Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så er rotterne kommet ind igen.  (Læst 26485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #30 Dato: 27 Oktober , 2008, 20:35 »
... bare husk at binde fælden fast. Det varer jo lige lidt før de kreperer helt, og i det tidsrum er de 'kendt' for at stikke af med fælden  ::)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #31 Dato: 27 Oktober , 2008, 20:41 »
Vores erfaring er også at rottegift "ikke virker", ment at de som hos Berit bare æder det og så er der ikke den store forandring at se = der bliver ved med at blive gravet huller osv...
Smækfælderne (dem af metal!) de virker! og slår så hårdt at det er overstået med det samme. Og den bliver de ikke resistente overfor  ;)
Dog er de smarte nok til nogen gange at kunne tage lokkemaden uden at fælden aktiveres  :( surt show!
Måtte desværre konstaterer i dag at de tilstoppede huller igen var gravet op  <B så håber på 2 fulde fælder i morgen tidlig (selvom jeg synes det er herreulækkert hvis der ligger et par lig  <R, men hellere det og så man ved at der er reduceret i den evt. flok!)

Der er nu ingen af vores rotter der er løbet med fælden, for den slå sgu hårdt  :o
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #32 Dato: 27 Oktober , 2008, 20:54 »
Den fælde, hvordan ser den ud? Er det de sorte plastik - sådan i kæmpemusefælde-udgave?
Sådan nogen vil jeg ha'!!!
Jeg er jo altid nervøs for at andre dyr (høns, ænder, kat) får sat næbbet/tænderne i noget gift, de ikke skulle. Og gift er per definition ikke særligt velligt her i huset  >:(
(men jeg hader rotter mere end gift...)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #33 Dato: 27 Oktober , 2008, 21:43 »
Nu ved jeg ikke lige om det har været nævnt her i tråden men hønsefoder kan virke som modgift for rotter. I forhold til rottegift.
Jeg mener at det er et "højt" indhold af et bestemt vitamin.
Så hvis rotterne mæsker sig i hønsenes foder kan dette godt være årsag til at de ikke dør af giften.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #34 Dato: 27 Oktober , 2008, 22:11 »
K-vitamin.
Det blev nævnt i en tråd på det gl. forum
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #35 Dato: 28 Oktober , 2008, 08:17 »
Efter sigende skal man lægge gift så længe som det bliver spist, først når det er urørt er rotterne væk.

Hvis man kun lægge lidt ud af gangen, så når rotterne at blive resistente.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #36 Dato: 28 Oktober , 2008, 08:30 »
Jeg lægger en hel pose af gangen, men hvis hønsefoderet kan være modgift, så tømmer jeg foderet af om aften.
Jeg har ialt 6 poser gift derovre i hønsehuset, og 1 er tømt.  >:(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #37 Dato: 28 Oktober , 2008, 10:20 »
K vitamin er i høj konsentration i æglægningspiller, og virker på blodets evne til at størkne, mens rottegift ligeledes virker på blodets evne til at størkne.
For rottegiften er det så blodet bliver tyndere og rotten forbløder indvendigt, men hvis den spiser K vitamin ja så øges igen blodets evne til at størkne, og så kan rotten leve videre og æde sig dejlig mæt, i rottegift og æglægningspiller.  ???
Så ingen æglægningspiller til rotter hvis rottegiften skal virke optimalt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #38 Dato: 28 Oktober , 2008, 11:33 »
Mette - de fælder jeg bruger er helt af metal, jeg har købt dem i foderstoffen for ca. 15-20 kr. Kender godt musefælderne hvor bunden er sort plastic (de er faktisk anbefalet af dyreværnsforeninger  :D men nok fordi de er hurtige og effektive) og de fåes vist ikke i rotte udgave.

Ina - det lyder lidt som om du modsiger dig selv  ;) men forstår godt meningenen med at i rottegift er der syntetisk K-vitamin og derfor kan blodet ikke koagulerer.
Men jeg var ikke klar over at der var så meget K-vitamin i foderet at det kan ophæve effekten af giften  :(
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #39 Dato: 28 Oktober , 2008, 12:41 »
Nå ja det var måske lidt snørklet  <:

Men K vitamin er en rottegift antagonist, altså modsat virkende af giften. <H Det blev det vist ikke mindre snørklet af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #40 Dato: 28 Oktober , 2008, 13:49 »
De fælder du siger Dorte dem har vi også de virker godt nok, bare stil dem inde under noget så fugle ikke kan se dem, sidste efterår fangede vi nemlig 1 musvit og 2 gråspurve i og ingen rotter.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #41 Dato: 28 Oktober , 2008, 21:31 »

De har også de der kæmpefælder hos vores lokale ... jeg har bare aldrig købt dem fordi de er så store - alle kan jo gå i dem. En nysgerrig høne - hov mad!? SLAM.
En kattepote - ih, noget at lege med - SLAM - pivpivpiv
Helles fingre, der leder efter et eller andet bag halmen og hovedet har glemt, at det var dér, fælden stod - SLAM! AV for h....
 ;D

Jeg prøvede fangstfælder af net - og jeg må sige, at min rottemand rullede rundt af grin, da han så dem - 'virker de?' næææh 'HA, det er da fordi de ruster fast på to/tre dage - SE, dette er en rottefælde' og jeg tænkte straks på crocodile dundee, da han hev en ordentlig basse af en fælde frem, hvor selve metallet var ca. dobbelt gods i forhold til min.
Og han havde fuldstændig ret - de var rustet sammen - jeg havde ellers forsøgt at holde dem i live ved at smøre de der anordninger...  ::)
Så var det nok derfor, der aldrig var noget i dem, selvom maden blev spist hver nat... 'Uhm, skat, der er serveret på cafe gitter'

ja ja  ;D

 

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #42 Dato: 28 Oktober , 2008, 21:33 »
God humor ;)... Vi bruger også sommetider fælder hvor de bliver fanget levende. Derfter får de en med luftgeværet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #43 Dato: 28 Oktober , 2008, 21:43 »
Lige pt står vores 2 smækfælder under et halvtag, for det er der hullerne er  >:(
Og de bliver sat op sidst på eftermiddagen, hvor hønsene er gået ind og der bliver lukket for dem! Fælderne bliver så tjekket om morgenen og fjernet inden hønsene bliver lukket ud - så ingen tæer i klemme her  :)
Vi har nu - heldigvis - aldrig fanget andet end rotter i de fælder, heller ikke da de stod udenfor hegnet, da vores rotteangreb var værst.
Men indrømmet, jeg har faktisk ikke tænkt på at der kunne havne småfugle i dem  :( og kat og hund har vi ikke.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #44 Dato: 29 Oktober , 2008, 08:36 »
Jeg har 7,9,13 kun haft en enkelt rotte her hos mig. En strejfer kaldte rottemanden den. Han fortalte ligeledes at rotters livret er korn, det er derfor giften er 'viklet' herom.

Det bedste man kan gøre er at fjerne ALT som rotterne kan leve af - dvs ingen foder eller foderrester hverken i hønsehuset eller i hønsegården!

Alt foder også (især) madrester skal gives i beholdere og disse skal tømmes ved dagens slutning. Dette gælder også fuglefoderbrædtet. Har man mange rotter er det måske en ide at sløjfe foderbrædtet og i stedet hænge fuglefoder ned fra træerne.

Fodertønder skal have låg.

En god forebyggende metode er ligeledes at stresse rotterne, skabe uro - så vil de hellere bo andre steder...

Men pyha hvor jeg føler med jer, der er ikke noget så ulækkert som rotter!! - og svære at undgå er de jo efterhånden :(

Held og lykke med bekæmpelsen!!

@ Mikkel. PS - Mikkel i skyder da vel ikke fugle med jeres skydere?? - det gør da ondt i hjertet at læse ;(