Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: er det her normalt for en skruk?  (Læst 7184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
er det her normalt for en skruk?
« Dato: 16 November , 2008, 18:08 »
en af vores små dværgfaverolleshøner på et halvt årstid blev skruk for 14 dage siden og det var dårlig planlægning, efter vores mening.
så ud med æggene og ud i lyset med hende.

vi er ikke hjemme i dagtimerne, så hun bliver kun båret ud af sin lune, tomme rede om morgenen og i weekenden. om og om igen.
men lige meget hjælper det.
når de andre har lagt deres æg i naboreden i løbet af dagen, lægger hun sig på dem.
Hannes beskrivelse andet steds af den punkterede badebold er lige i øjet.

nu er der så gået 14 dage, og hun er holdt op med at tage føde og vand til sig, så vidt jeg kan se.
faktisk er hun så langt inde i sin dvale, at da jeg i dag bar hende ud i gården til en fristende gang blød mad, blev hun bare liggende med hovedet på madskålskanten. og jeg kan godt slæbe hende hen til truet, men ikke få hende til at drikke.

inden jeg går i gang med drastisk pipettetvang og lignende, vil jeg gerne høre jer, der er garvede i at håndtere denne her skruk-udenfor-sæsonen-situation. er hun ved at gå til de evige hønsemarker lige så stille - eller er det bare sådan det er en uges tid endnu?
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #1 Dato: 17 November , 2008, 00:02 »
Hej Regitze
Jeg ved ikke lige om jeg kan sige noget der kan hjælp, idet mine høns altid får lov til at ruge hvis de vil. Hønen er jo mere eller mindre i en trance tilstand når hun er skruk, og forlader jo ikke reden ret meget den sidste uge. Og har derfor heller ikke brug for så meget føde. Selvom de godt nok er noget magre efter en rugning. Jeg kan ikke lide det med at folk skriver at de putter dem i en spand og lignende for at afskrukke dem.
Årstiden er jo ikke så god, men det mener hønen åbenbart ikke betyder noget.
Jeg har 2 skrukker, Silkehøns selvfølgelig. Kunne ikke lade være med at give dem æg, så jeg får kyllinger om 1 uge og igen om 14 dg.
Tiden må vise hvordan det går. Men jeg kan da suplere med en varmelampe, hvis vi får frost og sne.

Jeg syntes det er bedre at lade hende blive i reden til hun selv forlader den, end det du beskriver.
Hvis ikke du vil lade hende ruge.
Ved ikke om det her kan hjælper dig, men jeg ville lade hende være i fred eventuelt give hende et par æg og lade naturen gå sin gang.
hilsen Maja


Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #2 Dato: 17 November , 2008, 07:51 »
Jeg ved ikke meget om vinter-skrukker, men det vil da ikke hjælpe noget bare at give hende nogle æg hvis hun stadig ikke spiser noget. Måske du skulle få fat i nogle daggamle og liste under hende i nattens mulm og mørke. Så vil hun da lette sig fra reden og måske selv spise når hun skal lære de små hvordan man gør.
Men det bliver nok ikke nemt at finde daggamle nu.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #3 Dato: 17 November , 2008, 10:09 »
Når jeg mener det ville hjælpe hende at beholde nogle æg er det ud fra den betragtning at hun ikke har det godt, af den årsag at hun ikke kan gøre det som naturen gerne vil, nemlig at ruge. At blive hevet af reden og æggene fjernet, hver eneste dag, det må da stresse hende ganske meget.
 
 

Susanne

  • Gæst
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #4 Dato: 17 November , 2008, 11:33 »
Jeg kender fænomenet ganske godt.

Jeg har i øjeblikket en silkeskrukhøne, som efter en del forgæves afskrukningsforsøg fik lov at ruge på et æg.
Forventet nedkomst: 1. søndag i advent (og kyllingen skal hedde Søren Banjomus  :D ) (blir nok i den forbindelse nødt til at indskyde, at vi har børnebørn)

Jeg tror ikke, at din skrukhøne er holdt op med at tage føde og vand til sig. Den gør det sandsynligvis en-to gange i døgnet, lynhurtigt, og så tilbage på reden igen. Vi kigger jo ikke hele tiden.

Jeg har endnu ikke set min på sin daglige rundtur (spise, drikke, aflevere klat, strække ben, ryste sig - altsammen på få minutter) endnu. Men jeg VED at den gør det. Ellers var den på nuværende tidspunkt død!

For jeg havde faktisk kæmpet med hende i ca fire uger før jeg gav mig. Så hun ligger nu på sjette uge (der har været et æg under hende i halvanden uge)


Og hun ligner osse noget, som snart skal bæres væk på en båre - helt flad og med halvt lukkede øjne. Hvis jeg lige skal flytte hende for at se om der er kommet flere æg , møver hun sig bare på plads der, hvor hun er anbragt - og ruger videre - på ingenting. DET er da et rugeinstinkt, der vil noget! :D

Jeg nænner - efter flere tiltag - heller ikke spanden. Jeg har osse prøvet at jage hønsene af reden og fjerne æggene, hvis rugetidspunktet ikke var passende. Men jeg har fundet ud af, at de er skruk endnu længere tid, hvis de IKKE får lov at ruge kyllinger ud. Så fra nu af  får enhver skrukhøne et æg eller to - hvis det er udenfor sæsonen.


Og jeg er helt tryg. Jeg har prøvet det før. Og nu tør jeg tro på det: Hun skal nok blive ved, og hun skal nok tage sig af sin kylling. Der kom en kylling - af samme grund - for seks uger siden. Og sikke en nænsomhed hønemor udviste! Hun tog først kyllingen med ud af huset langt senere, end de andre -i sommer- har gjort. Og da de først kom ud, var det kun i fem minutter af gangen - og så ind igen. Hun havde helt styr på, hvormeget kulde, den lille kunne tåle. Jeg hængte en varmelampe op for en sikkerheds skyld, men den ænsede de ikke. De kan selv!

Så min anbefaling er: Giv hende et æg eller to - også selvom hun har været skruk i et stykke tid. Så får hun lov at følge sin natur - du får ro - og et par ny kyllinger. Alternativet er, at hun ligger skruk i mange, mange uger!

Jeg håber mine erfaringer kan hjælpe dig. Held og lykke.
« Senest Redigeret: 17 November , 2008, 12:57 Fra Susanne »

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #5 Dato: 17 November , 2008, 13:06 »
Spændende svar, Susanne.

Men jeg ville nu give 3-4 æg, for det kan jo gå galt med den enlige kylling og jeg tror også de har bedst af at have søskende. Jeg har prøvet en Orpington kom til at træde en kylling flad (død) og det ville da være synd for hønsemor. Men måske silker ikke er i stand til at træde en kylling flad?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #6 Dato: 17 November , 2008, 13:10 »
Ville også give hende 2-4 æg for at være nogenlunde sikker. Det er jo heller ikk sikkert alle klægger ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #7 Dato: 17 November , 2008, 14:04 »
tusind tak for jeres svar og konstruktive forslag.
Susanne; du er en helt gevaldig støtte her : )

hun er vores første skruk, så vi skal først til at lære.
jeg har indtil videre lært, at

- det må være et af livets stærkeste instinkter, som du siger. vores skruk ligger jo også på ingenting - når hun ikke får puttet sig på dagens æg.

- i skruktilstanden er hønerne som hypnotiserede. jeg kunne i øvrigt læse mig til i Forums leksikon, at hønerne får 40 i feber under skrukken. er der nogen, der ved hvad deres normaltemperatur ligger på?

til  morgen var hun sulten og 'til stede', da jeg bar hende ud. så du har ret, hun spiser og drikker nok til at holde sig i live.

Claus og jeg var helt enige om, at det ville være uhensigtsmæssigt, at hun skulle have kyllinger nu og at jeg skulle følge de anvisninger på afskrukning, vi fandt frem til herinde.
men det var en ren teoretisk beslutning. jeg var ikke klar over, at naturen kunne være SÅ stærk!

jeg synes efterhånden, som jer, det er synd for hende. så jeg glæder mig til at vende jeres råd med Claus i aften.

tak for hjælpen!


værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #8 Dato: 17 November , 2008, 16:18 »
Rigtig godt formuleret Susanne, det var lige mine ord. <M

Regitze jeg har 18 æg under rugning, så hvis du havde lyst til et par silkekyllinger at forsøge med så er du velkommen til at kontakte mig.(sælg ikke skindet før bjørnen er skudt <Y) Om alt går vel her hos mig. <L
Hilsen Maja

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #9 Dato: 17 November , 2008, 22:10 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #10 Dato: 17 November , 2008, 22:21 »
 ;D ;D ;D ;D
Skønt billede Finn...
MVH Lene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #11 Dato: 17 November , 2008, 22:50 »
Hahaha :D... dagens griner :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #12 Dato: 17 November , 2008, 22:53 »
 ;D.. Ville sku godt ha set det æg inden hun gik igang med ruge ud ;D

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #13 Dato: 18 November , 2008, 08:43 »
mange tak for dit tilbud om silkekyllinger, Maja - i første omgang vil jeg gerne lige vente og se, hvad der sker.
i går aftes lagde vi to æg, lagt i løbet af dagen, under hende. hvis der er æg i den anden kasse inden jeg skal afsted i dag, vil jeg tegne en lille krussedulle og lægge det/dem under hende.
så skulle der være en chance.

hvad der var en bekymring før, er nu tryllet om til et spændende projekt!

haha, Finn :d
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: er det her normalt for en skruk?
« Svar #14 Dato: 18 November , 2008, 18:32 »
hun er altså lidt skør, den bette skruk.

hun havde fået fire æg at ligge på, men da vi kom hjem her til aften, havde hun skiftet til en anden redekasse, hvor hun lå og rugede på det rene hø.
nu har vi lavet en étværelses med egen indgang i hønsehuset, som hun forhåbentligt bliver begejstret for.

der er meget at sætte sig ind i for en førstegangsbedstemor.
artiklerne om avl til venstre er blevet nærstuderet.
google fandt frem til en lærerig tråd fra Dansk Fjerkræ Forum i foråret: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,603.0.html

og jeg har garntrisse ikke stillet det sidste spørgsmål i denne her forbindelse...
« Senest Redigeret: 18 November , 2008, 19:15 Fra regitze »
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.