Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Projekt til foråret  (Læst 17648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Projekt til foråret
« Dato: 23 November , 2008, 16:23 »
Hej,
jeg vover pelsen og vedlægger et par billeder af et kommende forårs-projekt.

Vi er her i huset begge byboer der er flyttet på landet ned ved Tønder.
Vi har en velvoksen have hvor der er plads til lidt høns - noget som ingen af os har nogen som helst erfaring med...

Planen er at have hygge-høns, da vi begge er vegetare, så høns der ender på denne bopæl, vil løbe en stor risiko for at blive ret gamle og forkælede.
Æg er fint, men da vi kun er 2, behøver det så sandelig ikke være ægge-maskiner.

Tanken er en 4-5 Orpingtoner med en hane. Valget her bygger udelukkende på det jeg har læst mig til om dem - og så er det jo et flot dyr.

Mht. hønsehus, så er jeg ude på lidt dybt vand, så også her vil det være rigtigt rart med jeres indput.

Den forkromede løsning er at slå 2 fluer med et smæk. Jeg mangler et haveskur og fandt dette i "Gør det selv":



Tanken kom at man jo kunne forlænge dette skur med 2 meter og gøre det lidt bredere. Så var der både haveskur og hønsehus i een arbejdsgang. Adgang til hønsehuset ville så blive inde fra skuret, med fuld stå-højde.
En løbegård sat på og et par vinduer, så ville det ende med noget i denne stil:



Da min nabo arbejder for Teknisk Forvirring, er det ikke noget jeg vil gøre uden at følge gældende regler, så jeg spurgte kommunen hvordan og hvorledes. Her meddelte man mig at det krævede en landszonetilladelse og en sådan ansøgning ville koste 1300.-

Suk.

Selve huset havde jeg sat til ca. 5000.- i byggeomkostninger uden løbegård, så det forekommer mig dyrt for sådan en tilladelse - men jeg kan tage fejl...

Det største problem ved denne løsning er indhegningen af løbegården.

Min ene nabo er en ræv og han er både stor og flot. Det er en fornøjelse at se ham lunte gennem haven - nu hvor jeg endnu ikke har høns.
Det skal han nu have lov til, men der skal sikres godt af - ikke mindst fordi jeg ved, at mine naboer er lidt plaget af rotter, grundet husdyrhold.

Min overvejelse gik på at hegne ind også ovenpå og nedenunder (20cm nede).
Dermed kommer jeg op på 75m2 hegn og da jeg gik på nettet og så priserne på volierenet (man vil jo sine dyr det godt) - ja, så stoppede pumpen nærmest.

Jeg er sikker på at der findes en ræv-/rottesikring der koster under 8000.-!!  ???

En anden mulighed ville være et lille haveskur uden brug for tilladelse og uden høns.
Hønsene kunne så få et mobil hønsehus at bo i.
Konen havde set dette på nettet og faldt i svime:


Der er flere billeder her: http://www.huehnerhaus-mobil.de/idee.html

Så det er planen... Jeg ved bare ikke hvilken af dem endnu, men der er jo også lidt tid til foråret endnu  ;)

I må rigtigt gerne komme med indput, da høns jo som sagt er en ukendt størrelse...

Ramsing



« Senest Redigeret: 23 November , 2008, 17:40 Fra ramsing »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Projekt til foråret
« Svar #1 Dato: 23 November , 2008, 19:07 »
Det må jeg sku nok sige  :o Noget af et projekt du der har gang i :D... Fedt at du virkelig gider gøre så meget :P.. Hvis ikke i kan finde nogle Orper så er der en opdrætter af altmuligt ved Tinglev, ved ikke om han har orper, men ved at han avler mange racer. :)

God arbejdslyst med projektet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Projekt til foråret
« Svar #2 Dato: 23 November , 2008, 19:54 »
Det var dog en afskyelig hjemmeside du linker til......................... :-\ jeg vil også have sådan et, og læg lige mærke til det billede med tre huse på det ligner nlæsten et lille tog.

pøj pøj med det :)

Wanda hvis høns bor i campingvogn :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Projekt til foråret
« Svar #3 Dato: 23 November , 2008, 20:23 »
skuret skal bare være på højest 9.99 kvm. så skal der ikke tilladelse til, med mindre du laver 1 sal på :O)

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Projekt til foråret
« Svar #4 Dato: 23 November , 2008, 22:50 »
Jeg mener Thomas har ret med størrelsen på huset og så skal der vist være en afstand på minimum 2,5 m til nærmeste anden bygning. DEn skal dog byggeanmeldes og det mener jeg ikke koster noget. Angående ræveog rottesikring, så prøv om du kan få fat i nogle brugte bølgeblikplader 8fra ent gammelt ladetag eller lign.) De er effektive til nedgravning. En plade halvt nedgravet og resten som kant inden trådnettet kommer. Kan ses på nogle af mine biller på min hjemmesid. måske også i galleret her!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #5 Dato: 24 November , 2008, 11:46 »
Det lyder spændende med dit projekt. Meget ambitiøst! Vores hønsegård er ikke særlig stor, men mine høns går frit i haven det meste af dagen. Mikkel er set i nabolaget, men heldigvis har vi ikke mistet høns på den konto. Den nederste del af vores hønsegår består af alm. fliser, der er gravet halvt ned, de står lodret. Mikkel har en enkelt gang ved nattetide forsøgt at grave sig ind, men opgav inden han nåede under flisekanten. Så har vi alm hønsetråd og også overdækket af hensyn til evt. rovfugle. Hønsehuset er bare ganske lille, vi har hævet det over jorden ved at klodse det op på nogle herregårdssten, for at undgå at rotterne skulle finde det attraktivt at bygge huler under. Indtil videre har vi IKKE haft rotter. Vores foder står bag hønsehuset i nogle sorte kraftige plasttønder med tætsluttende låg. Du kan se billeder af hele herligheden i mit galleri. Hønsehuset har jeg købt hos en lokal mand, der bygger dem selv, og prisen ligger langt fra de tyske, men huset er så heller ikke den store tuttenut-værdi.
Held og lykke med dit projekt, og skriv endelig om hvad du får videre med
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Projekt til foråret
« Svar #6 Dato: 24 November , 2008, 17:57 »
@Ramsing
På erhvervs og byggestyrelsens hjemmeside kan du finde "Småhusreglemetet" http://www.ebst.dk/br08.dk/BRS98/1/54/0 -her står alle regler for byggeri af småhuse, herunder regler for afstand til skel(du må fx gerne bygge i skel, hvis visse betingelser er opfyldt) og antal km2 skur/hønsehus du må bygge uden at søge kommunen om tilladelse. Der er afsnit 11 og 12 der er interessante i denne sammenhæng. Det er dog en god ide, at supplere med at læse lokalplanen for det område du bor i. Der kan være særlige bestemmelser der gælder.



hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #7 Dato: 24 November , 2008, 19:33 »
Tusind tak for inputtene :D

Det med størrelsen er rigtigt. Under 10m2, så er der ikke noget problem.
Ideen med det store hus var også at 2/3 er haveskur med plads til havetraktor, betonblander osv. Det kan lige klares med 9,99m2, men så kunne man jo lige så godt forlænge med 2 meter og lave en afdeling med høns derinde. At der så samtidig er ståhøjde og at fodderet kan stå i rummet lige ved siden af - det er jo kun et plus.

Det eneste minus er at vi så er oppe i en størrelse der tilsyneladende kræver en landzonetilladelse.

Men som sagt - det er een af ideerne.

Marianne - du har helt ret. Tuttenutte-værdien er ikke uden betydning for min bedre halvdel  :D
Ideerne med fliser og bølgeblik er rigtig god - og selvf. er det nok med alm. hønsetråd for oven. Her var jeg vist gået i selvsving. Tak for rettelserne :o
Jeg forstår jer sådan, at rotterne ikke går så dybt, at de kan grave sig under en nedgravet flise eller blikplade? Og at det dermed ikke er nødvendigt med mere afsikring under hønsegården?

Jeg er klar over at hønsegården er udlagt i pænt store dimensioner, men hellere lidt for stort end for lidt plads senere, hvis der kommer mere til.
Vi startede jo også med een kat... ;)

Mvh
Bo

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Projekt til foråret
« Svar #8 Dato: 25 November , 2008, 08:09 »
Jeg forstår jer sådan, at rotterne ikke går så dybt, at de kan grave sig under en nedgravet flise eller blikplade? Og at det dermed ikke er nødvendigt med mere afsikring under hønsegården?

Jeg tror nu ikke, der var tænkt på rotter i denne forbindelse, det er nok mest for Ræven.
Rotter kan nemt grave under fliser og andet, så dem skal man ikke regne med, at man kan sikre sig 100% imod, men med nogle gode regler om opbevaring af foder, og fodring, samt minimering af pladser for rotterne til at gemme sig, så er de ikke særligt interesserede i at bo i hønsehuset.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Projekt til foråret
« Svar #9 Dato: 25 November , 2008, 10:14 »
Jeg forstår jer sådan, at rotterne ikke går så dybt, at de kan grave sig under en nedgravet flise eller blikplade? Og at det dermed ikke er nødvendigt med mere afsikring under hønsegården?

Jeg tror nu ikke, der var tænkt på rotter i denne forbindelse, det er nok mest for Ræven.
Rotter kan nemt grave under fliser og andet, så dem skal man ikke regne med, at man kan sikre sig 100% imod, men med nogle gode regler om opbevaring af foder, og fodring, samt minimering af pladser for rotterne til at gemme sig, så er de ikke særligt interesserede i at bo i hønsehuset.

Hvis du skal være sikker på at rotter ikke kommer ind til dyrene, skal du grave pladerne ned i  60 til 70 cm. dybde omkring volieren, og selvfølgelig som Børge skriver mindske fodring af dyrene til den minimale, de skal helst spise op i løbet af ca. en time.
De store blå tønder er et perfekt sted at opbevare korn og lign.

Hvis du hæver dit hønsehus 40 cm. over jorden og undlader at lukke af med plader rundt om huset, så der er mørkt under, har du heller ikke
rotter, hvis du samtidig graver plader ned omkring volieren, og evt. lægger 2 rækker 40x40 fliser rundt om, kommer ræven heller ikke ind.
« Senest Redigeret: 25 November , 2008, 10:21 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Projekt til foråret
« Svar #10 Dato: 25 November , 2008, 22:05 »
Hej Bo

Mit hønsehus er udelukkende bygget af genbrugstræ, klunset på kommunens genbrugsplads, hjemme ved os kaldet "omlasteren"
Dengang man kunne og vel og mærke måtte "omlaste" istedetfor bare at aflevere.
Siden er pladsen flyttet og der er kommet kværne containere.  :-\
Men altså et billigt hønsehus, der er tæt og godt.
Manden min har hævet det over jorden ca. 30 cm. så der har aldrig boet noget derunder.
1/2 delen af mit  hønsehus var også oprindeligt redskabsskur men hønseriet griber om sig.
Gården er af voiliere net men er heller ikke vildt stor, de går i haven når jeg er hjemme. Vi gravede en rende på ca. en halv meter og bukkede voliere tråden om vandrør således at ræven eller andet uvelkomment ikke kan grave og løfte tråden op. rundt om gården har jeg bare lagt natursten. Jeg valgte volierenet da det ikke kan gnaves over og så der ikke
Jeg har tag over gården for ellers bliver der meget smattet og ildelugtende. Jorden i gården er betonhård fordi at den er overdækket, derfor tror jeg faktisk heller ikke at der er nogen rotter der kunne ha interesse i at forsøge at grave sig derind. Men som Lars erik skriver hvis der ikke står mad har de ingen interesse i at forsøge sig med at komme derind.
Men rigtig meget held og lykke med dit forårsprojekt det bringer så meget glæde at være hønseholder :) af og til også bekymringer  ;)
Sæt endelig billeder ind når dit byggeri går i gang, det er altid sjovt at se hvordan andre gør.
MVH Lene, Rungsted

Offline Bo Ramsing

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Skolekonsulenterne.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #11 Dato: 31 Maj , 2009, 07:34 »
Som en lille krølle på historien kan jeg fortælle, at teknisk forvaltning nu 29/5-09 har meddelt at man behandler min ansøgning fra 01.11/08 om at få lov til at opføre et hønsehus (herude på landet...).
Man regner med en færdigbehandling om 3 måneder og bemærker at jeg naturligvis ikke må påbegynde byggeriet før.
Det er ikke nemt ;)


Ramsing

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Projekt til foråret
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2009, 07:49 »
Jeg fik problemer med mosegrise/rotter i vores hønsegård så derfor lagde jeg net på jorden og lagde et lag jord overpå (vi havde en bunke jord liggende så jeg ikke behøvede at grave jord af først ::))

Det har fungeret fint - de graver sig stadig op men støder på nettet og opgiver - heldigvis  ;D

I siderne på hønsegården har jeg gravet nettet ned og lagt sten overpå  :)

Randi  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Projekt til foråret
« Svar #13 Dato: 31 Maj , 2009, 08:13 »
Det er s-- da løgn Bo, jeg er vildt forarget over den sagsbehandlingstid; 7 måneder på at beslutte at ville behandle og hvis de overholder i alt 10 måneder, det er jo ikke et palads på 1000 m2, du vil bygge - sjofelt ud over alle grænser, er det Tønder kommune?
Dvs, at du trods omhyggelig forberedelse og det at du er i god tid, dårligt nok kan komme igang med høns i år!
Jeg er sikker på at vi er mange her på forum, der vil hjælpe dig med høns om 3 måneder, når du får lov.
Jeg sidder her og bli'r så rasende.
Til dig *t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Projekt til foråret
« Svar #14 Dato: 31 Maj , 2009, 08:27 »
Det er ikke kun i Tønder det sker. For et par år siden skulle vi sætte en carport op. Der gik over et halvt år inden tilladelsen kom >:(
Tror det generalt er kommunernes arbejdsgang der er "lidt" langsom. Håber ikke jeg fornærmer nogen nu, ellers undskyld :-*