Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder skal igang med sav og hammer men vil lige spørge først  (Læst 9639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline strate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Hej allesammen.

Jeg skal igang med at lave et hønsehus med voliere til. Vi vil have 4 høns i det.

Jeg kigger som en gal på nettet om størrelse på huset osv.. Men ved ik hvor stort det skal være til 4 høns  :-\

Vi har et lille legehus som ungerne ikke bruger, det er 1,5 meter bred og 2.20 meter lang og ikke i stå højde. Er det ikke for lille til formålet?? De skal jo have det godt de høns  :)

Jeg kan sagtens bygge selv men syns priserne hurtigt kommer op i ca 1500-2000 kr. bare for huset... Syns det er lidt meget  :-\

Hvad vil i gøre med hensyn til størrelse og tips til et hønsehus der ikke blir så dyrt.

Gerne forslag til materialer osv.

Håber på gode tips og råd... 

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
velkommen på forum :)
ang. størrelsen på dit legehus så vil jeg mene at det er helt fint til formålet - jeg ville sætte det op på "stylter" så det er hævet en god halv meter over jorden, så får de et tørt sted under huset hvor de kan sandbade og du har ikke så let ved at få rotter (der elsker at bo under hønsehuse  *s
ang. hønsegården så er det op til dig om du vil have dem ud i haven, så behøver du ikke så megen plads ellers vil jeg mene at 2 m2 pr høne er fint til hønsegård. m. mulighed for at sandbade og gerne et par grene de kan hoppe op og sidde på - glade høns giver bedre æg ... :) held og lykke med projektet.
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
det lyder fint og jeg vil også sætte den lidt op  måske i trillebørens højde så er det nemt at gøre rent, og så kan de skrabe under den - som grethe skriver.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline strate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Takker for svar  /o

Pt. står legehuset på fliser og det syns jeg er en god ting  :)

Jeg tænkte på at lave redekasser som et modul der blir sat på huset udefra så jeg ikke tager plads i selve huset, og kan tage æg udefra.

hvis jeg hæver det skal bunden ud af huset da der er bund i det..

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
bunden ud af huset...  hvis jeg forstår dig rigtig- du må lige rette mig hvis det er forkeret-  der skal jo bund i huset og den skal hæves med, ja som den her f.ex. http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=157&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Udvendige æggekasser er en god ting når man ikke kan komme ind i huset, men tænk på at de hurtigt bliver MEGET kolde i frostvejr. En låge i huset - lige ved det sted æggene lægges - kan også gøre det, se evt. en løsning, jeg har på et af mine små huse, i mit galleri.

Det er da dejligt at have et aflagt leghus at holde høns i, de er som regel vældig gode til formålet /o Held og lykke med projektet!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Du kan se hvordan vi har gjort med vores legehuse/hønsehuse her.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Det er mig og Harald der sætter nyindkøbte landhønsekyllinger ind i deres nye hjem. Personen i den blå skjorte er Walter som også er på forum. Huset i baggrunden er barneveldernes.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Det er mig og Harald der sætter nyindkøbte landhønsekyllinger ind i deres nye hjem. Personen i den blå skjorte er Walter som også er på forum. Huset i baggrunden er barneveldernes.

Jeg vidste ikke Walter havde hestehale ;D ;D ;D






(undskyld Henriette, kunne ikke lige lade være :-X)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Skjorte søde Tanja, skjorte.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline strate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Tak igen for svar... Det legehus er det samme som du har på billedet  :D

Så er det bare igang i haven.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Søren :D
Det lyder som en fin idé med legehuset, det kan godt være, du bliver træt af manglende ståhøjde, men så finder du nok en løsning.
Rotter elsker muligheder for at bygge huler under et hønsegulv, så de vil elske fliserne under hønsehuset.
Jeg har aldrig haft problemer med rotter, mine huse er hævet fra jorden, og al foder står i fodertønder med låg.
Skriv endelig videre her, og gerne med billeder undervejs /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
En mulighed kan også være at sætte en redekasse op lige indenfor døren. Jeg har monteret redekassen i vores legehus så den nemt kan tages af væggen når der skal renses ud hos hønsene :)
Mange hilsner fra Majbrit :)

kyllingesalg

  • Gæst
En mulighed kan også være at sætte en redekasse op lige indenfor døren. Jeg har monteret redekassen i vores legehus så den nemt kan tages af væggen når der skal renses ud hos hønsene :)
Hej  ;D

Hvor har du købt de redekasser  ??? De er da smarte.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Hej  ;D

Hvor har du købt de redekasser  ??? De er da smarte.

Tror de er fra America..
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.