Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.  (Læst 9119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Dato: 21 Oktober , 2008, 17:54 »
I morges kom jeg ud til det meste frygtelige syn, man kan tænke sig, når man har fjerkræ.

Vores moskus ænder har en lille indhegning (langt væk fra hønsene), hvor de har et nedgravet badekar at hygge sig med.

Der er trukket strøm hele vejen rundt både foroven og forneden.

MEN MEN vi har haft det slukket, da vi skulle ordne lidt ved køerne og så har vi store idioter glemt at tænde det igen  <J <J <J <J <J og det var ræven altså ikke ret længe om at opdage.

Så i morges sad der 7 meget meget forskræmte ænder, som var fuldstændig gennemblødte af vand og mudder fra deres "lækre" badekar. De har selvfølgelig faret rundt som desperate for at undslippe den  <B ræv.

OG rundt omkring lå der 5 døde ænder. Ræven er løbet med 3.

Kunne den da så ikke ha´ ladet de andre leve????

De 7 overlevende har nu fået et rum i kostalden med varme lampe, så de kan komme til hægterne igen.

Blandt de forsvundne, er vores trofaste Andrea-andemor  <W <W <W <W så hvis nogen i nærheden af Hadsund/Hobro skulle have en moskus frue/frøken til salg - ja så er jeg meget interesseret, så Kaj-andefar kan få en ny kone.

Det var jo selvfølgelig meningen at ællingerne skulle være slagtet snart. Men det var bestemt ikke meningen, at det skulle foregå på denne frygtelige måde.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #1 Dato: 21 Oktober , 2008, 18:00 »
Nårh, Søs, hvor er det synd for jer, man bliver bare SÅ ked af det, når det sker. Her får du lige et kram ()
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2008, 20:03 »
Årh for pokker!!! Søs, hvor er det synd for ænderne og dig  :(
Lige i sådan situation ville en rævepels klæde én  <B  ;) (selvom jeg er af den mening, at dyrene skal beholde deres pels, men urinstinkterne kan jo komme frem...  ::))
Jeg har en nabo der har mokusænder og som også snart skal have slagtet ællinger. Jeg vil gerne hører om de har en ny frue til din Kaj  :D De snakkede om de havde en voksen dame der blev holdt lidt udenfor, så det ku måske være en løsning.
Du kan jo sige til, hvis jeg skal forhører mig - vi bor i Skanderborg.

Håber de gennemblødte er kommet sig lidt under varmelampen.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2008, 09:20 »
Søs jeg føler virkelig med dig, det er streng at komme ud og se den  <B ræv har været på besøg, men jeg må da indrømme at jeg da godt kan sidde og nyde når ræven løber over vores mark, det er jo et flot dyr.
Jeg håber du får en ny andemor, og ræven holder sig væk fra dine ænder og høns.


Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2008, 10:05 »
@ Dorte
Jeg har netop snakket med den gamle mand, jeg i sin tid købte Andrea af. Han har en and fra i foråret, jeg kan få lov at købe, så hende henter jeg i dag.

Han ville ellers ikke sælge af dem i år, da han kun havde fået 4 ællinger, men min forfærdelige historie kunne han ikke stå for, så jeg fik lov.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2008, 13:11 »
Ej, for f..... da også, den ræv! Og da jeg besøgte dig i fredags, stod vi  netop og snakkede om, at han ikke kunne komme ind til hønsene. Øv! Og nu er der stor chance for, at han kommer igen, oven på succes'en!
Jeg har selv prøvet det 4 gange, men vænner mig aldrig til synet af fjer og døde dyr. Selvfølgelig har ræven også sin plads i naturens kredsløb, men det er altså lidt usportsligt at tage en flok dyr bag hegn, der ikke kan flygte!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #6 Dato: 22 Oktober , 2008, 13:21 »
Ja det er meget usportsligt. Håber ikke han/ræven på nogen måde finder om til hønsene. Nu går/gik ænderne jo heldigvis langt fra hønsene.

Jeg har sat den nye Andrea ind til Kaj og han så ud til at være tilfreds med hende. ;D

De gennemblødte er også ved at se mere tørre ud og ser ud til at være ved bedre mod igen. Men nu bliver de inde, indtil der skal være slagtedag.

Måske nok lidt ondskabsfuldt, men det har jo hele tiden været meningen, at de skulle slagtes. Vi er så betydeligt hurtigere til aflivningen, end jeg tror ræven var.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #7 Dato: 22 Oktober , 2008, 17:12 »
Til lykke med den nye Andrea  :D Godt du ku charme dig til en andemor  ;)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2008, 17:32 »
øv da også :(
ja, man skal ikke tage fejl af at ræven holder øje med os: "husker de at lukke stalddøren? Er der mon strøm på i dag?"

Det er jo desværre nok for sent nu, men jeg ville have taget en af døde ænder og hængt den op i elhegnet til Mikkel  <B som jo er stukket af med det han kunne bære og håbet at resten stadig lå og ventede på ham, når han kom igen. Og så ville en af de døde ænder have hængt der i stød-hegnet og set indbydende ud... Selv om det selvfølgelig kan være svært at undgå at den kommer til at lugte af fælt menneske ::)
men et forsøg værd der måske kan give Mikkel afsmag for moskusænder for en tid?

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2008, 19:50 »
ja det er for sent nu. Det er vist også temmelig ulovligt - tror jeg  ???

Vi har istedet monteret en lysstofrør på hegnet. Den kan vi se indefra, så det er nemt lige at kikke ud af vinduet og kontrollere om den blinker - altså at der er tændt for strømmen. Jeg kikker nok "kun" efter 20-30 gange om dagen.

Ræven har ikke været her igen, for nu er der nemlig tændt.

Kaj har det rigtig godt med sin nye Andrea og de andre er også ved at være på toppen igen. Vi lader dem blive inde indtil på fredag, hvor de skal slagtes.  8)
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2008, 19:58 »
ja det er for sent nu. Det er vist også temmelig ulovligt - tror jeg  ???
nej da! ikke mere ulovligt end at have køer, får og andre dyr - ænder fx. - gående inde bag hegnet - de får jo også stød, hvis de rører ved hegnet ;) Og vi snakker jo ikke om et stød med dødbringende amperer men om et stød fra et almindeligt stødhegn... håber jeg!?

Og heller ikke mere ulovligt end at Søren Ryge har demonstreret den på tv - det er nemlig hans "opfindelse" ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2008, 21:27 »
Skyd bæstet................ enhver fjerkræesavler har vel en bøsse ::) ::) ::) ;D ;D ;D
Lars

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2008, 21:41 »
ellers har jeg en i kan låne
jesper
en hønsehunds kryds

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2008, 22:02 »
Kære Søs.
I foråret var det vores tur til rævebesøg. Han ryddede det hele  - 5 moskusænder (heraf en på rede) + 3 Roeunænder (heraf en på rede som skulle klække 2 dage senere) + æg som lå klar til rugning. Mikkel sprang ind over en lav eltråd og et 100 cm højt dyrehegn, og det var lykkedes for ham at slæbe 3 ænder og alle æg væk. Vi kan simplethen ikke forstå hvordan han er kravlet ind og ud over et tændt højt hegn med ænder og ca 50 æg ??. Nu har vi opbygget en ny besætning : 7 Grå Moskusænder - 4 Campbelleænder - 4 løbeænder. Vi har to tråde med strøm, dyrehegn og vi lukker dem inde hver eneste aften og nat.
Jeg er ked af at høre om dine ænder.Men hvor heldigt at han ikke spiste dem alle.
vil du fortælle hvordan man monterer et lysstorrør på tråden. det vil vi meget gerne have. Var ude i dag da der ikke var nok spænding på - men tænk hvis vi ikke havde fundet ud af det. På forhånd TAK -og ... held og lykke med den overlevende flok.
Rie.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Skrækkeligt syn - ræven har været på besøg.
« Svar #14 Dato: 27 Oktober , 2008, 08:54 »
Det er meget nemt, at montere et neonrør.

I den ene ende gør man et stykke hegnstråd fast, så den har kontakt til begge spidser. Jeg plejer at tage et pænt stort stykke staniol, og vikle nogle gange rundt, så den rører begge spidser og så ligesom sno det sammen til en dut, som jeg kan gøre hegnstråden fast i/rundt om.

Så gør man hegnstråden fast et eller andet sted på sit hegn og stikker den anden ende af neonrøret lidt i jorden, så den har jordforbindelse.

Så blinker den lystigt, hvis ellers hegnet er tændt. Kan være lidt svært at se i dagslys, men er jo utroligt nemt, når der er mørkt eller halvmørkt.

Jeg har kun prøvet med neonrør der virker, men har hørt, at man faktisk ligeså godt kan bruge et sprunget rør. Ved ikke om det er rigtigt.

Håber du forstår min folklaring? - ellers skal jeg gerne tage nogle foto. :)
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr