Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns - Forberedelse  (Læst 17820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #15 Dato: 27 Februar , 2012, 20:26 »
jeg må desværre tilstå at jeg ikke er så lokalkendt i tølløse og omegn ;) men vil da helt bestemt mene at en efterlysning,her på forum, af den race du kunne tænke dig kunne gi pote. Sikkert osse tæt på dig. Ellers er det sket før at der kunne arrangeres noget transport via forum osse.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #16 Dato: 28 Februar , 2012, 10:27 »
Jeg har allerede fundet et sted hvor de har dem: Torben Maxsø - 500m fra mig(jeg kender ham godt), en søgning på google gav et resultat. En digital udgave af Midtsjællands Avis hvor du kan se annoncer og der stod at han havde New Hamshire(Rød/Brun), Yes!! - Så mangler jeg bare at lave hønsehus....
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #17 Dato: 05 Marts , 2012, 17:34 »
Jeg var ovre hos Hr. Maxsø, og fik af vide at han ikke havde New Hampshire, ØV /d Men han viste mig nogle Lohmann, som han sagde at man kunne kæle med, og som var gode æglæggere. Det lyder da også som en god race, hvad siger i?
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #18 Dato: 05 Marts , 2012, 17:56 »
Lohman er ikke en Race men en æglægningshybrid. Vi har selv 4 stk. gående for at sikre at vi har æg selv når vi samler rugeæg fra de andre. Og ja de er meget kælende og nogle rigtige hygge høns. Vi har i weekenden lukket dem ud i haven som pt. ikke er hegnet ind og de blev sku i haven hele dagen. Gik til skel og ikke længere så de er mere opdragne en børnene.  ;D /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #19 Dato: 05 Marts , 2012, 21:01 »
vil bestemt tro du kunne få alle hønseracer tamme ved og bruge en del tid med dem fra daggamle. Prøv og kig i galleriet på de forskellige racer. Der findes utrolig mange former og farver, og selv om hvide høns er utroligt søde vil du aldrig blive helt glad ved dem hvis du helst ville ha haft nogen der var gule. Der er mange faktorer der spiller ind i valget af høns. Fælles for alle høns er at de lægger æg og man kan koge suppe på dem :) Ellers er der stor forskel i mængden af æg, mængden kød, flyvelyst, størrelser og farver. Når så der er gået et par mdr finder du sikkert mindst 3 racer du osse godt kunne tænke dig og ha ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #20 Dato: 07 Marts , 2012, 19:55 »
Nu har jeg besluttet mig, jeg vil IKKE have Lohmann eller andre industrihøns. Jeg har "begrænset" mig til 3 racer: Wyandotter, Sussex og New Hampshire, men jeg er MEGET frisk på andre racer, som i har haft succes med..

PS: Jeg ved godt at jeg er lidt besværlig ::), men man skal jo være sikker på racen.. /o
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #21 Dato: 07 Marts , 2012, 21:41 »
tror ikke du kan blive helt sikker på en bestemt race før du har haft den i et stykke tid. Den store fordel ved at have høns er at du kan spise dig ud af problemer ;) Dvs hvis du ikke har fået den rigtige race og ikke kan sælge dem igen kan de altid ende i fryseren. Prøv og studer de 3 racer du har fundet lidt over de næste dage, og så find dem du mest hælder til.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #22 Dato: 08 Marts , 2012, 09:34 »
På denne årstid kan det være svært at skaffe voksne høns, men du kan måske få en aftale om kyllinger eller unge høns senere på foråret, hvis du laver en aftale med en avler.

Du kan forsøge at finde kyllinger/unge høns via dette forum eller kontakte f.eks. denne klub, hvor de har alle de racer, du overvejer  :)
http://www.roskildesjaelland-fjerkraeklub.dk/63856204
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #23 Dato: 08 Marts , 2012, 16:56 »
Det ser sku godt ud, dem må jeg få kontaktet på det tidspunkt at jeg får overbevist min mor <+ om at jeg må få <C Jeg spørger dog lige hr. Maxsø først om han har Wyandotter, som jeg har besluttet mig for...
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #24 Dato: 15 Marts , 2012, 16:39 »
Hallo alle sammen!! Min mor har sagt ja til at jeg må få høns, (jeg får dem dog først efter min konfirmation) og her er den endelige løsning: Jeg starter med 0.3 Brun Lohmann, som "starthøns", og derefter, hvis vi har fået hønsefeber havde jeg tænkt mig at købe 0.2/0.3 sort/sølvrandede Wyandotter(stor) da jeg synes at det er meget smuk race. Vi (mig og min mor) er allerede begyndt at samle æggebakker sammen, og jeg synes slet ikke tiden kan gå hurtigt nok...  /o /o /o /o /o /o /o /o - Jeg er bare SÅ glad!!!!!
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2012, 18:03 Fra bokbok123 »
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #25 Dato: 15 Marts , 2012, 16:59 »
Dejligt for dig *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #26 Dato: 15 Marts , 2012, 22:18 »
lyder hyggeligt. Husk når i begynder og bygge at ha fremtidige udvidelser med i betragtning :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #27 Dato: 15 Marts , 2012, 22:57 »
Jeg har allerede fundet et sted hvor de har dem: Torben Maxsø - 500m fra mig(jeg kender ham godt), en søgning på google gav et resultat. En digital udgave af Midtsjællands Avis hvor du kan se annoncer og der stod at han havde New Hamshire(Rød/Brun), Yes!! - Så mangler jeg bare at lave hønsehus....

@bokbok123

Ikke for på nogen måde at nedgøre Maxsø og hans forretning (Maxsø Dyrecenter i Rødovre). Jeg købte flere hold kyllinger og foder hos ham inden jeg blev rigtigt aktiv her på Forum. Og dyrene jeg købte var sunde og raske at se på ved indkøb. Men jeg oplevede hver gang at når de kom ud at gå hos mig så gik der kun et par dage, så blev de syge, og 40-50-60 procent af de indkøbte kyllinger gik til.

Min teori går på at de kyllinger han sælger er klækket i maskiner og har været holdt i meget sterile miljøer. Og når de så kommer ud til os 'kunder' og får kontakt med andre høns, jord og hvad dette indebærer af bakterier og vira, ja så bliver disse meget sterile kyllinger et let offer for alskens sygdomsangreb, med sygdom og dødsfald til følje.

Så jeg ville umiddelbart anbefale dig at finde nogle kyllinger eller ungdyr, her på Forum, der allerede har været ude at løbe lidt rundt i et hønsehus/en hønsegård. Det er naturligvis ikke en garanti for at du undgår sygdom, men de individer du køber vil være bedre rustet mod angreb af sygdomme.

Og dette var ikke en salgstale, da jeg ikke har noget at sælge i øjeblikket.  ;) og som sagt heller ikke et angreb på eller nedgøren af Maxsø, da de næppe har mulighed for at gøre tingene meget anderledes. Så mere tænkt som en øjenåbner for eventuelle risici.

Og så iøvrigt held og lykke med projektet.
 
Opstår der nogen former for problemer i opstarten så kom så tidligt som muligt frem med oplysningerne herinde. En masse skønne mennesker står klar til at hjælpe.
Mvh
Erik Andersen

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #28 Dato: 16 Marts , 2012, 18:49 »
Pilegaarden: Jeg havde tænkt mig at få dem akkurat når de ikke behøver varmelampe. Det kommer til at gælde for både Lohmann og Wyandotterne...
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #29 Dato: 18 Marts , 2012, 00:09 »
Det tror jeg så ikke løser problemet/mindsker risikoen. Det væsentlige i mit indlæg var som jeg ser det følgende:

"Min teori går på at de kyllinger han sælger er klækket i maskiner og har været holdt i meget sterile miljøer. Og når de så kommer ud til os 'kunder' og får kontakt med andre høns, jord og hvad dette indebærer af bakterier og vira, ja så bliver disse meget sterile kyllinger et let offer for alskens sygdomsangreb, med sygdom og dødsfald til følje."

Varmelampe eller ej, tror jeg at disse kyllinger vil være 'disponible' for sygdomme. Men det kan jo kun konstateres ved at afprøve.

Lad os få en tilbagemelding når du har haft dine kyllinger i 3-4 uger. Jeg håber at jeg tager fejl. ;)

Mvh
Erik Andersen