Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal rugeæg rengøres?  (Læst 29033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Skal rugeæg rengøres?
« Dato: 03 April , 2012, 11:08 »
Hej, vi er nu  klar til at putte gåseæggene i rugemaskinen og vil høre, da nogle er lidt beskidte, om de skal rengøres med vand eller andet?
På forhånd tak.
Påskehilsen
Ole
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #1 Dato: 03 April , 2012, 12:40 »
Nej
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #2 Dato: 03 April , 2012, 19:55 »
Patricia.... *gg* kort og præcist  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #3 Dato: 03 April , 2012, 20:16 »
Hvis de er meget beskidte så kan du godt rengøre dem med vand og en blød klud. Men gør det lige inden du lægger dem i maskinen. Ikke noget med at "skrubbe", bare lige så stille.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline MarleneP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #4 Dato: 07 April , 2012, 11:29 »
Jeg låner lige tråden  :)
Jeg har lige indkøbt rugeæg fra moskusand, og kommer lidt i tvivl her... Jeg er klar over, at hønseæg må man ikke vaske. Men i Frank Eriksens bog beskriver han udrugning af gåseæg, og der skriver han, at de SKAL vaskes, for at fjerne en hinde. Er der mon forskel på, om det er høns eller svømmefugle? Hvad siger erfaringerne? Skal / må jeg vaske moskusæggene???

Go' påske
Marlene

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #5 Dato: 07 April , 2012, 11:48 »
Jeg har ikke så stor erfaring, men mine ænder sviner meget, og deres æg er altid meget beskidte.

Da jeg for nylig ville forsøge at ruge ud, kom jeg hvert æg under vandhanen (lunkent vand) og gnubbede forsigtigt på æggene, så de blev rene. Derefter tørrede jeg hvert æg forsigtigt med et stykke køkkenrulle, inden jeg lagde dem i maskinen.

Alle klækkede 25-28 dage efter. 

Offline MarleneP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #6 Dato: 07 April , 2012, 13:01 »
Tjah, eventuelt kan jeg vel lave et forsøg, og vaske halvdelen...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #7 Dato: 07 April , 2012, 14:40 »
Jeg ville aldrig vaske rugeæg, hvis mine er meget snavsede skraber jeg dem, når de er tørre med en sløv kniv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #8 Dato: 07 April , 2012, 15:26 »
Jeg har heller aldrig gjort hønseæg våde og ville aldrig gøre det. Men eftersom andeæggene skal sprøjtes med vand hen ad vejen under rugningen, tænkte jeg, at jeg ville gøre forsøget. Og det gik altså fint.

Og jeg har da også kun læst,  at man ikke må rengøre (læs: vaske) rugeæg, men det var et forsøg, og der var 100% befrugtning og 100% klækning. Jeg skal ikke have ruget flere andeæg ud i år - med mindre mine mignonænder snart begynder at lægge æg, så jeg kommer ikke til at gentage forsøget dog.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #9 Dato: 07 April , 2012, 18:30 »
Hej, tak for en god debat. Tror jeg vil gøre som Malene og rengøre halvdelen. I følge det jeg læser her og læser i Bonderøvens bog, så er det nok et forsøg at prøve begge dele.
Så i forhold til udrugningen i rugemaskine, så synes jeg Bonderøvens måde er mere simpel, end hvordan vi skal gøre i følge instruktionen på vores helautomatiske America rugemaskine.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Gitte Langkniv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #10 Dato: 08 April , 2012, 10:11 »
Bare lidt nysgerrig...hvad skriver den gode bonderøv så at man skal gøre?
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #11 Dato: 08 April , 2012, 20:24 »
Hej, bonderøven skriver et stort stykke om, hvordan han gør. Skal senere prøve at gengive, hvad han skriver.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #12 Dato: 08 April , 2012, 20:30 »
Hej igen, vi har nu lagt æg i rugemaskinen. Men det undrer os, at der kun er plads i Americas helautomatiske rugemaskine til 48 hønseæg og de skriver der er plads til ca. 20 gåseæg. Vi kan dog kun få plads til 13 gåseæg, når de ligger med et lille mellemrum. Æggene er ikke større end normalen.
Er det os der ligger æggene forkert i, for vi går da ikke ud fra, at de skal ligge lidt oven på hinanden eller <+
Vi takker på forhånd.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #13 Dato: 08 April , 2012, 21:02 »
Æg 'ånder' gennem meget fine porer i skallen. Hvis man vasker æg risikerer man at lukke disse porer, og dermed 'kvæle' ægget. Om der er tale om høns, vagtler, ænder, gæs, strudse eller alligatorer er vist et fedt. I princippet tror jeg de 'fungerer' ens.

Men eftersom andeæggene skal sprøjtes med vand hen ad vejen under rugningen, tænkte jeg, at jeg ville gøre forsøget.

Nu er der en væsentligt forskel på at sprøjte vand på rugeæg (formentlig med forstøver) og så ligefrem at vaske æggene.

Selvom rugeæg ofte tåler mere end folk tror, er vaskning af rugeæg nok ikke anbefalelsesværdigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Skal rugeæg rengøres?
« Svar #14 Dato: 08 April , 2012, 21:30 »

Nu er der en væsentligt forskel på at sprøjte vand på rugeæg (formentlig med forstøver) og så ligefrem at vaske æggene.

Selvom rugeæg ofte tåler mere end folk tror, er vaskning af rugeæg nok ikke anbefalelsesværdigt.

Det er da rigtigt, og det er - som nævnt - heller ikke noget, jeg ellers "praktiserer", men faktum er, at æggene ikke tog skade af en tur under vandhanen og klækkede præcis til tiden (25-28 dage efter de blev lagt i maskinen).  Jeg har ikke gjort det før, og jeg har - igen som nævnt - ikke planer om at gøre det igen.

Men for at vende tilbage til spørgsmålet: jeg havde også læst et sted, at man skulle vaske hinden af gåseæg, jeg vil se, om jeg kan finde det igen. Jeg aner ikke, om der er en hinde, jeg har aldrig set et gåseæg :)