ti ! Det tager jo en evighed at vente på når man nu så gerne vil i gang med det samme  ::)
Og hallo.....det er jo ikke et kæmpestort Bilka man har tænkt sig at bygge ude på bøhlandet, vel !!

Da vi solgte vores hus, viste det sig at vores carport og vores lille overdækning på terassen ikke var blevet endelig godkendt, hvilket køber meget utilfreds gjorde opmærksom på, så jeg måtte bruge en hulens masse tid på at lave målrette tegninger hvor hver en millimeter skulle være korrekt  :P
Tegningerne blev kasseret TRE GANGE  <B

Til sidst tog jeg personlig ned for at aflevere dem direkte til den person som havde kasseret de andre for at sikre mig at de var fejlfri og kunne godkendes......DET havde de vist ikke været udsat for før  ;D
Den stakkels mand stammede næsten javel da jeg bad ham om på stedet at gennemgå tegningerne så jeg kunne rette eventuelle fejl før de blev afleveret  <: <: <:

Og hvad gjorde køber så allerede den samme dag hvor de overtog huset ??
Han Savede overdækningen på terassen over med en motorsav med det resultat at den væltede over i carporten så den blev helt skæv  <W

Og han trak mine flotte 15 år gamle figurklippede tuja op med en bil, gravede alle de smukke hortensier, lavendler, klatreplanter, opstammede syrener op og  <W <W <W smed det hele på en trailer og ud på lossepladsen med det samme  <W <W <W
Men jeg er kommet over det....næsten da  *s

Ups.....jeg røg da vist ud i et sidespor.
Det ser spændende ud og det bliver et rigtig skønt sted for dine fremtidige høns. Jeg glæder mig til at se billeder når det står færdig.
Jeg bruger også modellen med at fjerne foderet om aftenen for ikke at fodre rotter i nattens mulm og mørke. Jeg tror da det virker, for jeg har ikke set spor efter de små bæster i et helt år nu. Det er jo komplet umuligt at rottesikre da de kan komme ind næsten overalt ....især i en gammel stald <B
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2009, 08:41 Fra Vipse »
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #17 Dato: 09 August , 2009, 15:56 »
Så kom der svar fra kommunen. Jeg har fået landzone tilladelse til at fjerne et gammelt skur og opføre et nyt lidt mindre af slagsen - med indbygget hønsehus!!

Dog skal jeg vente en måned på om nogen af mine naboer vil klage over afgørelsen og derefter skal jeg afvente byggesagen som derefter påbegyndes.

Jeg tog chancen og ringede til sagbehandleren der kunne berolige mig med at vi ikke snakker meget mere en 2 måneder før der vil være en afgørelse  /o

Personligt tror jeg at høns som race er uddød før jeg får lov  ::)

Bo

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Projekt til foråret
« Svar #18 Dato: 09 August , 2009, 22:15 »
Hvis tålmodighed virkelig er en dyd må du være verdens mest dydige mand !
Du skulle vist tage og blive venner med Messersmith  *f

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Projekt til foråret
« Svar #19 Dato: 11 August , 2009, 20:46 »
Personligt tror jeg at høns som race er uddød før jeg får lov  ::)
Ja, det kunne man frygte. Men det ender nok med at du får ret i din overskrift.

Projekt til foråret.

Dog nok ikke det årstal som du regnede med. Men vi skal nok holde et par høns til dig, indtil du får bygget et helt officielt og godkendt hus.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Projekt til foråret
« Svar #20 Dato: 23 August , 2009, 09:18 »
Hej Bo.
Det var dog det vildeste projekt  ;D  Nå men det kender jeg kun alt for godt selv - dog uden alle de forberedelser og ikke mindst fravalget af sagkundskaben hos teknisk forvirring .....
Med hensyn til at holde priserne nede : genbrug , nedbrydningsfirmaer , venner , naboer , gul og gratis og dba ..
Alternativ tankegang , fantasi og google er også fine vaner i min krogede hjerne ...
Mikkel Ræv skal bare lige tjekke et elhegn een gang - så tjekker han ikke mere ;D

Elhegn er non plus ultra ....

God forberedelse og fornøjelse

dunhjernest
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #21 Dato: 15 Oktober , 2009, 10:34 »
Jamen altså... ;D
Miraklernes tid er ikke forbi! I dag kom byggetilladelsen - dog med den lille pasus, at jeg skal huske at søge om afledning af regnvand til eksisterende grøft.
Men alligevel - det er da fremskridt  :D

Bo

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #22 Dato: 15 Oktober , 2009, 11:09 »
Dejligt, at den "allerede" er kommet. Jeg har kun hovedrysten tilovers for sagsbehandlingstiden!  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Projekt til foråret
« Svar #23 Dato: 15 Oktober , 2009, 12:23 »
... altså hvor stort er det hus egentligt det drejer sig om - har jeg misset det i gennemlæsningen ????? For 1½ år siden belsluttede min bedre halvdel og jeg at vores høns skulle have bedre boligforhold. Vi endte med at det skulle være en murstensbygning og den så lige så godt kunne have plads til havetraktoren og alle de andre gode sager man nu engang har stående samt trælager på loftet. Vi endte ud med en bygning på 31 kvm med 5.5 m til tagryggen (9 m fra skel til naboejendom). Vi bor i landzone skal det lige siges. Vi slog op i småhusreglementet; bygningen var over 10 kvm men under 50 kvm og overholdt alle krav til afstande fra diverse skel = så krævede det blot en anmeldelse med tegninger til kommunen, som så har en frist på 3 uger (så vidt jeg husker) til at gøre indsigelser. Vi fik ingen indsigelser, men et pænt brev om at de ingen indsigelser havde og at vi bare måtte gå igang. Så vores høns har siden nov. sidste år boet rigtig godt og flot  ;D. Vi bor i godt nok Køge kommune, men den slags regler burde vel ikke være forskellige fra kommune til kommune.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Projekt til foråret
« Svar #24 Dato: 15 Oktober , 2009, 13:08 »
Der kan sagtens være forskel fra kommune til kommune. Aktuelt har Favrskov kommune et forslag i høring bl.a. om at hønsehuse større end 10m2 kræver byggetilladelse...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Projekt til foråret
« Svar #25 Dato: 15 Oktober , 2009, 13:25 »
OK-så de 'overuler' altså bare småhusreglementet ???
Altså Favrskov er det ikke sådan en rigtig landkommune ?????? Utrolige så meget krudt og så mange resourcer de gider bruge på at gøre det besværligt at holde høns......
Jeg skal da vist være glad for at by i omegnen af København, hvor man synes at ude på landet er det så romantisk økologisk at man kan holde høns og dermed slippe af med noget af køkkenaffaldet og få sine egen æg  ;) *fnis*
mhv
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Projekt til foråret
« Svar #26 Dato: 15 Oktober , 2009, 13:41 »
Den største "by" i kommunen er på 7700 indbyggere..En rigtig metropol!
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #27 Dato: 17 Oktober , 2009, 15:55 »
Jeg kommer, med plads til plæneklipper osv., op på 20 kvm - så der må være forskel.

Mvh
Bo

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #28 Dato: 14 August , 2010, 18:25 »
Det går ikke hurtigt... men det bevæger sig da lidt.
Efter en laaang ventetid på tilladelse fra kommunen kom denne endelig for nogle uger siden.
Så skulle der lige findes tid i en stresset hverdag til at få bestilt materialer, og til at komme i gang.
Nu sker der dog lidt:

Alle materialer er ankommet som samlesæt - hvor svært kan det være?
Som man bemærker er jeg her stadig optimistisk og fuld af energi  ;D



Vi har ret fugtig jord, så alt hvad der skal i jorden har fået lidt ekstra beskyttelse



At sætte stolperne og få krydsmålene til at passe tog Meget længere tid end jeg have troet.



Skelettet tager form. Jeg har lavet en ekstra bred døråbning, da en del af skuret skal bruges til opbevaring af plæneklipper m.m.



Den del hønsene kommer til at bo i, har jeg lagt volieretråd under.
Om det er en god ide ved jeg ikke, men måske afholder det den ene eller anden gæst fra at kigge ind.


Tagkonstruktionen er oppe.
Den lave side vender direkte ud mod Vesterhavet, så den lader jeg være længere end normalt, for at tage slagregn osv.



Den lille terrasse der kommer foran skuret er ved at være klar. Underkonstruktionen er lige som resten af skuret udført med trykimprægneret træ og er understøttet af fliser med tagpap der hver i sær hviler på et par skovlfulde stabilgrus.
Terrassebræderne er ikke sat fast, men blot lagt på som arbejds-underlag for stigen.
Terrassens tag bliver af kraftigt rionet, der bliver klatreunderlag for en vild vin.
Jeg regner med at det ser godt ud om 2-3 år, da de jo vokser hurtigt.



Selve skelettet er klart og jeg venter kun på vinduerne, der er i restordre.
Taget skulle komme på søndag.

Jeg lægger flere billeder op, efterhånden som det skrider frem.
Til sidst skulle jeg gerne ende op med noget i denne stil:


Mvh
Bo






« Senest Redigeret: 14 August , 2010, 18:32 Fra Bo Ramsing »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Projekt til foråret
« Svar #29 Dato: 14 August , 2010, 21:41 »
Flot ser det ud  /o

Men det har da godtnok været en laaaangstrakt proces at få den tilladelse  /d
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi